شناسهٔ خبر: 23607204 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

ساف توافق اسلو را متوقف کرد

اعضای بلندپایه شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف)، در نشست دوره‌ای این سازمان که به ریاست محمود عباس برگزار شد رسما اعلام کردند رسمیت شناختن اسراییل را تا زمانی که دولت فلسطین در مرزهای ١٩٦٧ و با پایتختی بیت‌المقدس شرقی به عنوان پایتخت کشور به رسمیت شناخته شود، لغو می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد،  این تصمیم کمیته اجرایی ساف بود که در آخرین جلسه شورای مرکزی به تصویب رسید و برمبنای آن نه تنها باید تصمیم اخیر امریکا لغو بلکه تمام شهرک‌سازی‌های غیرقانونی نیز متوقف شود. آنها در بیانیه نهایی خود عنوان کردند که موافقتنامه اسلو که در اوایل دهه ١٩٩٠ با اسراییل به امضا رسیدعملا بی‌اثر شده است، چرا که در پیمان اسلو تشکیلات خودگردان دولت اسراییل را به رسمیت می‌شناسد و همکاری‌های امنیتی میان دو طرف شکل گرفت که اکنون با توجه به شرایط موجود توافق، اسلویی دیگر وجود ندارد. بر مبنای بیانیه شورای مرکزی ساف، این تشکیلات تمامی هماهنگی‌های امنیتی با رژیم صهیونیستی را در تمام اشکال متوقف می‌کند و از تمام کشورهای عربی می‌خواهد تمام روابط خود با هر کشوری که بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت می‌شناسد و سفارت خود را به آن انتقال می‌دهد به حال تعلیق در بیاورند.

اما برخی گروه‌های سیاسی فلسطینی بیانیه نهایی را با لحنی بسیار مبهم ارزیابی کردند. یکی از رهبران جبهه مردمی برای آزادی فلسطین به الجزیره گفت: هنوز تصمیم قطعی برای پایان دادن به موافقتنامه اسلو، لغو به رسمیت شناختن اسراییل و توقف هماهنگی‌های امنیتی وجود ندارد. وی افزود شورای مرکزی ساف می‌تواند برای اجرای این اقدامات زمان زیادی را صرف کند.

از زمانی که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده از ماه دسامبر تصمیم گرفت تا بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت بشناسد و سفارت امریکا را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کند، گروه‌های فلسطینی مشغول تصمیم‌گیری برای اقدام متقابل هستند. لازم به ذکر است ترامپ با این اقدام خود به ده‌ها سال سیاست ایالات متحده که از راه‌حل دو کشوری حمایت می‌کرد را کنار زد و به ساختار رهبری فلسطین که به دنبال مذاکره بودند ضربه مهلکی را وارد کرد چرا که آنها بیش از دو دهه تلاش کردند تا بتوانند دولتی مستقل در کرانه باختری، نوارغزه و شرق بیت المقدس ایجاد کنند که اکنون این کار سخت‌تر از هر زمان دیگری شده است.

جلسه شورای مرکزی ساف نیز در راستای تصمیم‌گیری برای ترسیم یک استراتژی جدید برای مقابله با سیاست جدید امریکا برگزار شد. محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در آغاز نشست دو روزه شورای مرکزی ساف گفت: این‌بار ما به طرح صلح ترامپ نه می‌گوییم و ما برنامه اورا نخواهیم پذیرفت. این درحالی است که دونالد ترامپ پیش‌تر در خصوص معامله قرن سخن به میان آورده بود تا بتواند یک معامله نهایی در فلسطین ترتیب دهد اما در شرایط کنونی دستیابی به یک توافق بیش از هر زمان دیگری دور از دسترس به نظر می‌رسد.

در بیانیه نهایی سازمان آزادی بخش آمده است که فلسطین راه‌های بین‌المللی دیگری را تحت حمایت سازمان ملل متحد برای حل مساله پیگیری خواهد کرد. گفتنی است که در سال ١٩٨٨ سازمان آزادی بخش فلسطین و اسراییل به یک توافق اولیه رسیدند و موافقتنامه‌های اسلو را در سال ١٩٩٣و١٩٩٥ به امضا رساندند و بنا شد یک دولت مستقل فلسطینی به صورت موقت شکل بگیرد و رژیم صهیونیستی نیز از آن حمایت کند.

طبق توافق اسلو مسائل امنیتی بیش از ٦٠ درصد از کرانه باختری در اختیار اسراییل قرار دارد و هماهنگی امنیتی بحث برانگیزی میان دو طرف برقرار است. تشکیلات خودگردان می‌گوید، تنها پاسخ به ٧٠ سال جنگ و درگیری تشکیل یک دولت فلسطینی به پایتختی بیت المقدس شرقی است.

اما از زمان امضای موافقتنامه‌های اسلو اشغال سرزمین‌های فلسطینی تشدید شده است و دیگر برای فلسطینی‌ها راه زیادی برای عبور از این بن‌بست باقی نمانده است. در حال حاضر بین ٦٠٠ تا ٧٥٠ هزار شهروند صهیونیستی که حدود ١١ درصد از جمعیت کل این رژیم را تشکیل می‌دهند در شهرک‌های غیرقانونی زندگی می‌کنند که توسط احزاب راست افراطی که بر مسند قدرت رژیم رسیدند، ایجاد شده است و مردم را برای سکونت در این شهرک‌ها تشویق می‌کنند. آنها نیز توسط سربازان مسلح اسراییل در سرزمین‌هایی محافظت می‌شوند که متعلق به مردم فلسطین است.

قیس عبدالکریم یکی از مقام‌های فلسطینی که در جلسه ساف حضور داشت به واشنگتن‌پست گفت: تصمیم ترامپ باعث شد تا ما صدها مایل به عقب رانده شویم و اکنون هیچ چشم‌اندازی فوری برای روند صلح وجود ندارد. بنیامین نتانیاهو که اکنون در هند به سر می‌برد نیز با طعنه به محمود عباس گفت که عباس در حال خدمت به اسراییل است. وی افزود: او هرآنچه را که همیشه گفته بود اکنون در معرض دید قرار داد. ریشه درگیری‌ها، امتناع جدی برای به رسمیت شناختن یک کشور یهودی در هر مرزی است.

اما یک واقعیت جدی وجود دارد. تصمیمی که اکنون از سوی تشکیلات خودگردان و سازمان آزادی بخش فلسطین اتخاذ شده هرچند گامی مثبت در پاسخگویی به تصمیم ترامپ به حساب می‌آید اما سوال اصلی اینجاست که آیا این تصمیم‌ها از حمایت کامل گروه‌های فلسطینی برخوردار است یا اینکه این تصمیم‌ها به مانند سایر تصمیم‌های دیگر از سوی شخص عباس و نزدیکان او اتخاذ شده است. پاسخ این سوال ساده است. عدم حضور گروه‌های مختلف فلسطینی در این نشست نیز حاکی از آن است که روند تشکیلات خودگردان تغییری پیدا نکرده است. در صورتی که بیش از هر زمان دیگری فلسطینی‌ها نیاز به اتحاد دارند و هنوز محمود عباس و اطرافیان او به این درک جدی دست پیدا نکردند. حتی اگر تصمیم‌ها نیز خوب باشد ولی از حمایت و پشتوانه قوی در داخل فلسطین برخوردار نباشد نمی‌تواند مفید و موثر واقع شود. الان وقت آن رسیده است که خودکامگی و یکجانبه‌نگری در فلسطین به پایان برسد و همه گروه‌های فلسطینی برای آینده تصمیم‌گیری کنند. برای یک بار هم که شده نتانیاهو حرف درستی زده است. عباس با عملکرد خودخواسته یا ناخواسته در زمین و به نفع اسراییل بازی می‌کند.

 

تلاش برای عضویت کامل در سازمان ملل

ریاض المالکی، وزیر امورخارجه فلسطین روز گذشته اعلام کرد که به زودی باردیگر درخواست عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را ارایه خواهد کرد. مالکی در یک نشست مطبوعاتی در میان خبرنگاران این مطلب را بیان کرد. وی افزود: این پیشنهاد در قالب اتحاد برای صلح ارایه خواهد شد که هدف آن ایجاد صلح در خاورمیانه بر اساس یک راه‌حل دو کشوری است. طبق بیانیه‌ای که شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین ارایه کرد، در آن آمده است که تشکیلات خودگردان قصد دارد درخواست عضویت خود به عنوان دولت را در همه موسسات بین‌المللی ارایه دهد. این درخواست‌ها شامل عضویت کامل در مجمع عمومی سازمان ملل متحد می‌شود، جایی که فلسطین در حال حاضر عضو ناظر آن شناخته می‌شود.

محمود عباس، رییس دولت خودگردان فلسطین در سخنرانی خود در شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین عنوان کرد که ما دوباره و دوباره به دنبال عضویت کامل در سازمان ملل هستیم تا هرروزی که ایالات متحده به آن رای مثبت دهد. گفتنی است فلسطین از سال ٢٠١١ روندی را برای به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان دولت آغاز کرد که در سال ٢٠١٤ با مخالفت امریکا در شورای امنیت مواجه شد اما در نهایت با رفتن این پیشنهاد به مجمع عمومی سازمان ملل فلسطین به دولت ناظر غیر عضو تغییر وضعیت یافت.

برچسب‌ها:

نظر شما