آرمان- فرهاد مهندس پور در نشست جشنواره تئاتر فجر در مقابل سیل انتقادات خبرنگاران به پوستر جشنواره گفت: بیان فقط کلمه نیست، تصویر هم میتواند باشد همینطور حرکات بدنی خیلی مهمتر از کلمات هستند. نشست خبری سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر با عنوان جشن گفتوگوی تئاتر ایران ساعتی پیش، 23 دی ماه با حضور فرهاد مهندس پور دبیر جشنواره، حمیدرضا ابک، مدیر روابط عمومی جشنواره تئاتر فجر، اصغر دشتى، آروند دشت آراى و سیامک فیلىزاده از دبیران جشنواره و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات تئاتر شهر آغاز و هم اکنون نیز ادامه دارد.ابک در ابتدای نشست عنوان کرد که این نشست قرار نیست توضیحات صرف دبیر جشنواره باشد و ترجیحمان این است که نشست پرسش و پاسخ بین خبرنگاران و مسئولان برقرار باشد. در این نشست 6 پوستر جشنواره با طراحی رضا فیلیزاده که تصویری از ایموجیهای مختلف فضای مجازی بود، پشت تریبون مسئولان جشنواره قرار گرفت و سپس کلیپی از هنرمندان برای حضور مخاطبان در سالنهای تئاتر پخش شد.فیلینژاد درباره طراحی پوستر و اهمیت القای حس بصری به مخاطب گفت: این ایده پس از جلسات زیاد به طراحی رسید، هرچند نگاه من است و من هم اعتقاد دارم که پوستر باید ساده باشد، جامعه ما هم امروز بیشتر ارتباطاتش در فضای مجازی است. مهندسپور نیز با تایید صحبتهای فیلی نژاد و در مقابل انتقادات خبرنگاران گفت که پوستر باید برای عموم مردم قابل فهم باشد نه فقط برای خانواده تئاتری! فرهاد مهندس پور در این نشست مقابل سیل انتقادات خبرنگاران درباره پوستر جشنواره قرار گرفت و گفت: بیان فقط کلمه نیست، تصویر هم میتواند باشد همینطور حرکات بدنی خیلی مهمتر از کلمات هستند. وی با تمام توضیحاتش در دفاع از پوسترهای جشنواره نتوانست خبرنگاران را قانع کند. مهندس پور درباره روند عمل به فراخوان جشنواره گفت: ما از فراخوان عدول نکردیم این حداقل کاری بود که میتوانستیم انجام دهیم بهطور مثال به کارگردانهایی که بیش از سه کار در سال داشتند اجازه اجرا دادیم. مهندس پور درباره صحبتهای دیگر خوب مبنی بر دبیر جشنواره و خستگیاش گفت: قبلا گفتهام خسته شدم به این معنا که میزان مطالبات زیاد است، نخستین قسط جشنواره که تزریق شده هفت روز پیش بوده و این مشکل را ما در جشنواره تجسمی و موسیقی هم گرفتارش هستیم! وی درباره روند برپایی جشنواره تئاتر فجر گفت: مسابقه دون شأن جشنواره تئاتر ایران است با این حال چون تمام بزرگان تئاتر علاقهمند این رویه هستند جشنواره به حالت مسابقه برگزار میشود درحالی که برنده شدن در جشنواره هیچشأنی برای کارگردانها نمیآورد چرا که اصولا تئاتر با فیلم شرایط متفاوتی دارد. دبیر جشنواره اظهار داشت: جشنواره فجر ویترینی از تئاتر ایران نبوده و من تلاش کردم با نگاه حداکثری بیشتر سلیقهها در جشنواره حضور یابند و جشنواره ویترین تئاتر ایران باشد. مهندس پور درباره سامانه فروش بلیت جشنواره که به ایران کنسرت سپرده شده است، گفت: خیلی ساده مناقصه گذاشتیم و بهترین شرایط پذیرفته شد. همچنین در این نشست آروند دشتآرای درباره بخش بینالملل جشنواره توضیحاتی بدین شرح ارائه کرد و گفت: از 167 کار بازدید شده برای جشنواره 20 کار با هدف استفاده از گروههای خلاق و جوان تئاتری که حرفی برای گفتن دارند، در بخش بینالملل برای اجرا انتخاب شد. مهندس پور در ادامه در پاسخ به این سوالی که چرا تصمیم داشته جشنواره را کوچک کند، گفت: من چنین تصمیمی نداشتم بلکه میخواستم جشنواره را به دو بخش تقسیم کنم یعنی در یک فصل بخش بینالملل و در فصل دیگر ادبیات نمایشی و پوستر و عکس باشد. هر چند کار دشواری است اما میتوانیم جشنواره را به قطب فرهنگی تبدیل کنیم.وی با ارائه گزارشی از ارائه آثار بخشهای مختلف جشنواره گفت: 50درصد کارهای امسال جدید و تولیدی هستند و به نظرم سال آینده دست دبیر جشنواره بازتر است هر چند ما به دلیل نداشتن مرامنامه، هر سال باید همه کارها را دوباره از نو اجرا کنیم. مهندس پور در بخشهای دیگر پرسش و پاسخ به بررسی روند کم و کیف بخش بینالملل و انتخاب آثار پرداخت و گفت: هیچیک از انتخابهای بخش بینالملل سیاسی و تحمیلی نبوده است. مهندس پور درباره فراخوان جشنواره سال آینده گفت: به دلیل واکنشهای نامناسبی که برخی ممکن بود داشته باشند این فراخوان را منتشر نکردیم. مطالبات تئاتریها زیاد است خود آقای مهدی شفیعی هم از برخی از آنها خسته شده و به برخی دیگر اعتماد ندارد، شرایط طوری است که به نظرم دیگر به من هم ایشان اعتماد ندارند!
∎«مسابقه» در شأن جشنواره تئاتر نیست
صاحبخبر -
نظر شما