شناسهٔ خبر: 24114440 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

رادیو ملی آمریکا گزارش داد:

غلبه «رویاپردازان» بر ترامپ/ حکم دومین قاضی فدرال علیه فرمان مهاجرتی

دومین قاضی فدرال فرمان رئیس جمهور آمریکا را برای لغو برنامه‌ حفاظت از مهاجرانی که در سن کودکی به همراه پدر و مادرشان غیرقانونی وارد آمریکا شدند ، متوقف کرد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، رادیو عمومی ملی آمریکا در گزارشی بر روی وب سایت خود نوشت: دومین قاضی فدرال در آمریکا - شهر «بروکلین» - فرمان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور را برای لغو برنامه‌ حفاظت از مهاجرانی که در سن کودکی به همراه پدر و مادرشان غیرقانونی وارد آمریکا شدند و به آنها اجازه تحصیل و کار در آمریکا می دهد، متوقف کرد. 

«نیکولاس گاراوفیس» قاضی منطقه ای در بروکلین با صدور حکمی اعلام کرد که برنامه حمایت از فرزندان مهاجران غیرقانونی موسوم به «داکا» نباید در ماه مارس پایان یابد.

گاراوفیس اعلام کرد دلایلی که دولت ترامپ برای لغو این برنامه بیان کرده، خودسرانه است. وی دستور داد تا دولت فرایند تمدید مدارک مهاجران تحت پوشش داکا را طبق همان روندی که تاکنون جریان داشته است، ادامه دهد.

اوایل ژانویه، «ویلیام آلسوپ» یک قاضی فدرال در شهر «سان فرانسیسکو» بر ضد لغو این برنامه موسوم به «داکا» حکم صادر کرده بود اما تصمیمی که امروز گرفته شد در مورد شکایتی است که با حمایت دادستان‌ های کل 17 ایالت کشور مطرح شده بود.

این دو تصمیم باعث می شود تا زمانی که دیوان عالی این پرونده را بررسی کند، این برنامه به شکل کنونی حفظ و اجرا شود.

بیش از 700 هزار جوان در حال حاضر در آمریکا از این برنامه که مانع اخراج آنها می شود، بهره می برند. صدها هزار نفر از جوانانی که از کودکی و به طور غیرقانونی توسط والدین خود به آمریکا برده شده اند، تحت پوشش داکا قرار دارند. آنان اغلب لاتین تبار هستند. طبق داکا، اخراج این افراد از آمریکا ممنوع شده و آنان می توانند مجوز کار در این کشور بگیرند. 

دیوان عالی آمریکا جمعه این هفته در نشستی که فقط قضات دیوان در آن حضور دارند، به بررسی این پرونده می پردازد. دیوان عالی در مورد متوقف کردن یا نکردن فرمان ترامپ تصمیم‌ گیری نخواهد کرد و فقط در مورد اینکه آیا این پرونده قابل پذیرش هست یا نه اظهارنظر می کند. اگر دیوان عالی این پرونده را بپذیرد آنگاه احتمالا تا قبل از پایان بهار در مورد آن تصمیم گیری خواهد کرد.

قاضی فدرال شهر بروکلین در تصمیم امروز خود یادآور شده است که بحث بر سر این نبود که آیا دولت می تواند برنامه داکا را لغو کند یا نه بلکه بر سر این بود که استدلال‌ های حقوقی که برای این کار مطرح شده است قابل قبول است یا خیر.

«جف سشنز» وزیر دادگستری آمریکا به ویژه گفته بود که این برنامه که سال 2012 توسط «باراک اوباما» رئیس جمهور قبلی آمریکا به اجرا گذاشته شد، با مفاد قانون اساسی آمریکا مغایرت دارد. اما قاضی فدرال بروکلین این استدلال را غلط تشخیص داد.

دونالد ترامپ زمانی که ماه سپتامبر این برنامه را لغو کرد به کنگره شش ماه فرصت داد تا قانونی تصویب کند که جایگزین این برنامه شود. این برنامه در شکل کنونی نتیجه یک فرمان ریاست جمهوری است، نه یک ساز و کار قانونی.

اما نمایندگان آمریکایی نتوانستند در این زمینه با یکدیگر به تفاهم برسند هر چند دموکرات‌ ها تلاش کردند برای حل و فصل این ماجرا تصویب بودجه را به تعیین تکلیف برنامه جدید برای این مهاجران ربط دهند که راه به جایی نبردند.

دولت ترامپ گفته که ماه مارس به این برنامه پایان می دهد. این حکم یک پیروزی برای مهاجران و سایر کسانی است که علیه دولت فدرال شکایت کرده بودند.

«اریک اشنایدرمن» دادستان کل ایالت «نیویورک» که رهبری ائتلافی از دادستان‌ های 17 ایالت کشور را برعهده دارد که شکایت مورد نظر را برای حمایت از برنامه داکا مطرح کرده بودند، تصمیم قاضی فدرال بروکلین را پیروزی برای این مهاجران که از آنها به «رویاپردازان» نام برده می شود، توصیف کرد و گفت این تصمیم غیرقانونی بودن تصمیم دولت ترامپ را نشان می دهد.

 رئیس جمهور آمریکا برخلاف نظر بسیاری از هم حزبی‌ های خود فرمان لغو داکا را صادر کرد. داکا برنامه‌ ای بود که طی آن نوجوانان و کودکانی که به صورت غیرقانونی با والدین خود پا به آمریکا گذاشته بودند اجازه کار و زندگی پیدا می‌ کردند.

طرح داکا، در سال 2012 در دولت باراک اوباما پیشنهاد شد و به اجرا در آمد. داکا مخفف جمله، Deferred Action for Childhood Arrivals، است.

بر پایه داکا فرزندان مهاجران غیرقانونی توانستند از کار در بازار سیاه و مخفی شدن نجات پیدا کنند و بتوانند در دانشگاه ثبت نام کرده و یا درخواست گواهینامه رانندگی کنند و از همه مهم تر اجازه کار در خاک آمریکا را پیدا داشته باشند. البته این برنامه، برخلاف ادعای ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی، اجازه نمی داد تا این افراد درخواست شهروندی کنند. این طرح تنها شامل افرادی می شد که پیش از 16 سالگی به همراه پدر و مادرانشان وارد آمریکا شده بودند. بر همین اساس سن این افراد نمی توانست بیشتر از 30 سال در زمان اجرایی شدن قانون در سال 2012 باشد. رسانه‌ های آمریکا به این افراد لقب «رویاپردازان» داده بودند.

پیش از لغو این قانون توسط ترامپ، ثروتمندترین شرکت ها و کمپانی های معتبر آمریکایی از جمله گوگل و فیس بوک با انتشار نامه‌ ای از دولت ترامپ خواستند تا اجرای این «طرح موفق» را متوقف نکند. 

رئیس جمهور آمریکا درست پس از رسیدن به قدرت در ماه ژانویه قصد داشت این قانون را لغو کند اما شش ماه طول کشید تا این خواسته‌ او اجرایی شود. دونالد ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی این طرح دولت باراک اوباما را غیرقانونی خوانده و اعلام کرده بود که دولت اوباما با اجرای این برنامه از قدرت خود سوء استفاده کرده است. او در سخنرانی‌ های خود همواره می گفت که پدر و مادر این افراد غیرقانونی وارد خاک آمریکا شدند و به تبع فرزندان آنها نیز بصورت غیرقانونی در خاک آمریکا هستند. وی البته در هفته‌ های گذشته اعلام کرده بود که نمی خواهد شرایط این کودکان پیچیده تر از قبل شود.

گزارش ها نشان می دهد که برنامه داکا تا پایان ماه مارس سال 2017 حدود 886 هزار مهاجر را تحت پوشش قرار داده است. بیشتر این مهاجران مکزیکی هستند اما جوانان دیگری از کشورهای السالوادور، گواتمالا و هندوراس در این فهرست بلندبالا قرار می گیرند. اغلب آنها از طریق زمینی و غیرقانونی تنها و یا به والدین خود وارد خاک آمریکا شده اند. داکا برای آنها این فرصت را فراهم می کرد دست کم دو سال دیگر، از پایان سال 2017 در آمریکا بمانند و بعد از آن دوباره درخواست خود را تجدید کنند.

برنامه داکا در کنگره آمریکا نیز هواداران زیادی حتی میان جمهوری خواهان داشت. از جمله آنها می توان به سناتور «جان مک کین» و یا «پل رایان» سخنگوی جمهوری خواهان در کنگره اشاره کرد. 

لغو قانون داکا زندگی صدها هزار مهاجری را که در خاک آمریکا کار می کنند و تشکیل خانواده داده‌ اند تهدید می کند.

 

انتهای پیام

نظر شما