شناسهٔ خبر: 23590615 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

ژست انقلابی عباس برای کنار زدن مقاومت

تشکیلات خودگردان روابط را با هرکشوری که سفارت خود را به قدس منتقل کند، قطع خواهد کرد...

صاحب‌خبر -

روزنامه جوان نوشت: رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در بد وضعیتی گرفتار شده است؛ از سویی سال‌‌‌ها سازشکاری ناگهان با جواب امریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اشغالگران بر قدس بر باد رفت و از سوی دیگر کشورهای عربی در مسیر احقاق حق فلسطینیان صرفاً به چند قطعنامه دل خوش کرده‌اند و در عرصه عمل هیچ کدام حاضر به اعتراف به شکست سازش و تاثیرگذاری مقاومت نبوده‌اند. حالا عباس در تازه‌‌‌‌ترین نشست ساف حرف‌‌‌هایی با لحن انقلابی زده است اما محتوای این سخنان دوباره از به رسمیت شناختن اسرائیل حکایت دارد. بماند که دوباره گروه‌های مقاومت را مسئول شکست آشتی ملی خواند و از مقاومت مسالمت‌‌آمیز سخن گفت تا روشن شود که حرف‌های به ظاهر انقلابی عباس در واقع توجیه جدیدی است برای جایگزین‌سازی رویکرد انفعالی در برابر قلدرمآبی واشنگتن – تل‌آویو با مقاومت واقعی. 

محمود عباس‌ یک‌شنبه شب در نشست شورای مرکزی ساف لحنی تند گرفت و تهدید کرد که این‌ تشکیلات روابط را با هر کشوری که سفارت خود را به قدس منتقل کند، قطع خواهد کرد. سخنانی که مخاطب اصلی‌اش دونالد ترامپ بود که در اواخر ماه دسامبر 2017 در اقدامی که مکنونات قلبی ساختار سیاسی امریکا را نشان می‌دهد، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و در مرحله بعدی هم در برابر رای مثبت 14عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد به قطعنامه پیشنهادی مصر درباره حمایت از حق فلسطینی‌‌‌ها درباره قدس، این قطعنامه را وتو کرد.  رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با اشاره به تبعات خطرناک عملی شدن انتقال سفارت امریکا به قدس بر صلح جهانی گفت: ازآنجا که تاکنون 2هزار و 27 کودک فلسطینی با اسلحه اشغالگران به شهادت رسیده‌اند، روابط با هر کشوری که سفارت خود را به قدس منتقل کند، پذیرفتنی نیست.

بهترین نوع مقاومت!

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با اشاره به ناتوانی سازمان‌های بین‌المللی و حتی اظهار عداوت آشکار در مراجع تصمیم‌گیری جهان مانند استفاده از وتو در شورای امنیت هشدار داد این تحولات این تشکیلات را به تجدیدنظر در سیاست‌های خود وادار می‌کند اما تصریح کرد که همراه و موافق مقاومت مردمی مسالمت‌آمیز است و این نوع مقاومت را قوی‌تر و تاثیرگذارتر از هر نوع مقاومتی خواند تا نشان داده باشد که حاضر به بازگشت به مسیر واقعی مقاومت نیست.

عباس با اینکه تاکید کرد میانجیگری امریکا را در مناقشه با اسرائیل نمی‌پذیرد اما باز هم تصریح کرد که به تشکیل دو کشور بر اساس قوانین مشروع بین‌المللی و تشکیل کشور فلسطین بر اساس مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی پایبند است تا مشخص شود که همچنان از مسیر تعیین شده در واشنگتن خارج نشده است.  محمود عباس در مسیر دستاوردسازی برای رویکرد سازشکارانه خود به تلاش ناکام امریکایی‌‌‌‌ها برای لغو بند 7 منشور حقوق بشر که به فلسطینی‌‌‌‌ها مربوط است اشاره کرد و اظهار کرد که دستیابی فلسطین به عضویت در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به منزله تیر خلاص بر آنان بود اما از سوی دیگر مجبور به این اعتراف هم شد که از بین 86 قطعنامه شورای امنیت و 700 قطعنامه سازمان ملل که فلسطینی‌‌‌‌ها (در مقابل43 وتوی امریکا) تاکنون به آن دست یافته‌اند، تاکنون هیچ یک اجرایی نشده است.  محمود عباس، در ادامه اظهارات به ظاهر انقلابی خود با بیان اینکه اسرائیل به توافقنامه اسلو پایان داده است، گفت: توافقنامه اسلو دیگر وجود خارجی ندارد چرا که اسرائیل با اقدامات خود به آن پایان داده است.

با این حال وی افزود که قوانین مشروع بین‌المللی در مورد فلسطین همچنان پایدار است و هیچ کس نمی‌‌تواند از آنها عدول کند تا برای مخاطب روشن شود که سخنانش درباره پایان روند سازش اسلو را برای گرم شدن محفل و از حیث لفاظی به کار می‌گیرد و عملاً به این روند هنوز پایبند است.  عباس انقلابی نمایی از خود را به این شکل ادامه داد که به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا می‌گوید که طرح جدید برای سازش را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت.  رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با اشاره به تصمیمی که دونالد ترامپ آن را «‌قرارداد قرن‌» می‌خواند، تاکید کرد: ما قرارداد قرن را رد کردیم چرا که به منزله سیلی قرن است.  عباس در نهایت وظیفه خود را در برابر قدس چنان بیان کرد که گویی موضع جدید انقلابی اوست: قدس تا ابد پایتخت فلسطین خواهد بود و ما اشتباهات گذشته را مرتکب نخواهیم شد. 

انتقاد عباس و جواب مقاومت

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در بخش دیگری از سخنانش از غیبت برخی از گروه‌های فلسطینی در نشست شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) انتقاد کرد و گفت: آنچه که موجب نارضایتی من شد، موضع برادران در حماس است، نه موضع جهاد اسلامی که در عرصه سیاست فعالیت نمی‌کند.  در واکنش به سخنان عباس «صلاح البردویل‌» عضو دفتر سیاسی حماس گفت: از آنچه در خلال این نشست مشاهده کردیم، دریافتیم که عدم شرکت‌مان در آن درست بوده است زیرا در سطح چشم‌اندازهای ملت فلسطین و نیز سطح تهدیدات کنونی علیه مسئله فلسطین نبود. آنچه عباس علیه حماس و رهبران آن بیان کرد نشان می‌دهد وی در مقابله با چالش‌های بزرگ کنونی علیه فلسطین، جدی نیست.

«ناصر ابوشریف» نماینده جهاد اسلامی در تهران نیز اعلام کرد‌: سطح سخنان عباس مطابق با سطح چالش‌‌‌ها و تهدید‌‌‌ها علیه مسئله فلسطین نبود.  وی در ادامه گفت: عباس تمام فرصت‌‌‌‌هایی را که از طریق آن می‌توان سازمان‌های وطنی را فعال کرد‌، به تعطیلی کشاند و او مسئول حالت به هم ریخته کنونی است. اکنون کوچک‌ترین انتظار برای اینکه عباس توافق اسلو را کنار بگذارد، وجود ندارد.  ابوشریف همچنین در واکنش به آن بخش از سخنان رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که «محمود الزهار‌» عضو ارشد حماس را عامل به تعطیلی کشاندن آشتی میان حماس و تشکیلات خواند، گفت: هیچ شخصی پیدا نمی‌شود که بر ضرورت آشتی تاکید نداشته باشد اما آشتی بر اساس مقاومت نه آشتی بر اساس توافق اسلو. فقط تیم عباس است که حامی توافق اسلو است اما بقیه فلسطینی‌‌‌‌ها آن را رد می‌کنند.

«رباح مهنا» از رهبران جبهه مردمی خطاب به عباس گفت: عباس بیش از سه ساعت سخنرانی کرد اما فقط 10 دقیقه آخر درباره شورای مرکزی صحبت کرد. سخنان وی هم‌سنگ با خطرات کنونی علیه مسئله فلسطین نبود و امید است بقیه شرکت‌کنندگان در نشست شورای مرکزی به اقدامات اخیر محمود عباس علیه غزه بپردازند.  «یاسر خلف‌» سخنگوی جنبش «الاحرار‌» نیز سخنرانی محمود عباس را بی‌ارزش خواند و گفت با غیبت عناصر قدرت فلسطین (گروه‌های فلسطینی مانند حماس و جهاد) و نیز کنار زدن گزینه مقاومت، عباس پیام اطمینان را برای امریکایی‌‌‌‌ها و دشمن صهیونیستی فرستاد. 

نظر شما