چکیده مقاله:
در نظام پولی و بانکی کشور توجه به عوامل مؤثر در ایجاد احساس امنیت در بین مشتریان در کنار چالشهایی مانند کنترل تورم، مقرراتگذاری و ثبات داراییها از دغدغههای اساسی به شمار میرود. پرواضح است که سیمای ظاهری تمامی پدیدههای جاندار و بیجان هستی چون انسان، جمودات و آثار معماری، احساسی قابل درک به اطراف منتقل میکنند. نمای آثار معماری بانکها میتواند با ایجاد احساس آرامش و امنیت در مشتریان موجب افزایش جذب مشتری شود. پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که آیا طراحی بازشوهای نمای بانک در انگیزش احساس امنیت و آرامش مؤثر است یا خیر و در نظر دارد تا معماری را بهعنوان یکی از علوم مؤثر در افزایش احساس امنیت و آرامش شهروندان نسبت به بانکها معرفی کند. در این راستا به استخراج ترجیحات احساسی کاربران نسبت به بازشوهای نمای بانک مسکن پرداخته و میزان انتقال احساس آرامش و امنیت در آنان نسبت به انواع مختلف بازشو (بازشوهای گسترده، بازشوهای مثلثی، بازشوهای دایره، بازشوهای ششضلعی، بازشوهای طاقی سنتی، بازشوهای مستطیل با کشیدگی عمودی و افقی) را مورد بررسی قرار داده است. بررسیها از طریق تنظیم پرسشنامه بر روی 200 نفر از نمونه آماری انتخابی و با شیوه افتراق معنایی (SD) با مقیاس هفتدرجهای لیکرت انجام شد و در نرمافزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل با تأیید فرضیه تأثیر طراحی نمای بانک بر احساس امنیت و آرامش شهروندان، الگوهای فیزیکی مانند استفاده از بازشوهای مستطیلی با کشیدگی عمودی و بازشوهای سنتی طاقی برای طراحی نمای بانک مسکن در شهر ساری را ارائه میدهد.
کلیدواژگان: واژگان کلیدی: طراحی احساسگرا، امنیت، آرامش، بانک، بازشو.
نویسندگان:
سیدمهسا باقری ,عباسعلی شاهرودی
فصلنامه مطالعات پیشگیری از جرم - شماره 35, دوره 10، تابستان 1394.
∎
نظر شما