در نشست مشترک اعضای کمیسیون آموزش مجلس با اعضای هیاترئیسه دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد
توسعه رشته محلها متناسب با نیازهای کشور و میزان تقاضای استانها
صاحبخبر - فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی این روزها شاهد تغییر و تحولاتی است که به اذعان بسیاری از کارشناسان و مسئولان آموزش عالی کشور نوید روزهای خوشی را در این دانشگاه میدهد. اقدامات مثبت دانشگاه آزاد اسلامی تا جایی پیش رفته که این روزها نمایندگان ملت پشتیبان اقدامهای این دانشگاه در راستای تحقق سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه علم و فناوری هستند. مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی هم در این دوره تلاش دارند ارتباط و تعامل نزدیکتری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشته باشند. در همین راستا دیروز اعضای هیاترئیسه این دانشگاه در نشستی با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گزارشی از وضعیت رشتهها ارائه دادند و نمایندگان مجلس هم دیدگاههای خود را درباره دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کردند. تقسیم دانشگاه آزاد اسلامی به 10 منطقه معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه هم در این نشست طی سخنانی گفت: «در طرح آمایش، دانشگاه آزاد اسلامی به 10 منطقه تقسیم شده که هر منطقه شامل سه استان میشود.» علیرضا رهایی با ارائه گزارشی از وضعیت رشتهها و تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در دوره جدید مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، تاکید رئیس هیاتموسس و هیاتامنا و رئیس دانشگاه بر ارتقای کیفیت آموزش، پژوهش و سایر بخشهای دانشگاه آزاد اسلامی است.» او با بیان اینکه طرح آمایش دانشگاه آزاد اسلامی یکی از طرحهای این دانشگاه برای بهبود وضعیت واحدها است، تصریح کرد: «طرح آمایش پس از کارشناسیهای فراوان و برگزاری نشستهای تخصصی تدوین و اجرای آن آغاز شده است. براساس این طرح، قرار است دانشگاه آزاد اسلامی به 10 منطقه تقسیم شده که هر منطقه شامل سه استان میشود.» عضو هیاترئیسه دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «اجرای طرح آمایش موجب میشود توسعه رشتهمحلها، واحدها و مراکز آموزشی متناسب با نیازهای کشور، امکانات و میزان تقاضای استانها باشد.» رهایی با اشاره به کاهش تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه و افزایش دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در کشور گفت: «در این فضای رقابتی باید از فرصتها و برنامههای مدون همچون ساماندهی رشتهها، ایجاد رشتههای جدید کاربردی و مهارتی بهویژه رشتههای مهارتی و بینرشتهای، حذف رشتههای مشابه و موازی در واحدهای مجاور استان و توسعه رشتهها براساس طرح آمایش آموزشی بهره برد.» او با بیان اینکه این دانشگاه اکنون حدود یکمیلیون و 550 هزار دانشجو و 28 هزار عضو هیاتعلمی فعال دارد، تصریح کرد: «برخی از اعضای هیاتعلمی به دلیل کاهش تعداد دانشجو امکان فعالیت لازم را ندارند و موظفی آنها تکمیل نمیشود که میتوان با ارزیابی وضعیت اعضای هیاتعلمی متناسب با تخصص اعضا و نیاز منطقه، از ظرفیت آنها استفاده شود.» معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با اشاره به طرح تعاون استانی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «براساس این طرح که آییننامه اجرایی آن از سوی دکتر فرهاد رهبر به واحدها ابلاغ شده، در کارگروه استانی با ترکیب معاونان آموزشی واحدها و مراکز آموزشی استان که به ریاست رئیس شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی استان تشکیل میشود نسبت به تکمیل ساعت موظف تدریس اعضای هیاتعلمی دارای کسر ساعت موظفی در سایر واحدها و مراکز آموزشی استان تصمیمگیری میشود.» محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: این نگاه که همه درآمد دانشگاه آزاد اسلامی باید از شهریه باشد، نگاهی منفی است؛ چراکه اکنون مشکل کاهش دانشجو متوجه همه دانشگاهها شده است. پیشنهاد میکنم دانشگاه آزاد اسلامی بهدنبال ایجاد واحدهای علمی و کاربردی (با نام دانشگاه آزاد اسلامی) باشد. گسترش رشتههای مهارتی یکی از نیازهای حوزه آموزش عالی کشور است و این رشتهها نباید بهصورت دائمی باشد، بلکه متناسب با نیاز هر منطقه ارائه شود. در رابطه با راهاندازی شرکتهای دانشبنیان، کار خوبی در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است. اکنون باید با آسیبشناسی و برطرف کردن ضعفهای این شرکتها، از استادان و اعضای هیاتعلمی خواست در فعالیتهای اقتصادی دانشبنیان مشارکت کنند. داوود محمدی، نایبرئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: ما خود را موظف به حفظ دانشگاه آزاد اسلامی میدانیم و اگر بهدنبال توسعه علمی کشور هستیم، باید به این دانشگاه کمک کرده و برای آن چارهاندیشی کنیم. پیشنهاد میکنم کمیتهای متشکل از مجلس شورای اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم تشکیل شود تا راهکارها و راهحلهای برونرفت از مشکلات دانشگاه آزاد اسلامی را بررسی کنند. سیدجواد ساداتینژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: ما سابقه خوبی از تمرکزگرایی در کشور نداریم و میتوان درمورد دانشگاه آزاد اسلامی هم شرایط را طوری دید که این دانشگاه دارای شورای گسترش شود. دانشگاه آزاد اسلامی سد ورود به آموزش عالی را شکست و اینک میتواند به پروژههای بزرگ کشور و جذب دانشجوی بینالمللی ورود کند. سیدمحمدجواد ابطحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات: اصلاح قانون سنجش و پذیرش با رویکردهای نیاز جامعه بهویژه علوم کاربردی و مهارتی باید در دستورکار قرار گیرد. از دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاهیان درخواست میکنم پیشنهادهای خود را برای تدوین طرحی در این خصوص ارائه دهند. اسدا... عباسی، عضو هیاترئیسه مجلس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات: دانشگاه آزاد اسلامی وارد کشمکشهای سیاسی نشده و در بحران اخیر هم شاهد آن بودیم که هیچ دانشجویی از این دانشگاه بازداشت نشد. امیدواریم با رویکرد جدید مدیران این دانشگاه، شاهد پیشرفت و ارتقای دانشگاه باشیم. حبیبا... دهمرده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات: پیشنهاد میکنم دانشگاه آزاد اسلامی متناسب با نیازهای زمانی و مکانی هر منطقه، رشتههای تخصصی و مهارتی ایجاد کرده و به جذب دانشجوی خارجی ورود کند. میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات: دانشگاه آزاد اسلامی با نمایندگان مجلس تعامل بیشتری داشته باشد. این دانشگاه در حوزه آموزش عالی بار سنگینی از دوش نظام برداشته است و زمانی مدارس سما را ایجاد کرد که مدرسهها سهشیفته بودند. دانشگاه آزاد اسلامی باید به سمت گسترش رشتههای کاربردی رفته و مدارس و مراکز آموزشی سما هم به سمت هنرستان بروند. محمدباسط درازهی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات: بنده عضو دانشگاه آزاد اسلامی هستم و به این دانشگاه تعصب و علاقه دارم. این دانشگاه برای درآمدزایی باید از روشهایی جز شهریه استفاده کند. ما هم در صورت نیاز از این دانشگاه حمایت میکنیم. سیدمحمدباقر عبادی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات: اگر دانشگاه فقط به فکر تربیت دانشجوی مقالهنویس باشد، درآمدزا نخواهد بود. افراد قوی و شناختهشده در حوزه آموزش عالی کشور در تیم مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند و این دانشگاه میتواند از تجربه موفق دانشگاههای بینالمللی الگوبرداری کند و راههای درآمدزایی متنوع و مطمئن را بیازماید. علیرضا سلیمی، دبیر دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات: درآمدزایی از طریق شهریه برای شرایط فعلی دانشگاه آزاد اسلامی مناسب نیست. این دانشگاه باید با تقویت استارتاپها و شرکتهای دانشبنیان به اشتغالزایی جوانان و درآمدزایی خود کمک کند. سازمان سما تجربه موفقی داشته و باید مورد توجه قرار گیرد.∎
نظر شما