شناسهٔ خبر: 23667059 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آخرین اخبار از حملات ترکیه به عفرین سوریه

فرماندهي ستاد ارتش ترکيه اعلام کرد عناصر (گروه تروریستی) موسوم به ارتش آزاد عمليات زميني را در منطقه عفرين در سوريه آغاز کردند

صاحب‌خبر -
گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاري صدا و سيما از آخرين اخبار حملات ارتش ترکیه به منطقه عفرین سوریه و واکنش های بین الملل به این حملات.
 
21:46
به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه گفت «اقدامات مخرب و يکجانبه آمريکا در سوريه» باعث خشم ترکيه و عمليات اين کشور در شمال غرب سوريه شده است.
 
20:34
وزارت امور خارجه آمريکا از ترکيه خواست اطمينان حاصل کند عمليات نظامي اين کشور در شمال سوريه از نظر وسعت و زمان محدود باشد و از حمله به غيرنظاميان نيز اجتناب کند.
 
20:50
شبکه تلويزيوني العربيه به نقل از شاهدان عيني اعلام کرد: شهرک ترکيه اي کليس در نقطه مرزي اين کشور با سوريه هدف حملات موشکي قرار گرفت.
اين شبکه افزود: از شمال سوريه به اين منطقه ترکيه اي موشک شليک شده است.
 
20:20
شبکه تلويزيوني العربيه به نقل از وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد: رکس تيلرسون وزير خارجه آمريکا در تماس تلفني با همتايان روسي و ترکيه اي خود "نگراني عميق" واشنگتن را درباره اوضاع شمال غربي سوريه اعلام کرد.
وزارت خارجه آمريکا نيز با صدور بيانيه اي ضمن ابراز نگراني شديد درباره اوضاع در شمال غرب سوريه از ترکيه خواست از خود خويشتنداري نشان دهد.
 
20:09
شبکه تلويزيوني الميادين اعلام کرد: آمريکا از ترکيه خواست (در خصوص تحولات عفرين سوريه) از خود خويشتنداري نشان دهد.
 
 
20:01
شبکه تلويزيوني العالم به نقل از گروه موسوم به مرکز ديده بان حقوق بشر سوريه اعلام کرد: در پي حمله توپخانه اي ارتش ترکيه به روستاي جلبره در حومه عفرين در شمال سوريه هشت نفر کشته شدند.
 
 
19:19
شبکه الجزيره: ارتش ترکيه براي نيروهاي خود مستقر در اطراف شهر اعزاز در شمال سوريه تجهيزات نظامي جديد ارسال کرد.
 
19:12
العالم: در حمله جنگنده هاي ترکيه به روستاي جلبره در حومه شهر عفرين سوريه، سه شهروند سوري کشته و يازده نفر ديگر زخمي شدند.
 
 18:15 يک فرمانده تروريست هاي موسوم به ارتش آزاد سوريه روز يکشنبه گفت حدود 25 هزار نيروي اين گروه به عمليات نظامي ترکيه در شمال سوريه پيوسته اند. وي افزود هدف اين عمليات بازپس گيري شهرها و روستاهايي است که شبه نظاميان «ي پ گ» تقريبا دو سال قبل به کنترل خود درآوردند.
ياسر عبدالرحيم که همچنين فرمانده گروه مسلح فيلق الشام از گروههاي اصلي وابسته به تروريست هاي موسوم به ارتش آزاد سوريه در اتاق عمليات اين تهاجم نظامي است، گفت قصد ندارند وارد شهر عفرين شوند بلکه مي خواهند آن را محاصره و شبه نظاميان «ي پ گ» را مجبور به ترک شهر کنند.
عبدالرحيم به رويترز گفت يکي از اهداف اصلي عمليات نظامي بازپس گيري شهرک تل رفعت ، در جنوب شرقي عفرين و يک رشته روستاهايي است که «ي پ گ» در فوريه 2016 تحت کنترل دراورد و دهها هزار نفر از ساکنان آنها را آواره کرد.
 
 
 17:30 نخست وزير ترکيه در نشستي خبري، اطلاعاتي در خصوص عمليات شاخه زيتون در اختيار خبرنگاران ترکيه اي گذاشت.
 
به گزارش خبرگزاري صداوسيما از آنکارا، بينالي ييلديريم يک روز پس از آغاز عمليات شاخه زيتون در شمال سوريه در نشست با خبرنگاران در استانبول با اشاره به اينکه نيروهاي زميني ترکيه ظهر امروز بالفعل وارد شمال سوريه در منطقه عفرين شدند، گفت: ترکيه به راحتي به اين مرحله نرسيده است، ما مجادلات سختي را تا اينجا پشت سر گذاشته ايم.

وي گفت: اين عمليات با سرعت زيادي صورت خواهد گرفت و ما شاخه زيتون را به سوي مردم بي گناه سوريه مي گيريم و هرگونه حمايتي که در عفرين به تروريست ها صورت بگيرد، بي پاسخ باقي نخواهد ماند.

ييلديريم عمليات شاخه زيتون را داراي چهار مرحله دانست و از هدف تشکيل يک منطقه امن به عمق 30 کيلومتر در اين منطقه خبر داد. وي افزود: همه عناصر تروريستي در عفرين پاکسازي خواهند شد و پيش از آغاز عمليات، تمام تماس هاي ديپلماتيک صورت گرفت شده است.
 
نخست وزير ترکيه از وجود حدود 8 تا 10 هزار تروريست در عفرين خبر داد. نخست وزير ترکيه در ادامه از آمادگي ترکيه براي مقابله با سيل جديد مهاجران سوري خبر داد و گفت: ترکيه از اين مهاجران در آنسوي مرزهاي خود در داخل سوريه استقبال مي کند و آنها را در همانجا اسکان مي دهد.

ييلديريم در پايان با اشاره به اينکه ترکيه با دولت سوريه از طريق روسيه در تماس است، گفت: روسيه در خصوص اين عمليات اعتراضي ندارد و ما نگراني هاي ايران را هم برطرف خواهيم کرد. 
نخست وزير ترکيه افزود اقتصاد اين کشور تحت تاثير عمليات نظامي ترکيه در عفرين سوريه قرار نخواهد گرفت.
  
 
 17:14 به گزارش خبرگزاري رويترز، يک فرمانده تروريستهاي موسوم به ارتش آزاد سوريه روز يکشنبه گفت اين نيروها قصد ندارند وارد شهر عفرين که در کنترل ي پ گ است شوند، و قصد آنها فقط محاصره اين شهر و مجبور کردن نيروهاي گروه ي پ گ به ترک اين شهر است.
 
 
 
16:28 رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه روز يکشنبه گفت :«ما کار پ ک ک ، پي ي د و ي پ گ را يکسره خواهيم کرد تا اينکه هيچ چيز از آنها باقي نماند. » به گزارش خبرگزاري رويترز، رجب طيب اردوغان خطاب به گروه موسوم به (ي پ گ) گفت: «شما نمي توانيد به حمايت آمريکا براي شکست دادن ترکيه اتکا کنيد.»
 
 
16:20 شبکه تلويزيوني الميادين اعلام کرد: بشار اسد رئيس جمهور سوريه در ديدار با کمال خرازي رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي ايران گفت تجاوز ظالمانه ترکيه به عفرين را نمي توان از سياست ترکيه که بر حمايت از تروريسم بنا شده است جدا دانست.
 
 
16:00 شبکه تلويزيوني الميادين گزارش داد: رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه امروز در سخنراني خود پيش بيني کرد عمليات نظامي در شهر عفرين سوريه به زودي پايان يابد.
 
15:54نماينده کردهاي سوريه در مسکو از روسيه خواست چراغ سبزي را که براي حمله ارتش ترکيه به عفرين روشن کرده است، خاموش و اين عمليات را متوقف کند.
به گزارش پايگاه اينترنتي «آخار» ، رودي عثمان در کنفرانس خبري در مسکو گفت : « تاييد حمله ترکيه به عفرين اشتباهي بزرگ است. روسيه بايد اين عمليات را متوقف کند و چراغ سبزي را که براي شروع آن روشن کرده است، خاموش کند.»
 
 
  15:43 شبکه تلويزيوني الميادين گزارش داد: رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه در سخنراني امروز خود گفت: نيروهاي مسلح ما به عمليات نظامي هوايي و زميني خود در شهر عفرين با همکاري ارتش (به اصطلاح) آزاد ادامه خواهند داد. نيروهاي امنيتي ما مخالفان طرفدار کردها را در صورتي که عليه عمليات شاخه زيتون تظاهرات کنند، تحت پيگرد قرار خواهند داد.
 
15:36 فلورانس پارلي وزير نيروهاي مسلح فرانسه روز يکشنبه از ترکيه خواست عمليات نظامي عليه کردهاي سوريه را متوقف کند.
وي گفت اين امر تنها به جنگ عليه تروريست هاي تکفيري صهيونيستي داعش ضربه مي زند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس، پارلي در شبکه تلويزيوني فرانسوي « فرانس 3 » گفت « اين درگيري ها بايد متوقف شود. اين درگيري ها ممکن است نيروهاي جنگنده کرد را - که در کنار (‌به اصطلاح ) ائتلاف بين المللي عليه داعش مي جنگند و فرانسه نيز عضو آن است- از جنگ عليه تروريسم که در اولويت است منحرف کند. » 
 
15:35به گزارش خبرگزاري رويترز، رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه روز يکشنبه گفت اگر احزاب مخالف طرفدار کردها بخواهند عليه عمليات نظامي «شاخه زيتون» در عفرين سوريه تظاهرات کنند، نيروهاي امنيتي مداخله خواهند کرد.

 
15:31 شبکه تلويزيوني الجزيره مباشر، در خبري گزارش داد: رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه در سخنراني خود گفت: يک گام هم از عمليات عفرين در شمال سوريه عقب نشيني نخواهيم کرد.
 

14:59 رئيس دفتر رسانه اي نيروهاي سوريه دموکراتيک در عين العرب، پيش بيني کرد عمليات ارتش ترکيه در شهر عفرين بي نتيجه باشد. به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره، مصطفي بالي در مصاحبه با اين شبکه گفت: عمليات ارتش ترکيه در شهر عفرين به نتيجه نخواهد نرسيد و نيروهاي سوريه دموکراتيک در برابر آن خواهند ايستاد. طرف هاي بين المللي بايد موضع قاطعانه اي در برابر اين عمليات اتخاذ کنند. 

 
14:54 شماري از غيرنظاميان از شهر عفرين سوريه به مناطق در کنترل ارتش اين کشور منتقل شدند.
به گزارش شبکه تلويزيوني الميادين، در پي آغاز عمليات ارتش ترکيه در شهر عفرين سوريه، دهها دستگاه اتوبوس، غيرنظاميان را از اين شهر به طرف مناطق در کنترل ارتش سوريه منتقل کردند.
شهر عفرين در کنترل يگان هاي کرد قرار دارد.
 
 
14:39نخست وزير ترکيه از مقر فرماندهي ارتش اين کشور در آنکارا بازديد کرد.
به گزارش شبکه تلويزيوني الميادين، بينعالي ييلديريم در اين بازديد از آخرين تحولات مربوط به عمليات ارتش ترکيه در شهر عفرين سوريه مطلع شد.
 
13:03 شبکه تلويزيوني الجزيره گزارش داد: بينعالي ييلديريم نخست وزير ترکيه گفت: در عمليات شاخه زيتون در عفرين، منطقه امنيتي در عمق سي کيلومتري خاک سوريه ايجاد خواهد شد.
 
13:02 وزارت دفاع روسيه اعلام کرد براي جلوگيري از هر گونه اقدامات تحريک آميز، نظاميان روس از عفرين به منطقه تل رفعت منتقل شدند.  به گزارش شبکه روسيا اليوم، وزارت دفاع روسيه در بيانيه اي افزود اقدامات تحريک آميز آمريکا در بحراني شدن وضع منطقه عفرين در شمال سوريه و آغاز عمليات نظامي آنکارا در اين منطقه نقش داشت.
 
 13:01 شبکه تلويزيوني الجزيره : ارتش ترکيه در بيانيه اي اعلام کرد ارتش اين کشور به همراه به اصطلاح  ارتش آزاد سوريه ( تروريستهاي مورد حمايت آنکارا) در حال پيشروي در شهر عفرين در شمال سوريه هستند.
 
  
   12:48 شبکه تلويزيوني الحدث، گزارش داد: يگان هاي ي پ گ، ورود نيروهاي ارتش ترکيه به شهر عفرين را تکذيب کرد. اين يگان ها تاکيد کرد ارتش ترکيه پس از درگيريهاي شديد، براي ورود به شهر عفرين ناکام ماند.
 
  12:45 شبکه الاتجاه در خبري گزارش داد: رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه اعلام کرد ارتش اين کشور وارد عفرين در سوريه شد.
 
12:44 به گزارش خبرگزاري رويترز ، سخنگوي يگانهاي مدافع خلق کرد موسوم به ي پ گ در منطقه عفرين سوريه امروز اعلام کرد نيروهاي ارتش ترکيه و متحدانش تلاش کردند تا وارد عفرين شوند ولي پس از درگيري هاي شديد در منطقه ناکام ماندند.  
 
12:20رويترز گزارش داد ارتش ترکيه امروز يکشنبه با انتشار بيانيه اي اعلام کرد از آغاز عمليات ارتش اين کشور در منطقه عفرين سوريه تاکنون ،‌نظاميان ترکيه 153 هدف را در منطقه مورد اصابت قرار داده اند . در بيانيه ارتش ترکيه در اين باره آمده است اين اهداف اعم از پناهگاهها ،‌ مخفيگاه ها و  انبارهاي مهمات شبه نظاميان را شامل مي شود . ارتش ترکيه همچنين از ادامه حملات توپخانه سنگين ترکيه خبر داده است. 
 
 
11:28 روزنامه يني شفق چاپ ترکيه از ورود نيروهاي ويژه ارتش ترکيه به منطقه عفرين در شمال سوريه خبر داد.
 نيروهاي ويژه ارتش ترکيه ساعاتي پيش با عبور از مرز دو کشور وارد منطقه عفرين سوريه شدند.
ماموريت اين نيروها شناسايي تهديدهاي احتمالي در مسيرهاي عبور واحدهاي نيروي زميني ارتش ترکيه است.
بينعالي ييلديريم نخست وزير ترکيه از احتمال آغاز عمليات زميني ارتش ترکيه از امروز سخن گفته است.
خبر ديگر حاکيست شمار زيادي از تانک و خودروهاي زرهي ارتش ترکيه نيز با عبور از گذرگاه مرزي اونجو پينار استان هاتاي رهسپار منطقه اعزام شدند.
 
 
10:05 فرماندهي ستاد ارتش ترکيه اعلام کرد عناصر (گروه تروریستی) موسوم به ارتش آزاد عمليات زميني را در منطقه عفرين در سوريه آغاز کردند
 
09:55 وزارت امور خارجه سوریه با رد ادعای مقامات ترکیه مبنی بر این که آنکارا قبل از آغاز عملیات، دمشق را از آن آگاه کرده است، تاکید کرد، این اقدام جدیدترین حلقه از تجاوزات ترکیه به حاکمیت سوریه به شمار می‌آید.
 
09:40 منابع محلی در استان کیلیس در جنوب ترکیه اعلام کردند شلیک چهار راکت از خاک سوریه به شهر کیلیس دست کم یک زخمی برجا گذاشت.
 
 
 08:45   ترکيه پيش از آغاز عمليات نظامي در عفرين سوريه، در نامه اي دبير کل سازمان ملل را از اهداف عمليات نظامي ارتش اين کشور مطلع کرد. دفتر نمايندگي ترکيه در سازمان ملل در اين نامه مباني حقوقي عمليات نظامي اين کشور را براي آنتونيو گوترش تشريح کرده است.
 
 
08:20 رئيس مجلس ترکيه تنها هدف عمليات شاخه زيتون را که ارتش ترکيه از ديروز در عفرين سوريه آغاز کرده است از ميان بردن سازمان هاي تروريستي و تروريست ها دانست. اسماعيل قهرمان رئيس مجلس ترکيه تاکيد کرد، اين عمليات بر اساس موازين حقوق بين الملل اجرا مي شود و فقط سازمان هاي تروريستي و تروريست ها هدف قرار مي گيرند.


08:10  روزنامه چاپ ترکيه از درگيري ميان مخالفان مسلح سوري و نيروهاي آمريکايي در منبج خبر داد.
 
07:25خبرگزاري آناتولي از ورود شماري از نيروهاي گروه معارضين ارتش آزاد سوريه به شهر عفرين خبر داد.
 
 

نظر شما