شناسهٔ خبر: 24091974 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر آموزش و پرورش :

طرح شهاب برای شناسایی استعدادهای برتر دانش‌آموزی در پایه هفتم تقویت می‌شود

تهران- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح شهاب (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) برای شناسایی استعدادهای برتر دانش‌آموزی در پایه هفتم تقویت می‌شود، گفت: نظام های آموزشی پیشرو دنیا 18 روش برای شناسایی نخبگان در نظر می گیرند که یکی از آنها جداسازی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، رضوان حکیم زاده روز سه‌شنبه در نشست خبری با تاکید بر اینکه استعداد یک امر ذاتی است و استعداد یادگیری در برخی از دانش آموزان در قالب طرح شهاب به رسمیت شناخته خواهد شد، تصریح کرد: ضمن احترام برای تمامی دانش آموزان سخت کوش و تیزهوش، این نکته اهمیت دارد که فعالیت معلمان و دانش آموزان در مناطق دور دست که از امکانات محدودی برخوردار هستند با برگزاری آزمون و ورود عده ای از دانش آموزان به مدارس خاص، همواره نادیده گرفته می شد.
وی با بیان اینکه هر کشوری استعدادهای برتر خود را یک سرمایه می داند، اضافه کرد: استعداد صرفا در حل تست های ریاضی و علوم نیست بلکه استعدادهای هنری، کلامی و منطقی نیز وجود دارد که بنا داریم به همه این استعدادها در قالب طرح شهاب توجه ویژه داشته باشیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این وزارتخانه در نظر دارد مدارس سمپاد در دوره دوم متوسطه را با کیفیت بالاتری اداره کند و اکنون نیز با حذف آزمون ورودی این مدارس در دوره اول متوسطه، تلاش می کند تا نتایج و دستاوردهای ارزشیابی کیفی توصیفی در دوره ابتدایی بیشتر نمایان شود.
معاونت پرورش استعدادهای درخشان یا (سمپاد) یکی از معاونت‌های مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان است که پیشتر، سازمان جداگانه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان نام داشت و این معاونت نهادی است که بر امور تحصیلی دانش‌آموزان مستعد و با بهره هوشی بالا نظارت می‌کند.
سمپاد دانش‌آموزان خود را در دو مقطع راهنمائی و دبیرستان از طریق آزمون‌های سراسری که عمدتاً مبتنی بر ارزیابی هوش، دانش ریاضیات و علوم است انتخاب می‌کند و گزینش در مدارس سمپاد بر اساس آزمون و در دو مقطع راهنمایی و دبیرستان است.

**18 روش برای شناسایی دانش آموزان نخبه وجود دارد

حکیم زاده درگیر کردن بچه ها در سنین 11 و 12 سالگی با آزمون مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و خاص که نوعی کنکور به حساب می آید، را روشی نادرست خواند و گفت: شناسایی افراد نخبه برای ورود به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی در دوره دوم متوسطه کاملا منطبق با رویکردهای تربیتی است و نظام های آموزشی پیشرو نیز 18 روش برای شناسایی نخبگان در نظر می گیرند که تنها یکی از آن روش ها، جداسازی است.
وی در خصوص ادعای برخی مبنی بر ناپختگی طرح شهاب نیز اظهار داشت: هر گونه قضاوت در این رابطه نیاز به اطلاعات بیشتری دارد، شواهد لازم برای خوب عمل نکردن این طرح باید ارائه و به متولیان اجرای طرح شهاب فرصت بیشتری داده شود تا بتوانیم قضاوت درستی داشته باشیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره مطالبی مبنی بر هدایت دانش آموزان مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی به سمت مدارس غیردولتی اظهار داشت: آموزش و پرورش چنین هدفی ندارد و خانواده ها هم می پذیرند که پرورش و رشد همه جانبه شخصیت فرزندان آنها و شادی و نشاط بچه ها مقدم بر هر امری است.
وی ادامه داد: برگزاری آزمون تستی از درس های ریاضی و علوم برای تشخیص افراد تیزهوش یک کار غیر استاندارد است و مبنای علمی ندارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: دانش‌آموزان سخت‌کوش هم می توانند در این آزمون ها موفق شوند و لزوما اینگونه نیست که هر دانش آموزی که وارد مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی می شود جزء دانش آموزان باهوش است.
حکیم زاده تصریح کرد: رشد بی رویه مدارس خاص، تیزهوشان و نمونه دولتی و سود جویی های بسیار باعث شده بود بسیاری از خانواده ها به سمت این مدارس بروند که با حذف آزمون این مدارس و ابلاغ دستورالعملی از جزئیات نحوه فعالیت آنها، خانواده ها متوجه خواهند شد که هدف، تقویت مدارس غیردولتی نیست.
وی با بیان اینکه در خصوص فعالیت و میزان شهریه مدارس غیر دولتی نیز نظارت ها بیشتر خواهد شد تا جلوی برخی سودجویی ها گرفته شود، یادآور شد: ظرفیت پذیرش مدارس سمپاد تنها 14 هزار نفر در سال است و از هر 16 نفر، یک نفر موفق به ورود به این مدارس می شد و اغلب خانواده ها و دانش آموزان سرخورده می شدند.
حکیم زاده با بیان اینکه بسیاری از فرهیختگان و پیشکسوتان جامعه که امروز جزء متخصصان کشور هستند در مدارس عادی درس خوانده اند، گفت: با توجه به دید همه جانبه آموزش و پرورش و تهمیدات اندیشیده شده، جامعه پی می برد که هدف اصلی از حذف آزمون های مدارس خاص، در واقع حذف عوامل استرس زا و ایجاد فرصت یادگیری و تربیتی، با هم یاد گرفتن و با هم زیستن دانش آموزان است.
به گزارش ایرنا، اکنون از 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز کشور، حدود هفت میلیون و 500 هزار دانش آموز در دوره ابتدایی تحصیل می کنند.
18 نوع مدرسه در نظام تعلیم و تربیت کشورمان وجود دارد که به لحاظ اداره آنها به انواع «مدارس دولتی»، «غیر دولتی»، «تیزهوشان»، «نمونه دولتی»، «هیأت امنایی»، «تربیت بدنی»، «معارف اسلامی»، «ایثارگران»، «دانش‌آموزان استثنایی»، «بزرگسالان»، «مدارس وابسته به نهادهای مختلف»، «مدارس سماء وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی»، «مدارس شبانه روزی»، «از راه دور»، «ماندگار»، «مدارس هوشمند» و «شبانه» تقسیم بندی می شوند.
تاکنون برای ورود به برخی از این مدارس از جمله مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی، دانش آموزان باید از آزمون های ویژه ای عبور می کردند که با توجه به محدودیت ظرفیت پذیرش آنها، رقابت سنگینی میان دانش آموزان شکل می گرفت و اضطراب زیادی به کودکان و نوجوانان وارد می کرد.
برای رفع این مساله وزیر آموزش و پرورش اواسط بهمن ماه اعلام کرد که امتحانات ورودی پایه هفتم برای مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و مدارس خاص به منظور کاهش استرس و افزایش نشاط در مدارس با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش حذف شد.
فراهنگ**1883**1055
خبرنگار: مریم جلوداران**انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*

نظر شما