شناسهٔ خبر: 23646317 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

شمارش معکوس برای برداشت گاز از چهاردهمین فاز پارس جنوبی

صاحب‌خبر -
عملیات نصب سکوی نخست فاز ۱۴ میدان گازی پارس جنوبی این هفته دراعماق آب های خلیج فارس آغاز خواهد شد و تا ظرف کمتر از ۲۰ روز دیگر برداشت گاز از چاه های این ناحیه شروع شود.
به گزارش خبرنگار اطلاعات، سکوی ۲۵۳۰ تُنی (A)14 پارس جنوبی که ۹ روز قبل پس از تکمیل مراحل ساخت در مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران آب اندازی شد و از بندرعباس به سمت محدوده فاز ۱۴ پارس جنوبی حرکت کرد، اینک به محل استقرار خود در ۱۰۵ کیلومتری کنگان رسیده است تا به محض مساعد شدن شرایط آب و هوا، عملیات نصب آن آغاز شود. ‌مهندس حمیدرضا مسعودی مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی دیروز در گفتگو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب گفت:عملیات توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز ترش و ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال اجراست
وی افزود: علاوه بر این قرار است سالانه بیش از یک میلیون تن گاز مایع، یک میلیون تن اتان مصرفی واحدهای پتروشیمی و همچنین روزانه ۴۰۰ تن گوگرد از این فاز تولید شود.‌مسعودی گفت:عملیات توسعه این فاز با برآورد مالی معادل ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از خرداد ۱۳۸۹ توسط کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران، شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران، شرکت گروه مپنا، شرکت پایندان و شرکت ماشین سازی اراک آغاز شده و قرار است ۴ سکو برای برداشت گاز از ۴۴ حلقه چاه در این محدوده نصب شود.
به گفته وی، اکنون حفاری ۸ حلقه چاه تکمیلی از این مجموعه به پایان رسیده و در مجموع ۲۲ حلقه چاه حفرشده است. ۱۱ حلقه چاه دیگر هم تا کمتر از ۲ ماه دیگر در این محدود حفاری خواهد شد. به این ترتیب اکنون امکان برداشت گاز از این فاز فراهم شده است که در صورت نصب سکوی (A) 14 تا قبل از بیست‌ودوم بهمن‌ برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گازغنی در این منطقه آغاز خواهد شد.‌مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی ادامه داد: توسعه فاز ۱۴ میدان گازی پارس جنوبی در حال حاضر بیش از ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و می توان ادعا کرد تا ابتدای سال ۹۸ این طرح به بهره برداری کامل خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه دو سکو از این فاز قبلاً ساخته ولی به فازهای ۱۷ و ۱۸ منتقل و نصب شد. بنابر این سکوهای (A)14 و (B)14 مجددا ساخته شده اند، گفت: دومین سکوی دریایی این طرح یعنی ( C)14 ماه آینده در یارد تخصصی مجتمع صدرا بارگیری می شود و با نصب آن از ابتدای سال آینده، امکان برداشت یک میلیارد فوت مکعب گاز غنی از این طرح فراهم خواهد شد.

نظر شما