شناسهٔ خبر: 23537770 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین اجلاس گفتگوهای فرهنگی آسیایی:

در گفتگو و ارتباط کشورها تنوع فرهنگی مورد احترام قرار گیرد

خبرگزاری شبستان: صالحی گفت: شکل دادن به یک درک مشترک درباره مسایل مرتبط،تغییر از تکصدایی به گفتگو، تحمل نشان دادن و استقبال از ایده های مختلف از سازوکارهای اصلی چندجانبه گرایی در عرصه تعاملات و ارتباطات فرهنگی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه وزارتی شبستان، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی در افتتاحیه نخستین اجلاس گفتگوهای فرهنگی آسیایی صبح امروز 23 دی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، گفت: تجربه های تاریخی در روابط بین المللی نشان می دهد که هرگاه ارتباطی میان ملت ها در بستری فرهنگی سامان یابد پایدار، صلح آمیز و منشا توسعه بوده است زیرا غایت ارتباط فرهنگی، اعتمادسازی و شکل گیری فهم مشترک است. هدف شکل دادن به همکاری و شراکتی است که برای همه طرف ها سودمند بوده و مولفه های آن بر تبادل و دوسویه گی استوار گردیده و به دنبال شکل دادن به معنا و مفهوم ما است.

 

وی افزود: هرچه که برقراری ارتباط فرهنگی تعاملی تر، مشارکتی تر و تجربی تر باشد احتمال موفقیت آن نیز بیشتر می شود، از این رو شکل دادن به یک درک مشترک درباره مسایل مرتبط،تغییر از تکصدایی به گفتگو، تحمل نشان دادن و استقبال از ایده های مختلف از سازوکارهای اصلی چندجانبه گرایی در عرصه تعاملات و ارتباطات فرهنگی به شمار می رود. گفتگو بارزترین مثال برای چندجانبه گرایی و مشارکت جمعی در عرصه ارتباطات و تعاملات فرهنگی است.

 

وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه گفتگو بارزترین مثال برای چندجانبه گرایی و مشارکت جمعی در عرصه ارتباطات و تعاملات فرهنگی است، افزود: این رویکرد مستلزم تغییر دوجانبه گرایی به چندجانبه گرایی، تغییر فرایند عرضه به فرایند همکاری، تغییر یکسویگی به دوسویگی، تغییر گفتن به شنیدن، تغییر خودترویجی به ترویج ارزش هاست.

 

صالحی توضیح داد: مشارکت جمعی که بر پایه گفتگو و تعامل سازنده شکل گرفته باشد دربرگیرنده افزایش سطح تعامل است. توسعه، حفظ صلح و ثبات در سطح بین المللی و منطقه ای نیز غالبا بر پایه مشارکت جمعی شکل می گیرد زیرا مشارکت جمعی به ویژه اگر بر پایه گفتگو و تفاهم سازنده شکل گیرد دربرگیرنده افزایش سطح همکاری و عمل مشترک است، از این رو در گفتگوی فرهنگی یافتن اشتراکات و همپوشانی ها اولویت می یابد و تبادل فرهنگ ها اگر بر پایه گفتگو بنا شود فضای مفاهمه و عمل مشترک بین جوامع را تسهیل می کند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: به دلیل وجود رابطه و پیوند مستقیم بین فرهنگ و توسعه روند توسعه بدون در نظر گرفتن عامل فرهنگ فاقد کار ویژه ای تضمین دهنده برای ادامه حیات خویش است به همین دلیل فرهنگ و عناصر فرهنگی و چگونگی تعامل میان فرهنگ ها بر روند توسعه اقتصادی تاثیر بسزایی داشته و گفتگو و تبادل فرهنگی یکی از ابعاد مهم تسهیل کننده توسعه پایدار است.

 

وی اظهار کرد: توسعه پایدار آسیا نیز نیازمند ایجاد فضای بهینه تعامل میان فرهنگی ایران قاره بر اساس مفهوم تنوع فرهنگی است تا با در نظر گرفتن خصوصیات انسانی و فرهنگی توسعه و بکارگیری هم افزایی فرهنگ ها به شکوفایی رسیده و موجب قوام بیشتر مولفه ها و عناصر مرتبط با حوزه توسعه پایدار شود.

 

صالحی بیان کرد: بی شک گفتمان سازی برای ایده گفتگوی فرهنگ و نسبت سنجی آن با دو مفهوم صلح و توسعه پایدار به مثابه دو هدف اساسی جامعه جهانی به ویژه در آسیا به شمار می رود. در این گفتگوها و ارتباطات فرهنگی، تنوع فرهنگی باید مورد احترام قرار گیرد و موضوع تنوع فرهنگی در کشورهای آسیایی که دارای تمدن های کهن هستند بسیار صدق می کند. قاره آسیا وسیع تر قاره جهان در تاریخ تمدن های جهانی از جایگاه بالا و ویژه ای برخوردار است و برای حل چالش های پیش روی خود باید بتواند با برقراری گفتگوهای فرهنگی، علمی و دینی به روند صلح و ثبات در دنیا کمک کرده و آن را ارتقا دهد.

 

رویکرد دولت در عرصه مناسبات با دولت ها و ملت ها بر پایه گفتگو شکل گرفته

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مجموعه شرایط حاکم بر جهان و منطقه حاکی از آن است که انسان امروز از ظرفیت فرهنگ و گفتگوهای فرهنگی به عنوان یک راهکار موثر کمترین بهره را گرفته است، افزود: آنچه امروز شاهد سیطره سایه سنگین رفتار و افکار افراطی و خشونت طلبانه در مناطق مختلف جهان هستیم ناشی از فقدان روح گفتگو و تعامل فرهنگی به ویژه میان نخبگان است و درگیری ها و منش افراطی توام با خشونت که سایه در مناطقی افکنده که خود خاستگاه اصلی فرهنگ و گفتگو بوده است. بررسی اجمالی تاریخ قاره آسیا به ما یادآوری می کند که فرهنگ به عنوان اصلی ترین کالا و سرمایه از این منطقه به سایر نقاط دنیا عرضه شده است.

 

وی توضیح داد: به جهت کارکردهای حیاتی فرهنگ و سهم سازنده آن در مناسبات انسانی امروز نیز عامل فرهنگ می تواند سهم اصلی را در سرنوشت بشر رقم زد. همین دلیل باعث شده که فرهنگ از دهه های پایانی قرن بیستم میلادی به برجسته ترین و چالش برانگیزترین موضوع در سطح جهان تبدیل شود.

 

صالحی گفت: گفتگوهای فرهنگی باید گفتگوهای استراتژیک معرفی کنیم زیرا در تعریف فرهنگ گفته شده فرهنگ مجموعه ای از راه حل ها برای مشکلات ناشی از تطابق بیرونی و انسجام درونی است. همین تعریف را برای استراتژی نیز به کار می برند همانطور که فرهنگ بر سیاست ها، روش ها و راهکارهای داخلی و خارجی کشورها موثر است بنابراین گفتگوهای فرهنگی در واقع یکی از استراتژیک ترین نوع گفتگوها میان جوامع و کشورها است.

 

وی افزود: برای اینکه گفتگوهای فرهنگی اثربخشی و بهره وری لازم را داشته باشد باید نخست درباره مفهوم و ارزش و جایگاه فرهنگ در جهان انسانی به تفاهم رسید هرچند تفاوت های فرهنگی کشورها بر تصمیم گیری های کشورها نقش اساسی ایفا می کند اما نباید به گونه ای باشد که از مزیت های مشترکات فرهنگی جهانی غافل بمانیم و باعث عمیق تر شدن چالش های فراروی کشورها شویم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما مفتخریم که فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی در کنار سایر فرهنگ ها و تمدن های بزرگ آسیا در طول تاریخ منادی گفتگو، صلح، دوستی و تعامل با دیگر ملت ها بوده و در خود فرزانگی چون سعدی، حافظ، رودکی، مولانا، فردوسی، گاندی، نهرو و اقبال را پرورش داده است که چون خورشیدی تابان در آسمان شعر و ادب و صلح و دوستی پرتوافشانی می کند.

 

وی اظهار کرد: به عنوان وزیر فرهنگ مفتخرم اعلام کنم که رویکرد دولت در عرصه مناسبات با دولت ها و ملت ها بر پایه گفتگو شکل گرفته این رویه بر تعاملات سیاسی که شاهد اخیر آن موضوع برجام است و اهم در ارتباطات و تعاملات فرهنگی با سایر جوامع به ویژه آسیا که از اولویت های اساسی و مناسبت های جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود، دنبال می شود؛ بر همین اساس هرگونه تعامل، همکاری فرهنگی به ویژه میان نخبگان و اندیشمندان ایرانی و آسیایی مورد استقبال ما بوده و آن را حرکتی سازنده در مسیر بالندگی و رشد فرهنگ و تمدن آسیایی می دانیم. 

 

 

 

نظر شما