شناسهٔ خبر: 23539665 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

در افتتاحیه نخستین اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی و آسیایی مطرح شد؛

وزیر ارشاد: منش خشن؛ گفت‌وگو را به سایه برده است

گفت‌وگوی فرهنگی یک گفت‌وگوی استراتژیک است چراکه فرهنگ مجموعه‌ای از راه‌ها برای همگرایی و انسجام درونی است یعنی همانطور که فرهنگ می تواند ملت‌ها را در کنار هم نگه دارند در برقراری صلح و امنیت نیز موثر است و گفت‌وگوی فرهنگی در جهان امروز یک استراتژی شناخته می‌شود. اصولاً گفت‌وگوی فرهنگی یعنی یافتن راه‌حل مشترک برای مقابله با چالش جهانی.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / به گزارش روابط عمومی وزارت ارشاد ،سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) صبح امروز در افتتاحیه نخستین اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی و آسیایی که به مدت سه روز در سه شهر تهران، مشهد و بابل با حضور 23 کشور آسیایی برگزار می‌شود، گفت: تجربه‌های تاریخی در روابط بین‌الملل نشان می‌دهد هرگاه ارتباطات بین ملت‌ها در بستر فرهنگی سامان یابد، پایدار؛ صلح‌آمیز و منجر به توسعه خواهد بود چراکه ارتباطات نیازمند به اعتماد و شکل‌گیری سهم مشترک است یعنی ارتباطی که مخصوصاً امروز برای همه طرف‌ها سودمند باشد، باید دوسویه باشد و به دنبال شکل دادن مفهوم ما.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هرچه ارتباط فرهنگی تعاملی‌تر، مشارکتی‌تر و تجربی‌تر باشد، احتمال موفقیت آن بیشتر می‌شود. در این ارتباط است که امکان شکل‌گیری یک درک مشترک به وجود می‌آید و از تک‌صدایی فاصله می‌گیریم و تحمل دیگری میسر می‌شود. با این ارتباط است که استقبال از ایده‌های مختلف ممکن می‌گردد و می‌تواند سازوکار اصلی روابط فرهنگی باشد.

صالحی تاکید کرد: گفت‌وگو با این مفهوم مستلزم تغییر نگاه چندجانبه به‌جای یک‌جانبه است و اینکه فرآیند عرضه به همکاری تبدیل شود و یک‌سویه‌گویی به دو سویه‌گویی و گفتن به شنیدن مبدل شود، باید به فکر تغییر خود ترویجی بجای ترویج ارزش‌ها باشیم. در این صورت است که مشارکت جمعی بر پایه گفت‌وگو و تعامل سازنده شکل می‌گیرد و افزایش سطح تعاملات را شاهد خواهیم بود.

او اضافه کرد: توسعه، حفظ صلح و ثبات در منطقه و حتی جهان تنها بر پایه همین مشارکت جمعی محقق می‌شود و مشارکت اگر با گفت‌وگو همراه شود یعنی افزایش سطح همکاری و همگرایی. از این رو در گفت‌وگوی فرهنگی باید بر اشتراکات تاکید کنیم چراکه همین مشترکات فضای تفاهم بین جوامع را تسهیل می‌کند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم؛ گریزی به رابطه فرهنگ و توسعه زد و گفت: به دلیل رابطه مستقیم فرهنگ و توسعه روند توسعه بدون عامل فرهنگ فاقد تضمین، ماندگاری، پایداری و ادامه حیات خواهد بود. از همین روست که فرهنگ گفت‌وگو و چگونگی تعامل با دیگر فرهنگ‌ها نقش پررنگی در توسعه پایدار دارد و تسهیل‌کننده توسعه پایدار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: توسعه پایدار آسیا نیز نیازمند فضایی تعاملی براساس مفهوم تنوع فرهنگی است تا باتوجه به خصوصیات انسانی خود به توسعه فرهنگی و شکوفایی برسد. توسعه پایدار در صلح و امنیت نقش مهمی دارد. در گفت‌وگوهای ما باید تنوع فرهنگی مورد احترام قرار گیرد مخصوصا در آسیا که تمدن‌های کهنی دارد.

صالحی یادآور شد: آسیا وسیع‌ترین قاره جهان است که در تاریخ تمدن‌های جهانی جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد و حل چالش‌های پیش‌روی ما در آسیا با اتکا به گفت‌وگوهای فرهنگی همین تمدن‌ها با درنظر گرفتن دین و فرهنگ و... محقق می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: سیطره سنگین افکار افراطی ناشی از فقدان کوه گفت‌وگو و تعامل فرهنگی مخصوصاٌ میان نخبگان ما است. منش خشن؛ گفت‌وگو را به سایه برده است درحالی که تاریخ نشان می‌دهد فرهنگ اصیل‌ترین کالا و سرمایه‌ای بوده که آسیا به جهان عرضه کرده است. پس امروز هم فرهنگ‌های آسیایی می‌توانند سهم مهمی در سرنوشت بشر داشته باشند.

صالحی افزود: در این مسیر خود باید درباره مفهوم و ارزش فرهنگ در جهان امروز به تفاهم برسیم و نباید از اشتراکات فرهنگی غافل شویم. کشف و درک اشتراک فرهنگی نگرشی است که در پی آن می‌توانیم به حل مشکلات برسیم و مشارکت‌‌ها را برای همکاری با همدیگر جذب کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تاکید کرد: مفتخریم که فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی نیز در کنار سایر تمدن‌های آسیایی همواره در تاریخ منادی صلح و دوستی و تعامل با دیگری بوده. آسیا بزرگانی چون مولوی، فردوسی، تختی، گاندی، نهرو، اقبال را پرورش داده است. به عنوان وزیر فرهنگ اعلام می‌کنم از هرگونه ارتباط و تعامل میان نخبگان ایرانی با سایر کشورها حمایت می‌کنیم و این مسئله را موجب بالندگی تمدن آسیایی می‌دانیم.

نظر شما