شناسهٔ خبر: 23677770 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور به سمت کاربردی شدن پیش می‌رود

R7887/P1357/S6,47/CT11

رئیس دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی گفت: پایان نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی به سمت کاربردی کردن سوق داده می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، بخشعلی معصومی ظهر امروز در نشست خبری با رسانه‌های آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه سیستم آموزش پیام نور به صورت غیر حضوری، ترکیبی و مجازی است اظهار کرد: آزمون‌های پایان ترم پیام نور هم مانند کنکور به صورت سراسری برگزار شده و امکان دخالت اساتید در آن وجود ندارد. 

وی با بیان اینکه منابع درسی دانشجویان دقیقا مشخص است و اساتید امکان کاهش و یا افزایش حجم دروس را ندارند افزود: در رشته‌های کار‌شناسی به ازای هر واحد 80 صفحه و به ازای دروس 3 واحدی 240 صفحه داریم که در مقطع کار‌شناسی ارشد بازای هر واحد 100 صفحه و بازای دروس 3 واحدی 300 صفحه منبع داریم.  

رئیس دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه 29 مرکز و  واحد دانشگاهی در استان داریم که بزرگ‌ترین مرکز دانشگاهی ما، دانشگاه پیام نور تبریز با 9 هزار دانشجو است اضافه کرد:  100 رشته در مقطع کار‌شناسی و 25 الی 30 رشته در مقطع کار‌شناسی ارشد و 2 رشته در مقطع دکتری داریم.  

وی از فعالیت 235 عضو هیئت علمی ثابت در دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: بیش از 1500 استاد حق التدریسی هم در این دانشگاه مشغول تدریس داریم. 

معصومی در ادامه، در پاسخ به سوالی مبنی بر تعطیلی برخی از واحدهای دانشگاهی پیام نور در استان، اضافه کرد: در سال 95 دو واحد دانشگاهی در خداجو و خاروانه تعطیل شده و به ترتیب با واحدهای مراغه و ورزقان تجمیع شدند که در سال جاری واحد جدیدی تجمع نشده است. 

وی افزود: سازمان مرکزی در مورد تجمیع مراکز تصمیم می‌گیرد که برخی مراکز کم دانشجو احتمالا در سال آینده با واحدهای دیگر تجمیع شده و تعطیل شوند. 

رئیس دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی تعداد دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور در آذربایجان شرقی را  25 هزار نفر عنوان کرد و گفت: بر خلاف بسیاری از دانشگاه‌ها، در سال 96 نه تنها کاهش دانشجو نداشتیم بلکه شاهد افزایش 7 درصدی دانشجویان بودیم. 

وی با بیان اینکه کل ظرفیت دانشگاه‌های پیام نور آذربایجان شرقی، حدود 40 هزار دانشجو است خاطرنشان کرد: اکنون تا 40 درصد از ظرفیت آموزشی و صندلی‌ها این دانشگاه خالی است.  

معصومی پرطرفدار‌ترین رشته پیام نور را در استان، رشته حقوق عنوان کرد و گفت: کم طرفدار‌ترین رشته این دانشگاه هم در استان، رشته‌های علوم پایه فیزیک، ریاضی، آمار و رشته‌های کشاورزی است. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر برنامه دانشگاه پیام نور برای ارتقای کیفیت آموزش و سوق دادن دانشجویان به سمت پژوهش گفت: زمانی رسالت دانشگاه پیام نور، «ترویج علم» در مقابل «تولید علم»  دانشگاه‌های سراسری بود چراکه اغلب بودجه و امکانات پژوهشی در فضای دانشگاه‌های مادر است و پژوهش کمتری در دانشگاه پیام نور صورت می‌گیرد.  

وی افزود: بعضاً در دانشگاه‌های سراسری سالانه 10 میلیارد دستگاه آزمایشگاهی خریداری می‌شود ولی در دانشگاه پیام نور خرید دستگاه 100 میلیونی را بیش از اعتبار این نهاد می‌دانند و به سختی اجازه این خرید‌ها صادر می‌شود. 

رئیس دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه پژوهش اغلب در رشته‌های تحصیلات تکمیلی صورت می‌گیرد خاطر نشان کرد: در دانشگاه‌های مادر بیش از نیمی از دانشجویانشان، دانشجوی تحصیلات تکمیلی است ولی در دانشگاه پیام نور مانع توسعه رشته‌های تحصیلات تکمیلی می‌شوند.  

وی تاکید کرد: علی رغم این مشکلات، بسیاری از پایان نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی به سمت کاربردی کردن سوق داده می‌شود که با مشارکت سایر سازمان‌ها از جمله نیروی انتظامی، صنایع و غیره انجام می‌شود تا بخشی از مشکلات جامعه را برطرف کند. 

معصومی از ایجاد مرکز بین‌المللی دانشگاه پیام نور در شهر مرزی جلفا خبر داد و گفت: این تصمیم در هیئت رئیسه سازمان مرکزی مصوب شده و ابلاغ شده ولی در اجرا با موانعی مواجه هستیم که باید این موضوع برای اجرایی شدن مورد حمایت قرار گیرد.

انتهای پیام/ح

نظر شما