شناسهٔ خبر: 23516658 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انصاری در کنگره حزب همبستگی:

احزاب باید در بررسی لایحه بودجه نظرات خود را ارائه کنند

تهران-ایرنا- عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز گفت: احزاب باید بتوانند در زمان بررسی لایحه بودجه نظرات خود را ارائه کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری روز پنج شنبه در پنجمین کنگره حزب همبستگی که در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، در مورد نقش احزاب در بررسی لایحه بودجه اظهارکرد: احزاب باید بتوانند لایحه بودجه را بررسی و نظرات خود را اعلام کنند تا نمایندگان مجلس از ابتدا به بررسی لایحه بودجه نپردازند.
وی تصریح کرد: بعضی‌ها که به مسئولیتی می رسند بعد می گویند ما به هیچ حزبی وابسته نیستیم و به این افتخار می‌کنند که به هیچ حزبی وابسته نیستد در حالی که از طریق احزاب به جایی رسیده اند بنابراین احزاب برای رسیدن به قدرت هستند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: احزاب درکشورها برای کسب قدرت شکل می گیرند، اگر قدرت برای قدرت باشد منفی است، قدرت باید در خدمت مردم و آرمان ها باشد.
انصاری با بیان این که در کشور با نوعی تعارض در مسئله مردم سالاری رو به رو هستیم، اظهار داشت: ساز و کارهای درست برای ساختار مردم سالاری تدبیر نکرده ایم، هر چهار سال یک بار انتخابات برگزار می شود اما بعد از انتخابات، ساز و کاری برای پیگیری مطالبات نیست.
وی ادامه داد: لازم است احزاب هم به انتخاب افراد اصلح کمک کنند و هم افراد شایسته را انتخاب و سپس پیگیری و مطالبه کنند.
انصاری افزود: این درست نیست نماینده ای که به مجلس راه یافت بگوید من هستم و خدای خودم، مردم به برند سیاسی و شعار های شما رای دادند و باید مطالبات آنها را تحقق ببخشید.
وی یادآور شد: تعهد حزبی مغایرتی با تعهد بین خود و خدا ندارد، ما امروز در کشور حزب و شبه حزب زیادی داریم که از طریق نهادهایی شکل گرفته که اصلا حق نداشتند وارد دسته بندی های سیاسی شوند.
عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز ادامه داد: مسیرهایی توسعه احزاب واقعی در پیچ وخم بن بست ها است اما سوی دیگر سازمانی ایجاد می کنند و با امکانات عمومی تبلیغ می کنند به گونه ای در آستانه انتخابات گذشته شاهد بودیم که هزار هزار مستمع برای برخی سخنرانی ها به امکانات عمومی جا به جا می کردند.
انصاری تاکید کرد: منابع مالی احزاب، نامزد و هزینه کردها باید شفاف باشد.
وی همچنین گفت: برخی افراد به وسیله امکانات عمومی مانند صدا و سیما ازاکنون به دنبال چهره سازی برای انتخابات سال 1400 هستند که این خلاف عدل است چون رقابت چهارساله و یک هفته با عدالت نمی خواند.
وی اظهار داشت: ما در عرصه عدالت رسانه ای سازماندهی و تشکیلات اشکالات اساسی داریم، باید گفت و گو میان احزاب شکل بگیرد که قرار بود خانه احزاب جای این مباحث باشد اما عملا به این سمت نرفته است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش به تشریح ویژگیب های رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت و گفت: از ویژگی های مهم آیت الله هاشمی قلب پر امید وی بود که حتی در برخورد با موانع نیز این امید از بین نمی رفت.
انصاری به ذکر خاطره از مرحوم آیت الله هاشمی پرداخت و بیان کرد: به یاد دارم در زمان ترورهای منافقین و در اواخر مجلس اول همراه آقای لاری خدمت آقای هاشمی رسیدیم و در مورد مسائل روز با ایشان صحبت کردیم که ایشان با آرامشی خاص تاکید کردند که این‌ها مسائلی نیست و خواهد گذشت.
وی گفت: آقای هاشمیرا در همان روز درگذشت ، در مجمع تشخیص مصلحت دیدم، سر شار از امید بود اما نگران آینده کشور نیز بود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در مورد قانون احزاب نیز گفت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بر اساس این که مشارکت عمومی بسیار مهم بود قانون احزاب وجود دارد اما هنوز تحزب در ایران نهادینه نشده است.
انصاری افزود: اگر به لحاظ مبانی فقهی و شرعی به حزب نگاه کنیم، تشکیل حزب می تواند به عنوان یک عمل عبادی باشد و ما در اسلام امر به معروف و نهی از منکر داریم و امر به معروف و نهی از منکر بیشتر به امور اجتماعی و حکومتی است.
وی افزود: تشکیل احزاب واقعی، هدفمند و بزرگ به عنوان یک مستحب موکد و امر مطلوب است که از طریق آن می تواند امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کرد.

**فرصت برای گفت‌وگو بین حزبی در دوره کنونی فراهم است
سید محمود میرلوحی عضو شورای عالی حزب همبستگی نیز در این کنگره گفت: در حال حاضر فرصت برای گفت‌وگو بین حزبی فراهم است، تلاش هایی در شورای عالی اصلاحات انجام شده است که باید از طریق آن بتوان این جبهه فراگیر و موثر را در کشور سامان داد و به حزب نیرومند تبدیل کرد تا همه اصلاح‌طلبان در سراسر کشور گردهم آیند.
وی افزود: اگر نیروهای با حضور و تلاش به میدان آیند می‌توان کار تشکیلاتی و سازماندهی را نهادینه کرد. بدون نهادسازی نمی‌توان اندیشه، ایده‌ها و گفتمان را در جامعه اثرگذار کرد. باید ساختارهای حزب ما جدی‌تر عمل کنند.
معاون وزیر کشور در دولت اصلاحات ادامه داد: یکی از پیام‌های شرایط اخیر کشور اعم از نتیجه انتخابات شوراها و ریاست جمهوری این است که رقبای اصلاحات دیدند که زودتر از دیگران متوجه این نیاز شدیم و اصولگرایان هم به اندازه کافی متوجه این مسئله شدند.
میرلوحی همچنین گفت:مسائل مربوط به احزاب فراجناحی است و امروزه تقریبا سخن از تحزب و حضور و فعالیت‌های سازمانده حزبی بسیار می شود امیدواریم برگزاری چنین کنگره هایی بتواند گام موثری در این امر داشته باشد.

**سیستمی برای فعالیت احزاب وجود دارد اما کافی نیست
همچنین حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار و رییس خانه احزاب گفت: در قانون احزاب سه قانون جرم سیاسی، انتخابات و تشکیل احزاب را هم بررسی کرده‌ایم، لذا معتقدم که سیستمی که در کشور برای فعالیت احزاب وجود دارد، سیستم کافی نیست و نگاهی هم که به احزاب وجود دارد نگاه خوبی نیست.
وی ادامه داد: همه چیز باید در جهت مدیریت صحیح احزاب شکل بگیرد،احزاب آموزش ندیدند که بتوانند در سیستم رقابتی و برنامه‌ای کار کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی شخصیت دوراندیشی بود، به عنوان مثال در بحث مترو در آن زمان‌ها در جلسه‌ای که 30 نفر از نمایندگان تهران حضور داشتند، این موضوع بحث شد. برخی از نگاه چپ تصور داشتند که مترو کالای لوکس است و نباید ایجاد شود و برخی دیگر هم از موضع دیگری مخالف بودند.
وی ادامه داد: آقای هاشمی به تنهایی مسئله را مطرح کردند و زمان رای‌گیری هم دو رای آورد که یکی از آن رای‌ها را بنده دادم و بقیه رای نداند.
رییس خانه احزاب خاطرنشان کرد: ایشان آینده تهران را می‌دید و برای این مسئله سفت و سخت ایستاد و کار را به آنجا رساند که تهران الان دارای مترو است، شاید در حال حاضر برخی‌ها به این مسئله معتقد باشند اما مهم این است که آقای هاشمی آن موقع تشخیص داد.
کمالی افزود: در مورد وضعیت عراق هم زمانی که حکومت صدام ساقط شده بود، همه چیز به هم ریخته بود، ارتشی که در عراق وجود داشت بی ارتباط با حزب بعث نبود، به خاطر داریم آقای حکیم در ملاقات با آقای هاشمی می‌گفت نمی دانیم چه کار کنیم هر روز یک شهر سقوط می‌کند، آقای هاشمی پیشنهاد کرد که ما اینجا بسیج داریم که از مردم تشکیل شدهاست ، شما هم یک بسیج و جمعیت مردمی راه بیندازید.
وی همچنین با اشاره به مسائل سال 88 اظهارداشت: زمانی که آن اتفاقات رخ داد، قرار شد آقای هاشمی به نماز جمعه برود. افراد مختلفی به ایشان پیشنهاد کردند که فعلا صلاح نیست اما وقتی بنده با ایشان صحبت داشتم، تاکید کردند این مسائل برای من اعتقادی است و نمی‌توانم از اعتقاداتم عبور کنم. لذا خطبه‌هایی که گفت هم به دنبال آن بحث بود. در واقع جایی که تشخیص می‌داد کاری انجام دهد و آن کار درست است، آن را انجام می‌داد.
کمالی ادامه داد: اخیرا هم عده‌ای به خیابان ها آمدند و اعتراض کردند، آیا تجزیه و تحلیل علمی صورت گرفت که چرا این اتفاق افتاده است؟ چرا نمی‌خواهیم منطقی با مسائل اجتماعی روبرو شویم.
وی افزود: چه اتفاقی افتاده که عده‌ای آمدند در خیابان ها و اعتراض کردند؟ البته روشی که در پیش گرفتند روش مدنی نبود. باید بتوانند به شکل مناسب حرف خود را به گوش مسئولان برسانند.
وی یادآور شد: در تمامی حوزه ها اعم از محیط زیست، مسائل اقتصادی و حتی نظامی برنامه های مختلفی وجود دارد اما به صورت یک سیاست در نیامده است، یاد نگرفته‌ایم براساس برنامه کار و رقابت کنیم و مسائل و مشکلاتمان را به شیوه مدنی و درست حل و فصل کنیم.
پنجمین کنگره حزب همبستگی امروز با حضور نمایندگان احزاب و شخصیت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور درسالن همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.
سیام**9121**1336
خبرنگار: سمیه لاری**انتشار:مهرنوش خانزائی

انتهای پیام /*

نظر شما