شناسهٔ خبر: 23708795 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیا دود و قُل قُل به چایخانه ها باز می گردد؟

اصفهان- ایرنا- زمزمه هایی مبنی بر احتمال بازگشت قلیان به چایخانه ها و قهوه خانه ها از چند روز گذشته به گوش می رسد و باید دید آیا با وجود همه تلاش های صورت گرفته برای پاکسازی اماکن عمومی از قلیان، دوباره بساط دود و قُل قُل در چایخانه ها به راه می افتد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در چند روز اخیر فعالان برخی اصناف و اتحادیه ها خبر از احتمال بازگشت قلیان به چایخانه ها و قهوه خانه ها و اقدام برخی نمایندگان مجلس برای عملی شدن این موضوع دادند.
در این اخبار آمده است که در صورت تصویب قانون جدیدی در مجلس، ممنوعیت استعمال قلیان در قهوه خانه های مجوزدار رفع می شود.
بر اساس گزارش های رسیده ،یک فوریت استفساریه تبصره یک ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در مجلس تصویب شده که هدف از آن مستثنی کردن مصرف قلیان در قهوه خانه های مجوزدار است.
در صورت تصویب نهایی این استفساریه، اماکن عمومی مذکور در تبصره یک ماده ۱۳ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات شامل قهوه خانه ها و قهوه خانه های سنتی و اتاق های استعمال دخانیات مستقر در فرودگاه ها و پایانه های مسافربری نخواهد شد.
ممنوعیت قلیان در سال های اخیر، بحث های زیادی را درباره جوانب و حاشیه های آن از جمله به خطر افتادن سلامت مردم، پلمب شدن مراکز عرضه کننده قلیان، موضوع اشتغال کارکنان چایخانه های پلمب شده و زیر زمینی شدن برخی مراکز عرضه قلیان بهمراه داشته است.
طرح جمع آوری قلیان از چایخانه ها از دهم مرداد سال 95 توسط مرکز بهداشت اصفهان و با همکاری قوه قضاییه و نیروی انتظامی در اصفهان به اجرا در آمد و بدنبال آن تعدادی از چایخانه های فاقد مجوز و عرضه کننده قلیان در این استان پُلمب شدند.
این موضوع از طرفی اعتراض فعالان صنفی در این بخش را بهمراه داشت و ادعا کردند که بسیاری از کارکنان آنها بیکار شده اند؛ همچنین این کار به ایجاد مراکز زیرزمینی و غیر مجاز عرضه قلیان در نقاطی مانند حاشیه شهرها منجرشد.
از طرفی بسیاری از کارشناسان و فعالان عرصه بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی از ممنوع شدن عرضه قلیان در اماکن عمومی استقبال و بر فرهنگ سازی بیشتر برای جلوگیری از استعمال قلیان بویژه در میان جوانان، تاکید کردند.
رئیس اسبق مرکز بهداشت استان اصفهان در این رابطه با تاکید بر اینکه ما با فعالیت چایخانه ها مخالفتی نداریم، گفته بود: در اساسنامه مربوط به چایخانه ها آمده است که هیچ چایخانه ای مجاز به عرضه قلیان نیست و ما بر اساس قانون و با همکاری قوه قضاییه و نیروی انتظامی شروع به برخورد با واحدهای غیر مجاز کردیم.
غلامحسین صدری ارائه قلیان در واحدهای صنفی را لکه ننگی برای اصفهان خوانده و از اقدام هایی برای حذف قلیان در چند پارک اصفهان نیز خبر داده بود.
دادستان اصفهان نیز تاکید کرده است که قانون نسبت به استعمال مواد دخانی بندهایی دارد؛ یعنی به صراحت عرضه قلیان و مواد دخانی در اماکن سربسته را ممنوع اعلام کرده و بر اساس همین قانون، ماموران اداره اماکن و بهداشت نسبت به پلمب این مراکز اقدام کرده اند.
به گفته حسن رحیمی، هیچ مرجعی حق صدور مجوز عرضه قلیان را ندارد و چایخانه هایی که مجوز دارند اگر قلیان عرضه کنند، کارشان غیر قانونی است.

*** موضع مرکز بهداشت اصفهان درباره ممنوعیت قلیان تغییر نکرده است
با وجود انتشار اخباری مبنی بر احتمال بازگشت قلیان به چایخانه ها و تلاش برخی نمایندگان مجلس برای قانونی کردن آن، مرکز بهداشت استان اصفهان تاکید دارد که موضع آن درباره ممنوعیت قلیان تغییر نکرده است مگر آنکه قانون جدیدی ابلاغ شود.
مدیر روابط عمومی مرکز بهداشت استان اصفهان روز سه شنبه به ایرنا گفت: موضع ما همان قبلی است و بطور 100 درصد مخالف عرضه قلیان در اماکن عمومی هستیم.
امیر عزیزی افزود: هیچ دستورالعمل جدیدی در این زمینه وجود ندارد مگر آنکه قانون یا آیین نامه جدیدی از سوی وزارت کشور یا وزارت بهداشت ابلاغ شود.
وی با تاکید بر اینکه مرکز بهداشت استان اصفهان بر سر سلامت مردم، معامله نمی کند، تصریح کرد: مضر بودن استعمال قلیان برای سلامتی، محرز است و ما همچنان بر مواضع خود در این زمینه پایبند هستیم.
عزیزی با اظهار تاسف از اینکه عده ای برگشت قلیان به چایخانه ها را 'خبری خوب' قلمداد کرده بودند، گفت: ما باید از انجام هر کاری که سلامتی مردم را تهدید می کند، جلوگیری کنیم نه اینکه به بهانه های مختلف، ابزاری که سلامت جامعه را به خطر می اندازد، توجیه پذیر کنیم.
وی افزود: بر اساس بازرسی های صورت گرفته و گزارش های رسیده بسیاری از موادی که به عنوان توتون یا تنباکو برای استعمال در قلیان استفاده می شود، مواد فاسد با افزودنی های غیر مجاز و مواد سمی است.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز در این باره تاکید کرده است که رفع موانع اشتغالزایی، دلیل قابل‌ قبولی برای عرضه قانونی قلیان در قهوه خانه ها نیست.
اکبر ترکی با انتقاد به رای موافق اکثریت مجلس به یک فوریت طرح استفساریه تبصره یک ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات گفت: تصویب این طرح به قهوه‌خانه‌هایی که اقدام به عرضه قلیان در سطح جامعه می‌کنند، مجوز فعالیت آزادانه را خواهد داد.
نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، بویین میاندشت و چادگان در مجلس ادامه داد: پیش از این بر اساس قانون منع استعمال دخانیات، قهوه‌خانه‌ها از عرضه قلیان در اماکن سرپوشیده منع شده بودند و قوه قضاییه و معاونت بهداشت وزارت بهداشت و درمان نیز بر روند اجرای این قانون نظارت داشتند.
این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر این طرح به طور کامل به تصویب برسد به این معناست که هیچ منعی برای عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها وجود ندارد و این در حالی است که، این اقدام هم به سلامت جوانان زیان می ‌رساند و هم از بعد اجتماعی آسیب‌های متعددی را به همراه خواهد داشت.
ترکی افزود: موافقان این طرح معتقدند که این اقدام موجب رفع موانع موجود در مسیر اشتغالزایی خواهد شد در حالی که می‌توان در این مورد از اشتغال‌های جایگزین استفاده کرد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآوری کرد: اگر آمار مربوط به آسیب‌ ناشی از استعمال دخانیات در یک سال کشور را احصاء کنیم و مبالغی که برای رفع آن هزینه می‌شود را در زمینه اشتغالزایی سرمایه‌گذاری کنیم، تحولی عظیم در این بخش ایجاد خواهد شد.
در حالیکه به گفته پزشکان، هزاران ماده سمی و مضر در قلیان شناسایی شده و مصرف آن سرطان زاست، باید دید آیا اقدام های اخیر منجر به بازگشت قلیان به چایخانه ها و زیر پا گذاشتن همه طرح های پیشین برای حذف قلیان خواهد شد یا اینکه این اهمیت سلامت مردم است که جای قلیان و دخانیات را در طرح ها و مصوبه ها می گیرد.
هرچند نباید از مسائل فرهنگی مرتبط با قلیان که به تفریحی برای مردم بویژه جوانان تبدیل شده است نیز غافل شد و این سئوال را پرسید که آیا به غیر از وزارت و مراکز بهداشت که متولی سلامت مردم هستند، نهادهای فرهنگی کشور برای رفع این مسئله و معرفی جایگزینی برای آن، کاری کرده اند.
گ/3011 / 6022 گزارش از آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی

انتهای پیام /*

نظر شما