شناسهٔ خبر: 23703302 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

بازگشت دوباره قلیان به خان اول قهوه خانه‌ها

انگار قرار نیست قاف قلیان از ناف قهوه خانه‌ها بریده شود. این ادعا را می‌توان براحتی از ارائه طرح‌های متعدد ممنوعیت عرضه و مصرف قلیان و اندکی بعد دستور لغو آن‌ها ثابت کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

عرضه قلیان در مراکز تفریحی با ورود انواع تنباکوی‌های میوه‌ای نخستین بار در دولت نهم ممنوع اعلام شد. چندی بعد در نیمه‌راه عمر دولت دهم با مصوبه هیئت دولت دوباره به‌صورت رسمی و در برابر بهت ناظران، استعمال آن در قهوه‌خانه‌ها و رستوران‌های سنتی و دیگر اماکن عمومی آزاد شد.

از آن پس یک روز استفاده از قلیان ممنوع و قهوه‌خانه‌های متخلف پلمب می‌شد و یک روز خبر بازگشایی قهوه خانه‌ها و آزاد شدن مصرف قلیان‌ها منتشر می‌شد. یک روز، وزارت بهداشت، قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات را با نظر دیوان عدالت اداری اجرایی می‌کرد و روز دیگر هیئت وزیران با حضور وزیر بهداشت! آن را نقض می‌کرد و قهوه‌خانه را از شمول اماکن عمومی خارج می‌کرد.

آخرین بار در روزهای پایانی خرداد امسال بود که رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت دوباره اعلام کرد صنف چایخانه‌ها تنها مجوز عرضه چای را دارند و هیچ کدام از این قهوه خانه‌ها جواز عرضه قلیان را ندارند.

خسرو صادق نیت این بار مجبور شد برای تأیید نظرات خود از قانون اساسی کمک بگیرد. او گفته بود: «طبق قانون اساسی اماکن عمومی از جمله چایخانه‌ها اجازه عرضه دخانیات را ندارند و عرضه مواد دخانی از جمله قلیان در این اماکن نیز ممنوع است.»

البته در حالی که وزارت بهداشت مجدداً بر ممنوعیت عرضه قلیان تأکید می‌کرد، عده‌ای هم چندان با برخورد قهری با قلیان موافق نیستند؛ برای مثال محمدعلی نجفی، شهردار فعلی پایتخت که زمانی عهده‌دار ریاست سازمان میراث فرهنگی در دولت یازدهم بود، می‌گفت: «اگر جلوی قلیان را بگیریم همراه با قلیان چیزهای دیگری هم وارد فضای خانه می‌شود. او پیشنهاد داده بود موضوع قلیان به نظرسنجی مردم گذاشته شود!»

حالا دوباره داستان عرضه و استعمال دخانیات در قهوه خانه‌ها به خوان اول برگشته و با رأی مجلس قهوه‌خانه‌های سنتی دیگر جزو اماکن عمومی مدنظر قانون کنترل و مبارزه با دخانیات محسوب نمی‌شوند و استعمال دخانیات و قلیان در آن‌ها آزاد است.

در خبرها آمده بود: با پیگیری دکتر کولیوند، نماینده مردم استان البرز جریان بررسی درخواست یک فوریتی ط‌رح استفساریه تبصره یک ماده 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات با 120 رأی موافق، 51 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در جلسه با بررسی آن به صورت یک فوریت مورد موافقت قرار گرفت.

به گفته کولیوند جمع آوری بدون برنامه قلیان علاوه بر آثار سوء سبب بیکاری فعالان این حوزه می‌شود.

وی گفته است: مصرف قلیان در اماکنی به نام قهوه خانه مرسوم بوده و بیش از ده‌ها سال در جامعه فعالیت دارند و تحت نظارت دقیق اتحادیه صنفی خود هستند و افراد متقاضی کاملاً آگاهانه وارد این اماکن می‌شوند.

کولیوند با بیان اینکه قهوه خانه‌ها یکی از نمادهای سنتی کشور است، می‌گوید:جمع آوری بدون برنامه قلیان علاوه بر آثار سوء سبب بیکاری فعالان این حوزه می‌شود؛ بنابراین این استفساریه برای رفع ابهام از قانون در خصوص فعالیت قهوه خانه‌ها و اتاق‌های مخصوص استعمال دخانیات در فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری طرح شده که خواستار بررسی آن به صورت یک فوریت هستیم.

 

نظر شما