شناسهٔ خبر: 23644060 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۱۵۰۰ پرستار در خراسان جنوبی مشغول به کار هستند

R41348/P1494/S6,56/CT11

رئیس دانشکده پرستاری بیرجند با بیان اینکه در بیمارستان های علوم پزشکی بیرجند یک هزار و ۵۰۰ پرستار مشغول به کار هستند گفت: همچنین بیش از ۲ هزار نفر پرستار عضو جامعه پرستاری هستند و عضویتشان در نظام پرستاری بیرجند و شهرستان های تابعه به ثبت رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، غلامحسین محمودی راد ظهر امروز  درسخنان  پیش از خطبه های نمازجمعه این شهرستان با تبریک ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار اظهارداشت: ولادت حضرت زینب(س) به عنوان روز پرستار نامگذاری شده است و علت این نامگذاری نقش حضرت زینب(س) در حفاظت و محافظت از بیماران و کودکان هم در جنگ های امام علی(ع) و هم در واقعه کربلا است.

وی با بیان اینکه پرستاری حفاظت، ارتقا و بهینه سازی سلامت و توانمندی های انسان است افزود: همچنین پرستاری وظیفه پیشگیری از بیماری و آسیب و کم کردن دردو رنج مردم با تشخیص و درمان را برعهده دارد.

رئیس دانشکده پرستاری بیرجند بیان کرد: همچنین پرستاری قدمتی در تاریخ بشریت دارد و مراقبت خانواده از فرزندان و بیماران از ابتدای خلقت بشر وجود داشته است که نمونه بارز آن حضرت زینب(س) در قیام کربلا است.

محمودی راد با بیان اینکه اولین دوره پرستاری در سال 1294 شکل گرفت تصریح کرد: همچنین اولین دوره 3 ساله پرستاری در سال 1337 در مشهد و اولین دوره لیسانس پرستاری نیز در سال 1344 در تهران برگزار شد.

وی از وجود 75 دانشکده پرستاری مامایی دولتی در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: در این دانشکده ها مقاطع پرستاری لیسانس، فوق لیسانس و دکترا وجود دارد.

رئیس دانشکده پرستاری بیرجند یادآور شد: در خراسان جنوبی نیز در حال حاضر 4 دانشکده پرستاری مامایی دولتی و 4 رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی به امر آموزش و تربیت پرستار اقدام می کنند.

محمودی راد با بیان اینکه علاوه بر رشته کارشناسی پرستاری از سال 89 در بیرجند رشته فوق لیسانس پرستاری پذیرش و تربیت می شود اظهار داشت: همچنین در حال حاضر 4 رشته فوق لیسانس پرستاری در بیرجند اعم از فوق لیسانس پرستاری اورژانس، فوق لیسانس پرستاری سلامت جامعه، فوق لیسانس پرستاری درمانی و فوق لیسانس پرستاری روان پرستاری وجود دارد.

وی افزود: همچنین با تلاش مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و پیگیری های متعدد سال 1395 در بیرجند رشته دکتری پرستاری پذیرش و تربیت شد که امسال دومین دوره دکترای پرستاری در بیرجند پذیرش شد.

رئیس دانشکده پرستاری شهرستان بیرجند گفت: در خراسان جنوبی حدود 13 بیمارستان دولتی، 2 بیمارستان زیر مجموعه تامین اجتماعی و یک بیمارستان ارتش وجود دارد.

محمودی راد با بیان اینکه در بیمارستان های علوم پزشکی بیرجند یک هزار و 500 پرستار مشغول به کار هستند یادآور شد: همچنین بیش از 2 هزار نفر پرستار عضو جامعه پرستاری هستند و عضویتشان در نظام پرستاری بیرجند و شهرستان های تابعه به ثبت رسیده است.

وی افزود: با توجه به اینکه این تعداد عضویت اختیاری است و تعدادی عضو نشده اند پیش بینی می شود که پرستاران شاغل و غیر شاغل سطح استان به بیش از 2 هزار و 300 پرستار برسند و همچنین روز به روز به تعداد پرستاران ما افزوده می شود.

رئیس دانشکده پرستاری بیرجند با بیان اینکه در بحث وضعیت اشتغال پرستاری یکی از رشته هایی که در سال های اخیر بیشترین بازارکار و کمترین بیکاری را داشته رشته پرستاری و رشته های وابسته به آن است گفت: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در 3 سال اخیر بیش از 9 دوره در قالب طرح تحول سلامت اقدام به جذب نیروی پرستاری کرده است.

محمودی راد یادآور شد: همچنین علاوه بر نیروهایی که به صورت مستقیم توسط دانشگاه علوم پزشکی بیرجند جذب سیستم های درمانی شدند پیش بینی می شود در سال های آتی با توجه به کمبود نیروی پرستاری سرانه پرستار به جمعیت این بازار کار تا سال های آتی نیز وجود داشته باشد.

وی به مراکز مشاوره و مراقبت های پرستاری اشاره کرد و گفت: این مراکز چندین سال است در بیرجند راه اندازی و در سال های اخیر رو به رشد بوده است و در حال حاضر 5 مرکز مشاوره و مراقبت در منزل در استان وجود دارد که 4 مرکز در بیرجند است که در خصوص بیماری ها با ارائه خدمات مختلف به مردم کمک می کند.

رئیس دانشکده پرستاری بیرجند تصریح کرد: تمام این مراکز موظف هستند خدمات خود را به صورت دولتی و در قالب تعرفه دولتی و آن چیزی که با سطح هزینه ایالات و ذهاب در بیرجند مطرح است خدمت ارائه کنند.

محمودی راد از خیرین در بحث کمک به مراکز مراقبتی بیماران مزمن تقاضای همکاری کرد و اظهار داشت: این مراکز در حال افتتاح هستند و قابلیت توسعه و انجام را دارند و نیازمند هزینه و کمک است و خیرین می توانند در این باب مشارکت کنند.

انتهای پیام/ ع

نظر شما