شناسهٔ خبر: 23613285 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

هنر مزاحم فقه نیست؛ هنر می‌تواند در خدمت تقویت ارزش‌های اسلامی باشد

R7854/P41362/S6,62/CT11

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: هنر می‌تواند در خدمت تقویت ارزش‌های دینی قرار گیرد، هنر مزاحم فقه در جامعه نیست بلکه هنر یک ظرفیت و امکان بوده که باید بر آن جهت‌دهی‌های درستی داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین احمد واعظی در دومین همایش ملی فقه هنر که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات همایش‌های غدیر برگزار شد، اظهار داشت: با وجود گام‌هایی که در زمینهٔ فقه هنر برداشته‌شده اما راه‌های نرفته در این عرصه هنوز در بین حوزه‌های علمیه بسیار زیاد است.

وی افزود: ابعاد و ظرفیت‌های مثبت هنر را در کنار شناخت دولت مدرن به‌درستی از نظر کارکردی با دولت‌های ماقبل مدرن را تبیین و مشخص کنیم، مراد از فقه ولایی یا حکومتی مبنایی و کلیاتی بوده که نگاه و دید ما را نسبت به فقه و هنر را تبیین می‌کند.

 رئیس  دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: فقه فردی یکی از ابعاد کلی فقهی بوده که در این رویکرد فقه عهده‌دار وظایف و تکالیف فرد در حوزه احکام است که در زمینهٔ رابطه بین عبد و مولا شمولیت احکام را روشن و مشخص می‌کند.

واعظی با اشاره به یکی از رویکردهای مهم فقه اسلامی خاطرنشان کرد: فقه اجتماعی از دیگر مهم‌ترین رویکردهای فقهی بوده که در آن کار فقه در استنباط احکام فردی خلاصه نمی‌شود بلکه به حوزه کلان ساختارهای اجتماعی توجه داشته و درصدد تبیین و مشخص کردن این بخش از ظرفیت‌های اسلامی است، رویکرد اجتماعی فقه در مقابل فقه فردی نبوده بلکه دنباله و تکمیل‌کننده رویکرد فردی فقه است.

وی ادامه داد: هنر ظرفیت‌ها و امکان‌های تأثیرگذاری در امور مهمی چون فرهنگ‌سازی و ایجاد تغییرات فرهنگی در حوزه نظام ارزشی جامعه و رفتارها و نمادها و حتی باورها را داراست، همچنان که هرگونه ایجاد رشد و پیشرفت در عرصه‌های مختلف منوط به فرهنگ‌سازی‌های بوده و از مجرای تأثیرگذاری هنر در فرهنگ‌سازی، میدان خاصی برای هنر جهت سهیم شدن در فرایند رشد و توسعه جوامع حاصل می‌شود.

رئیس  دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عنوان کرد: رویکرد فقه ولایی نیز رویکردی در برابر رویکردهای فردی و اجتماعی فقه نیست بلکه این رویکرد فقه فردی و اجتماعی را با عنصر ولایت عجین و درهم‌آمیخته می‌کند چراکه در رویکردهای فردی و اجتماعی فقه بدون در نظر گرفتن رویکرد فقه ولایی عنصر ولایت و رابطه بین عبد و مولا در نظر گرفته نشده است.

واعظی با اشاره به ظرفیت‌ها و کارکردهای مهم هنر در جامعه تأکید کرد: هنر در عرصه فرهنگ‌سازی جامعه نقش اساسی و کارکردی مهمی دارد، هنر می‌تواند باورها، نظام‌های زیباشناختی و رفتارهای هنری در یک جامعه را دچار تغییر و تحول کند، هنر نقش تمدن سازی داشته و می‌تواند این عرصه نقش و کارکرد مهم خود را ایفا کند که بستر تأثیرگذاری هنر در این زمینه فرهنگ است، پیشبرد اهداف اقتصادی و اهداف متعالی و دینی ازجمله مهم‌ترین ظرفیت‌های موجود در هنر است.

وی تصریح کرد: هنر می‌تواند در خدمت تقویت ارزش‌های دینی قرار گیرد، هنر مزاحم فقه در جامعه نیست بلکه هنر یک ظرفیت و امکان بوده که باید بر آن جهت‌دهی‌های درستی داد، دولت مدرن برخلاف دولت‌های ماقبل مدرن توانایی تحولات و تغییرات بزرگ در جامعه را داشته که به‌نوبه خود ظرفیت‌های مناسبی برای استفاده از کارکردهای هنر در جامعه ایجاد کرده است.

انتهای پیام/ز

نظر شما