شناسهٔ خبر: 23663119 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آخرين اخبار از حملات ارتش ترکيه به عفرين سوريه

ترکيه از سفراي جمهوري اسلامي ايران و روسيه در آنکارا براي اطلاع رساني درباره عمليات در عفرين دعوت بعمل آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما ، آخرين اخبار حمله جنگنده هاي ارتش ترکيه به شهر عفرين سوريه و واکنشها به آن  به شرح ذيل است....

 

06:17 به گزارش خبرگزاري صداوسيما از آنکارا ، بينالي ييلديريم نخست وزير ترکيه گفت: عمليات زميني ارتش ترکيه به عفرين امروز يکشنبه آغاز ميشود.
نخست وزير ترکيه گفت : متعاقب تحولات عمليات شاخه زيتون در منطقه عفرين در شمال غرب سوريه از يکشنبه يگانهاي نيروي زميني ارتش نيز وارد منطقه مي شوند.
ييلديريم اين مطلب را در کنفرانس مطبوعاتي مشترک با دولت باغچلي رهبر حزب حرکت ملي گرا عنوان کرد و افزود : اين عمليات با هدف نابودي گروههاي تروريستي در مناطق هم مرز با ترکيه ادامه خواهد يافت .

01:42  ­به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيروت، شبه نظاميان کرد شنبه شب از کشته شدن 10 نفر در حمله ترکيه به شهر عفرين در شمال سوريه خبر دادند.

00:24  حلوصي آکار فرمانده ستاد ارتش ترکيه: ما براي نجات برادرانمان از دست تروريست ها وارد شمال سوريه شديم­.
به گزارش خبرگزاري صداوسيما از آنکارا فرمانده ستاد ارتش ترکيه گفت : ما براي نجات برادرانمان از دست تروريست ها وارد شمال سوريه شديم. حلوصي آکار افزود : اين عمليات بر اساس حکم شوراي امنيت و قرارداد سازمان ملل در چارچوب حق دفاع مشروع و همچنين با وقوف به حفظ تماميت ارضي سوريه صورت مي گيرد.آکار تصريح کرد: در عمليات شاخه زيتون فقط تروريست ها و سنگرها، سلاح ها،ساختمان ها و وسائط نقليه آنان مورد هدف قرار ميگيرند. براي عدم وارد آمدن هرگونه ضرر به مردم بي گناه نهايت دقت صورت خواهد گرفت

00:12  بيانيه نيروهاي مسلح ترکيه درباره عمليات در عفرين سوريه
نيروهاي مسلح ترکيه با صدور بيانيه اي اعلام کرد عمليات عفرين براساس حق دفاع مشروع و با احترام به تماميت ارضي سوريه اجرا مي شود.
به گزارش روزنامه يني شفق ترکيه،در بيانيه صادره توسط نيروهاي مسلح ترکيه ذکر شده است : نيروهاي مسلح ترکيه براي تامين و حفظ امنيت مرزها و امنيت و ثبات منطقه و همچنين براي نجات مردم دوست و برادر منطقه از ظلم و سلطه تروريست ها، عليه مواضع پ ک ک و اتحاد جوامع کردستان و يگان هاي مدافع خلق و داعش در منطقه عفرين واقع در شمال غرب سوريه عمليات خنثي سازي تحت عنوان « عمليات شاخه زيتون »آغاز کردند.
دربيانيه ارتش ترکيه همچنين آمده است: « عمليات شاخه زيتون » بر اساس حقوق اساسي کشور ناشي از حقوق بين المللي، قطعنامه هاي ضد ترور شوراي امنيت سازمان ملل متحد 1624 (2005), 2170 (2014) ve 2178 (2014) و ماده پنجاه و يکم بيانيه سازمان ملل متحد بر اساس حق دفاع مشروع و بر پايه احترام به تماميت ارضي سوريه اجراء مي شود.

00:06   به گزارش خبرگزاري صداوسيما از آنکارا 30 دستگاه تانک ارتش ترکيه از مرز حصه و از درب گمرکي اونجوپينار وارد خاک سوريه شدند.  نيروهاي سوري تحت حمايت آنکارا از سمت اعزاز با 20 خودروي مجهز به دوشکا در مرز عفرين مستقر شده اند.

23:30 خبرگزاري اسپوتنيک از مسکو گزارش داد ، وزارت امور خارجه روسيه اعلام کرد مسکو تحولات اوضاع در سوريه به ويژه در شهر عفرين در شمال اين کشور را با دقت پيگيري مي کند.
وزارت امور خارجه روسيه روز شنبه و پس از انتشار خبرها درباره آغاز عمليات نظامي ارتش ترکيه در شهر عفرين اعلام کرد مسکو تحولات اوضاع در اين شهر را از نزديک دنبال مي کند.
وزارت خارجه روسيه افزود مسکو اطلاعات و گزارش هاي نگران کننده را از تحولات در شهر عفرين دريافت کرده است و با پيگيري اين تحولات از همه طرفهاي درگير مي خواهد خويشتنداري کنند.

23:22 وزارت دفاع روسيه روز شنبه اعلام کرد محموله هاي تسليحات پيشرفته، از جمله سامانه هاي ضد هوايي قابل حمل پنتاگون براي يگان هاي مورد حمايت آمريکا، به عمليات نظامي ترکيه در شمال سوريه دامن زده است.
به گزارش خبرگزاري ايتارتاس از مسکو ، وزارت دفاع روسيه اعلام کرد: محموله هاي تسليحات پيشرفته پنتاگون براي گروه هاي مورد حمايت آمريکا در شمال سوريه، از جمله سامانه هاي ضد هوايي قابل حمل توسط نفر، تنش ها در منطقه را افزايش داد و به عمليات ويژه نيروهاي ترکيه منجر شد.
اين وزارتخانه افزود: هدف از چنين اقدامات غير مسئولانه آمريکا در سوريه منحرف کردن روند حل و فصل صلح آميز و مانع شدن از مذاکرات ميان سوري ها در ژنو است، که کردها قرار است به طور کامل در آن شرکت کنند.

23:10 خبرگزاري رويترز از عفرين گزارش داد ، سخنگوي يگان هاي مدافع خلق کردهاي سوريه در شهر عفرين اعلام کرد بر اثر حملات هوايي روز شنبه جنگنده هاي ارتش ترکيه به اين شهر دست کم شش غير نظامي و سه تن از افراد مسلح کرد کشته شدند .

22:15 خبرگزاري رويترز گزارش داد: بينعالي ييلديريم نخست وزير ترکيه گفت: نيروهاي زميني اين کشور بسته به تحولات، "فعاليت هاي لازم" را در سوريه در روز يکشنبه اجرا خواهند کرد. تقريبا همه اهداف کردها با حملات هوايي به عنوان بخشي از عمليات در عفرين سوريه نابود شده اند. حملات هوايي ترکيه در چارچوب عمليات نظامي در عفرين موفق بود و تمامي اهداف مورد نظر ويران شد.

وي چند ساعت بعد از عمليات نظامي ارتش ترکيه عليه نيروهاي کرد مورد حمايت آمريکا در عفرين در گفتگو با خبرنگاران گفت تقريبا همه اهداف کردها در عفرين که ارتش ترکيه شناسايي کرده بود در حملات هوايي نابود شده است.

22:12 شبکه تلويزيوني العربيه به نقل از وزارت امور خارجه روسيه اعلام کرد، وزراي امور خارجه روسيه و آمريکا، تدابير لازم براي بازگرداندن آرامش به شمال سوريه را بررسي کردند.

21:54 خبرگزاري ايتارتاس از آنکارا گزارش داد: روزنامه حريت به نقل از ستاد کل ارتش ترکيه اعلام کرد دست‌کم 72 فروند هواپيماي جنگي نيروي هوايي اين کشور روز شنبه حملاتي را در چارچوب عمليات شاخه زيتون در عفرين سوريه انجام دادند.
اين روزنامه افزود 72 فروند هواپيماي جنگي ترکيه 108 هدف را در هفت مکان در عفرين مورد اصابت قرار دادند و به پايگاه خود بازگشتند.

21:54 خبرگزاري رويترز گزارش داد: گروه کرد موسوم به يگان هاي مدافع خلق در سوريه گفت حمله هوايي ترکيه به منطقه عفرين در سوريه موجب شده است اين گروه چاره ديگري جز مقاومت نداشته باشد.
اين گروه همچنين گفت ارتش ترکيه بخش هاي غيرنظامي را هدف گرفته است.
يگان هاي مدافع خلق در سوريه افزود: «ما اين تجاوز را شکست خواهيم داد همان طور که ساير حملات عليه روستاها و شهرهاي خود را شکست داديم.»
اين گروه از زنان و مردان شمال سوريه خواست به صفوف اين يگان ها براي حفاظت از عفرين بپيوندند.

21:46 خبرگزاري فرانسه از دمشق گزارش داد، سوريه اعلام کرد ترکيه درباره حمله بي رحمانه به عفرين دمشق را مطلع نکرده است.

21:45 شبکه تلويزيوني الاخباريه اعلام کرد، دولت سوريه با صدور بيانيه اي عمليات نظامي ترکيه در خاک سوريه را محکوم و آن را تجاوز به خاک سوريه توصيف کرد. دولت سوريه اعلام کرد ترکيه قبل از آغاز عمليات نظامي در عفرين، دمشق را مطلع نساخته است. دولت سوريه آنچه را تجاوز ترکيه به عفرين خواند، به شدت محکوم کرد و گفت اين منطقه بخش لاينفک سوريه است.

يک منبع رسمي در وزارت خارجه سوريه اعلام کرد: جمهوري عربي سوريه تهاجم ترکيه را به شهر عفرين که بخش جدايي ناپذير اراضي سوريه است شديدا محکوم مي کند. اين اقدام تجاوزکارانه، جديدترين نمونه از سلسله حملات ترکيه به حاکميت ملي سوريه به شمار مي رود. 

اين منبع در ادامه افزود: سوريه ادعاهاي حکومت ترکيه را مبني بر اينکه آغاز عمليات نظامي در عفرين را به اطلاع دولت سوريه رسانده است کاملا رد مي کند و از جامعه بين المللي مي خواهد اين تهاجم را محکوم کرده و تدابير لازم را براي متوقف ساختن آن در پيش گيرد.

وزارت امور خارجه سوريه اعلام کرد، دمشق از سازمان ملل متحد مي خواهد تجاوز ترکيه به خاک سوريه را محکوم کند و براي متوقف ساختن اين اقدام تدابير لازم بينديشد.

21:38 به گزارش خبرگزاري ايتارتاس از آنکارا، خبرگزاري آناتولي ترکيه اعلام کرد وزارت امور خارجه ترکيه قصد دارد روساي نمايندگي هاي ديپلماتيک کشورهاي عضو شوراي امنيت سازمان ملل متحد را دعوت کند تا به آنها درخصوص عمليات عفرين اطلاع دهد.

21:29 خبرگزاري رويترز گزارش داد: گروه کرد موسوم به يگان هاي مدافع خلق سوريه در بيانيه اي گفت: مقامات ترکيه جنگي متجاوزانه عليه مردم ما در عفرين آغاز کرده اند و با حملات هوايي، بخش هاي غيرنظامي را هدف مي گيرند.

20:53 خبرگزاري رويترز گزارش داد: يک عضو کميته امنيتي پارلمان روسيه در گفتگو با خبرگزاري ريانووستي گفت روسيه به صورت ديپلماتيک از سوريه حمايت خواهد کرد و در سازمان ملل خواهد خواست ترکيه عمليات نظامي در شهر عفرين سوريه را متوقف کند.
فرانتز کلينتسويچ (Franz Klintsevich) گفت: «فقط سوريه خواستار توقف اين عمليات نيست بلکه روسيه نيز اين درخواست را دارد و به سوريه کمک ديپلماتيک ارايه خواهد کرد»

20:53 خبرگزاري رويترز گزارش داد: مولود چاووش اوغلو وزير خارجه ترکيه گفت: نيروهاي مسلح ترکيه اهدافي را در سوريه از زمين و هوا هدف گرفتند.
وي اين اظهارات را چند ساعت بعد از عمليات نظامي ارتش ترکيه در منطقه عفرين سوريه عنوان کرد.
چاووش اوغلو گفت: ارتش ترکيه فقط تروريست ها را هدف گرفته است.
وي گفت: ترکيه عاملان دخيل در سوريه را درباره تحولات در منطقه عفرين مطلع کرده است. آنکارا از متحدان خود انتظار دارد طرف سازمان هاي تروريستي را نگيرند.
چاووش اوغلو در مصاحبه اي تلفني با شبکه ان تي وي همچنين گفت: ترکيه يک بيانيه مکتوب هم به دولت سوريه فرستاده است. ما همه طرف ها را درباره آنچه که انجام مي دهيم مطلع کرده ايم. ما حتي حکومت سوريه را به صورت مکتوب مطلع کرده ايم.
وي افزود: ما هر چند با حکومت سوريه رابطه نداريم اما اقدامات خود را در چارچوب حقوق بين الملل انجام مي دهيم.

20:52 شبکه تلويزيوني روسيا اليوم به نقل از وزارت خارجه روسيه اعلام کرد: سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه با رکس تيلرسون همتاي آمريکايي خود در مورد آخرين تحولات عفرين سوريه تلفني گفتگو کرد.

20:46 به گزارش خبرگزاري ايتارتاس،‌ سخنگوي سفارت روسيه در ترکيه اعلام کرد سفارت روسيه در آنکارا تاييد مي کند سفير اين کشور به وزارت امور خارجه ترکيه براي دريافت برخي اطلاعات دعوت شد. 

ايرينا کاسيمووا گفت : ما مي توانيم دعوت به وزارت امور خارجه ترکيه را تاييد کنيم. به ما در وزارت امور خارجه ترکيه اطلاعاتي داده شد تا به مقامات مسئول روسيه ابلاغ شود.

20:45 شبکه تلويزيوني روسيا اليوم به نقل از وزارت خارجه روسيه اعلام کرد: مسکو به موضع خود در ارائه راه حل هايي که از حاکميت ملي و تماميت ارضي سوريه محافظت مي کند پايبند است.
اين شبکه به نقل از ميخائيل بوگدانوف معاون وزير خارجه روسيه اعلام کرد: عمليات نظامي ترکيه در عفرين بر برگزاري گفتگوي ملي سوريه در سوچي تأثيري ندارد.
وزارت دفاع روسيه نيز از انتقال نظاميان روسي حاضر در منطقه عفرين به منطقه «تل رفعت» واقع در شمال حلب به منظور پيشگيري از هرگونه اقدام تحريک آميز نظامي خبر داد.

20:21 به گزارش خبرگزاري صداوسيما از آنکارا ؛ دهها اتوبوس حامل نيروهاي ارتش (به اصطلاح) آزاد سوريه از ترکيه (حاتاي) به طرف مرز سوريه رفتند. هنوز مشخص نشده است که نيروهاي نظامي ترکيه وارد سوريه شدند يا نه. همچنين نيروهاي مسلح ترکيه ساعت 18.30 به وقت محلي 108 مورد از مجموع 113 موضع شناسايي‌ شده پ.ي.د/پ.ک.ک را هدف قرار دادند. تمامي کشته‌ها و مجروحان اين حملات که به بيمارستان‌ها منتقل شده اند.
چاووش اوغلو وزيرامورخارجه ترکيه نيز اعلام کرد: از عفرين به نيروهاي مان در ادلب حمله شده است.

­به گزارش خبرگزاري فرانسه از استانبول، وزارت امور خارجه ترکيه اعلام کرد آنکارا حکومت سوريه را از عمليات در منطقه عفرين آگاه کرده است.

20:10 شبکه تلويزيوني الجزيره به نقل از خبرنگار خود افزود، جنگنده هاي ترکيه مواضع کردهاي مخالف را در فرودگاه مينيغ در سوريه هدف قرار دادند.

20:10 خبرگزاري رويترز گزارش داد: وزير خارجه ترکيه گفت: به عاملان دخيل در سوريه درباره تحولات در منطقه عفرين اطلاع رساني کرده است.  عمليات نظامي در عفرين را به نظام سوريه ابلاغ کرديم.

20:09 شبکه تلويزيوني العربيه به نقل از يکي از مسئولان حکومت محلي منطقه عفرين سوريه اعلام کرد: حملات هوايي ترکيه مناطق مسکوني را هدف قرار مي دهد. 

20:09 خبرگزاري رويترز گزارش داد: وزير خارجه ترکيه گفت: ارتش اين کشور به 95 درصد از اهداف در شهر عفرين حمله کرده و فقط تروريست ها را هدف گرفته است.

20:09 شبکه تلويزيوني الحدث به نقل از گروه موسوم به ديده بان سوريه اعلام کرد، دور جديد حملات هوايي ترکيه به عفرين سوريه آغاز شد.
اين منبع همچنين از درگيري هاي شديد در مرزهاي شمالي عفرين خبر داد.

20:08 شبکه تلويزيوني الميادين به نقل از وزارت دفاع روسيه اعلام کرد، عملکرد غيرمسئولانه آمريکا در سوريه تلاش ها براي حل مسالمت آميز بحران را که کردها نيز جزئي از آن هستند، به بن بست مي کشاند.

20:08 شبکه تلويزيوني الميادين به نقل از منابع محلي در سوريه اعلام کرد، دهها اتوبوس حامل غير نظاميان ساکن عفرين اين شهر را به سمت مناطق تحت حاکميت دولت سوريه ترک کردند.

20:07 خبرگزاري رويترز گزارش داد: هوي (HEVI) مصطفي مقام ارشد کرد در شهر عفرين گفت مردم اين شهر بعد از حملات نظامي ترکيه در خانه ها و پناهگاه ها پنهان شده اند.

20:07 شبکه تلويزيوني الميادين به نقل از ارتش ترکيه اعلام کرد، صد و هشت موضع از مواضع کردها در عفرين را هدف قرار داديم.

20:07 خبرگزاري رويترز گزارش داد: وزير خارجه ترکيه گفت از متحدان اين کشور انتظار دارد از سازمان هاي تروريستي حمايت نکنند.

20:06 خبرگزاري رويترز گزارش داد: يک مقام ارشد کرد در اداره خودمختار مدني عفرين گفت: در حملات هوايي ترکيه، مناطق مسکوني هدف قرار گرفته اند. هواپيماهاي جنگي ترکيه مناطق مسکوني شهر عفرين در سوريه را هدف گرفتند و مردم مجبور شدند در خانه هاي خود و در پناهگاه ها پنهان شوند.
هوي مصطفي عضو ارشد اداره مدني عفرين گفت: پس از اين حملات چند نفر از مردم به بيمارستان ها مراجعه کرده اند.

20:06 خبرگزاري رويترز گزارش داد: يک نماينده پارلمان روسيه گفت مسکو به سوريه از نظر ديپلماتيک کمک خواهد کرد و در سازمان ملل خواهد خواست ترکيه عمليات نظامي در عفرين را متوقف کند.

 آخرين اخبار از حملات ارتش ترکيه به شهر عفرين سوريه

19:00  وزارت امور خارجه ترکيه به سفراي جمهوري اسلامي ايران و روسيه درباره عمليات در عفرين اطلاع رساني کرد.
به گزارش خبرگزاري آناتولي، وزارت امور خارجه ترکيه براي ارائه اطلاعات درباره عمليات ارتش ترکيه درعفرين از سفراي جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه براي شرکت درجلسه رايزني دعوت بعمل آورد. سفراي دوکشور در اين نشست شرکت کردند.

 

18:31  منابع رسانه اي ترکيه از بمباران مواضع ي پ گ در شمال سوريه توسط جنگنده هاي اين کشور خبر دادند.
 تلويزيون ان تي وي ترکيه اعلام کرد : هشت فروند جنگنده اف 16 ترکيه ساعت 17 امروز شنبه به وقت محلي (17:30به وقت تهران) ، از پايگاه هشتم شکاري دياربکر به پرواز درآمدند و پس از عبور از مرز سوريه ، برخي از مواضع گروههاي پ ي د / ي پ گ را در منطقه عفرين بمباران کردند .
همزمان با عمليات برون مرزي جنگنده هاي ترکيه نيروهاي سوري تحت حمايت آنکارا نيز از مسير اعزاز وارد مناطقي شدند که نيروهاي پ ي د / ي پ گ در آن حضور دارند.

آخرين اخبار از حملات ارتش ترکيه به عفرين سوريه آخرين اخبار از حملات ارتش ترکيه به عفرين سوريه آخرين اخبار از حملات ارتش ترکيه به عفرين سوريه آخرين اخبار از حملات ارتش ترکيه به عفرين سوريه آخرين اخبار از حملات ارتش ترکيه به عفرين سوريه

نظر شما