شناسهٔ خبر: 23537210 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گزارش میزان از نشست خبری جشنواره تئاتر فجر؛

دبیر جشنواره تئاتر فجر: وضعیت تئاتر ایران افتضاح است/دبیر شدنم در جشنواره اشتباه بزرگی بود+عکس

خبرگزاری میزان- نشست خبری سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر به میزبانی دبیر جشنواره و با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، نشست خبری سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به میزبانی "فرهاد مهندس‌پور" دبیر جشنواره در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

این نشست صبح شنبه بیست و سوم دی ماه 96 با حضور اهالی رسانه و خبرنگاران انجام پذیرفت. این نشست با هدف تشریح برنامه های آتی جشنواره در طی روزهای برگزاری و همچنین پرسش و پاسخ بین خبرنگاران و دبیر جشنواره برگزار شد.

سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

درابتدای این نشست فرهاد مهندس پور دبیر جشنواره با تشکر از فعالیت تمامی ا هالی رسانه گفت: رسانه‌ها توجه جامعه را به جزئیاتی باز می کنند که شاید در برداشت‌های آن به آنها توجهی نمی شود و من خوشحالم که در جشنواره تئاتر فجر نیز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

آروند دشت آرای مدیر بخش بین المللی جشنواره تئاتر فجر در ابتدای سخنان خود گفت: امسال تلاش کردیم علاوه بر اجرا در بخش آثار بین الملل به صورت جزئی و کامل گروه‌های حاضر در بخش بین الملل جشنواره را معرفی کنیم.

وی ادامه داد: از میان 167 اثر ، 20 اثر در بخشهای متلف جشنواره تئاتر فجر اجرای بین الملل خواهند داشت. بخش بین الملل با تاکید بر تفکر گرایی و همچنین جوان محوری آثار را انتخاب کرده است ما سعی کردیم درا ین دوره از جشنواره گفتمان فرهنگی میان هنرمدان ایرانی و هنرمندان بین المللی ایجاد کنیم.

دراین بخش از نشست پوستر جشنواره رونمایی و مورد نقد شدید اهالی رسانه قرار گرفت. خبرنگاران پوستر این دوره از جشنواره را ساده انگارانه و بی ربط به مسئله تئاتر دانستند .

فیلی زاده طراح پوستر این دوره از جشنواره تئاتر فجر در خصوص چگونگی شکل گیری ایده این پوستر گفت: پوسترهای این دوره از جشنواره کاملا با نگاه ساده شکل گرفته است من 5 دوره تجربه طراحی پوستر جشنواره فیم فجر را داشتم و به نوعی آزمون وخطای خود را در این زیمنه انجام داده ایم. پوسترهای ایموجی طراحی شده بر اساس استفاده بسیارزیاد مردم از تلفن همراه شکل گرفته است. جشنواره امسال 6 پوستر با یک طرح واحد دارد که با نگاهی بر گلیم بافی ایرانی شکل گرفته است.

سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

مهندس پور دبیر جشنواره در خصوص علت انتخاب سایت ایران نمایش برای بلیت فروشی جشنواره تئاتر فجر گفت: یک دلیل ساده و جود دارد و آن این است که بلیت فروشی به مناقصه گذاشته شد و ما بهترین پیشنهاد را بر اساس 5 رکن اساسی خود انتهخاب کردیم.

دبیر جشنواره ادامه داد: جشنواره تئاتر فجر بزرگترین فستیوال تئاتری در منطقه است حضور گروه‌های خارجی در این فصل بسیار سخت بود و ما با تلاش‌های بسیار توانستیم از این گروه ها برای شرکت در جشنواره دعوت کنیم ما می خواهیم جشنواره تئاتر فجر را به قطب تئاتر منطقه تبدیل کنیم. البته می دانم که این اتفایق امکان پذیر نیست و دلیل آن نبود بودجه مناسب است اما حداقل می توانیم حرفش را بزنیم.

وی درباره نظر خود درمورد بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر گفت: امسال 200 نمایش درجشنواره روی صحنه می روند اما هنوز بسیاری از گروها از اینکه در بخش مسابقه جشنواره حاضر نیستند گلایه های شدیدی دارند از نظر من مسابقه برای تئاتر اتفاقی احمقانه است .

وی تأکید کرد: امسال شگفت زده شدم که بسیاری با من تماس می گرفتند که ما می خواهیم در بخش مسابقه باشیم واین برایم سوال شد که گویا بزرگ و کوچک تئاتر ایران وجهه عمومی ندارند و می خواهند با جوایز این وجهه را به دست آورند .

مهندس پور با اشاره به سختی‌های فراوان دبیری جشنواره تئاتر فجر تصریح کرد: فشارها بسیار زیاد است ما یعنی من و همکارانم طی این ماهها تلاش کردیم که فقط دیوانه نشویم . من سالها از بدنه تئاتر دور بودم و بعد از آمدن به این بازی فهمیدم که اشتباه بزرگی کرده ام .

دبیر جشنواره تئاتر فجر در همین راستا افزود: وضعیت تئاتر بسیار افتضاح است و اینکه من تصور می کردم می توانم تغییری ایجاد کنم ساده لوحانه بود هنوز هم می گویم که کنار گذاشتن بخش مسابقه عاقلانه ترین کار ممکن در جشنواره است.

وی ادامه داد: با وضعیت فعلی نمی شود جشنواره را اداره کرد وقتی که تنها 7 روز پیش بود جه اندکی به دبیرخانه واریز شده است متاسفانه تئاتر نه اعتباری دارد و نه جایگاهی و نه اینکه هیچ کس به افراد تئاتری گوش می دهد.

سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

مهندس پور در خصوص حضور تعداد زیادی از آثار در جدول جشنواره خاطر ناشن کرد: ما در جدول جشنواره با طیف گسترده ای از آثار رو به رو هستیم من تلاش کردم جشنواره تئاتر فجر ویترین تئاتر ایران باشد البته این را بگویم که در کیفیت مته به خشخاش نگذاشتم علاوه بر اینها می خواستم بخش تئاتر عامه پسند را به جشنواره اضافه کنم که آن هم به دلیل مشکلات مالی میسر نشد.

پس از سخنان دبیر جشنواره مابقی زمان این نشست به پرسش و پاسخ میان خبرنگاران و مدیران بخشهای دیگر جشنواره سپری شد و دبیرخانه جشنواره مورد هجوم و نقد بسیار زیادی از سوی خبرنگاران قرار گرفت.

انتقاداتی که از جمله آنها می توان به پوستر جشنواره، بخش مرور، آثار بخش بین الملل و میهان وهمچنین حضور آثار پرخرجی چون اولیور توییست اشاره کرد.

انتهای پیام/

نظر شما