شناسهٔ خبر: 23712887 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

واکنش نجفی به شکایت ناجا

تهران (پانا) - شهردار تهران در واکنش به شکایت اخیر معاونت حقوقی ناجا از شهرداری تهران توضیحاتی ارائه داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، محمد علی نجفی در حاشیه ششمین همایش ملی هوا و صدا در جمع خبرنگاران درباره شکایت اخیر معاونت حقوقی ناجا عنوان کرد: در گزارش تحویل و تحول شهرداری تهران اشاره کردم قراردادی با یک عضو دانشگاه پلیس که وابسته به ناجا است بسته شده و بحث من ناجا نبود؛ یعنی قرارداد با یک شخص حقیقی بسته شده و نه ناجا اما متاسفانه رسانه ها در نقل مطلب من نوشته بودند که قرارداد با ناجا بسته شده است.

وی خاطرنشان کرد: شاید مسئولان ناجا دقت نکرده اند چراکه ما فردای آن روز نیز از طریق مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران این موضوع را اصلاح کردیم و گفتیم این بحث یک شخصیت حقیقی است که طرف قرارداد بوده است اما شاید مسئولان ناجا به آن اصلاحیه توجه نداشتند و صرفاً براساس مطلبی که در بعضی از رسانه ها آمده بود تصمیم گرفتند؛ من هم شنیدم شکایتی را مطرح کردند اما به هر حال گفته من با آن چه که برداشت ناجا بوده فرق می کند. 

نجفی در پاسخ به سوالی مبنی بر اعلام آمادگی کشور ژاپن برای تامین هزینه‌های کاهش آلودگی هوا گفت: آنچه توسط جایکا وابسته به ژاپن انجام می‌شود و اخیراً نیز بانک جهانی اعلام آمادگی کرده است، مربوط به کمک‌های فنی و مطالعاتی است اما عملیات‌های اجرایی را باید خود دولت و شهرداری به صورت مشترک انجام دهند. در قبال این کمک‌ها نیز هیچ تعهد متقابلی وجود ندارد و تنها باید اطلاعات و مطالعات خود را به اشتراک بگذاریم تا بتوانیم از تجربیات آن‌ها استفاده کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه همایش‌های علمی تنها به منظور تبادیل اطلاعات و بررسی‌های دقیق راهکارهای مبارزه با آلودگی برگزار می‌شود، تصریح کرد: برنامه‌های دولت و شهرداری می تواند آلودگی هوا را کم کند اما اجرای این برنامه‌ها نیازمند منابع مالی است البته اجرای برنامه‌ها صرفاً با اتکا به منابع شهرداری غیرممکن است، به همین منظور برنامه‌ای را به مجلس و دولت ارائه دادیم تا مبارزه با آلودگی هوا را در جمیع جهات مد نظر قرار دهند.

نجفی تاکید کرد: ما صراحتاً اعلام کردیم اگر در طول 5 سال حدود 7 هزار و 500 میلیاردتومان اعتبار در اختیار شهرداری قرار گیرد، طی 4 سال می‌توانیم 50 تا 55 درصد از نشر آلودگی هوا و بین 20 تا 25 درصد از غلظت آلاینده بکاهیم.

نبود هماهنگی بین شهرداری و ارگان‌ها برای جلوگیری از تردد کامیون‌های فرسوده 

وی ادامه داد: ما درباره مبارزه با آلودگی هوا حرف زیاد می‌زنیم اما عزم جدی کم است، به همین منظور در بودجه سال آینده شهرداری اولویت را به حمل و نقل عمومی از جمله مترو داده‌ایم که می‌توان به ارقام بودجه شهرداری مراجعه کرد اما به طور قطع این میزان کافی نیست و در بودجه دولت قابل حل است. همچنین، بخشی نیز مربوط به اختیار استفاده از فاینانس با ضمانت دولت خواهد بود اما به دلیل آن که هنوز بودجه عمومی کشور در مجلس به تصویب نرسیده است نمی‌توان رقم اختصاص یافته به حمل و نقل عمومی را مشخص کرد.

شهردار تهران درباره ممنوعیت تردد کامیون های فرسوده و برقی کردن موتورسیکلت‌ها به منظور کاهش آلودگی هوا گفت: متاسفانه تاکنون هماهنگی بین شهرداری و ارگان‌های دیگر برای جلوگیری از تردد کامیون‌های فرسوده وجود نداشت اما هم‌اکنون این هماهنگی ایجاد شده تا در ایامی که میزان آلودگی هوا افزایش پیدا می‌کند از تردد کامیون‌ها در شهر جلوگیری می‌شود. هم چنان که یکی دو بار اجرای این طرح نشان داد بلافاصله در کاهش آلودگی روز بعدی در شهر تاثیرگذار بوده است.

نجفی افزود: ضروری است دولت کمک‌های بلاعوضی برای داوطلبان برقی کردن موتورسیکلت‌ها اختصاص دهد. در این زمینه پیش بینی کرده‌ایم تا 800 هزار موتورسیکلت در شهر تهران برقی شود و برای رسیدن به این هدف باید سالی 100 هزار موتورسیکلت را برقی کنیم. البته، خود شهروندان امکان مالی برای این کار را ندارند و حتماً باید به آن ها در قالب بودجه هزار و 500 میلیارد تومان سالیانه کمک شود.

مصوبه دولت برای کاهش آلودگی هوا به خوبی اجرا نشده است

وی در خصوص نحوه جلب همکاری سایر دستگاه‌های دخیل در کاهش آلودگی هوا گفت: با توجه به مصوبه دولت در تیرماه سال 95، 16 دستگاه در کاهش آلودگی هوا دخیل هستند اما متاسفانه، این مصوبه به خوبی اجرایی نشده است به همین منظور در 9 دی ماه طی نامه ای به معاون اول رئیس جمهور بندهایی از این مصوبه که اجرایی نشده است را اعلام کردم.

نجفی ابراز امیدواری کرد تا در بحث‌های آتی در کمیسیون دولت و هیئت وزیران این مصوبه به شکل اجرایی‌تری بررسی شده و در سال 97 اجرای دقیق مصوبه آغاز شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره طرح جدید ترافیک از سال 97 تصریح کرد: قرار بود دو مرجع اصلی این طرح را تصویب کنند که این اقدام انجام شده است. البته آنچه در شورای حمل و نقل تهران به تصویب رسیده مقداری با طرح اولیه ما متفاوت است اما به منظور ایجاد هم افزایی برخی از اجزای طرح ترافیک را تغییر دادیم. همچنین کلیات این طرح در شورای شهر به تصویب رسیده و جزئیات آن طی یکی دو هفته آینده در شورای شهر تهران به تصویب خواهد رسید.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه مانعی برای اجرای طرح ترافیک جدید از فروردین ماه سال آینده وجود نخواهد داشت، عنوان کرد: فعلاً برنامه ما این است که در اجرای این طرح تعداد خودروهایی که اجازه ورود به منطقه طرح ترافیک را پیدا می کنند به نسبت سال گذشته بین 20 تا 25 هزار دستگاه کاهش پیدا کنند. بنابراین، احتمالاً درآمدهای شهرداری تهران نیز از محل طرح ترافیک کاسته خواهد شد.

طرح «ال ای زد» از سال آینده به قانون تبدیل خواهد شد

نجفی درباره اجرای طرح «ال ای زد» در پایتخت تاکید کرد: برای اجرای طرح ال ای زد هر خودروی فاقد معاینه فنی باید جریمه شود که متاسفانه تاکنون این کار به خوبی انجام نمی شده است. بر این اساس، در بودجه سال 97 به عنوان یک تبصره پیشنهاد داده ایم تا این مساله به قانون تبدیل شود و خودروهای بدون معاینه فنی کامل در هنگام ورود به محدوده ال ای زد جریمه شوند.

وی درباره تفاوت ال ای زد با طرح زوج و فرد گفت: این طرح در واقع منطقه ای است که با هدف کاستن از آلودگی هوا در نظر گرفته شده و محدودتر از زوج و فرد خواهد بود.

شهردار تهران تاکید کرد: طرح (ال ای زد ) از سال آینده با تصویب مجلس به قانون تبدیل خواهد شد و نیروی انتظامی نیز اعلام کرده است که ما این کار را انجام خواهیم داد چراکه باید با هماهنگی وزارت کشور یک شبکه سراسری در تهران ایجاد می کردیم که بتوان ورود خودروهای بدون معاینه به محدوده ال ای زد را کنترل کرد.  در این راستا، اقدامات زیرساختی تا پایان سال به اتمام خواهد رسید و امیدواریم از ابتدای سال 97 طرح ال ای زد اجرایی شود.

نظر شما