شناسهٔ خبر: 23148717 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

دلالان در کمین بازار ارز/ بازار دلار بی‌رونق است

صاحب‌خبر -


از زمان مدیریت ارز توسط بانک مرکزی، صرافی‌های مجاز نسبت به بازار ارز قدرت تاثیرگذاری بیشتری پیدا کرده‌اند.

 در روزهای نزدیک به پایان سال اغلب بازارها به طور طبیعی با شور و نشاط همراه هست. شاید عمده ترین دلیل حضور مشتریان خرد در بازار ارز، سفرهای خارجی از پیش برنامه ریزی شده برخی شهروندان باشد. در چهارراه استانبول که قدم بزنی ملاحظه می کنی تجمع عرضه کنندگان خیابانی ارز پر قوت تر از هفته های گذشته شکل گرفته است. فروشنده ای به دنبال پول کانادایی است شخص دیگری دنبال ین ژاپن است و شخصی هم سراغ یورو را می گیرد.

کارشناسان اقتصادی حضور دلال های ارزی را مانعی برای مبادلات ارزی می دانند و همواره نسبت به این موضوع هشدار می دهند. آخرین بار هم دی ماه بود که در یک تنش ارزی در کشور قیمت دلار به بیش از 4000 تومان رسید. با شکل گیری این تنش بانک مرکزی تصمیم گرفت به صورت مدیریت شده ارز را وارد بازار کند.

امروز با تزریق ارز به بازار و صرافی های مجاز به نظر می رسد که آرامش نسبی بر بازار حاکم شده باشد اما هنوز هم موج های نوسانی ارز وجود دارد.

 تحلیل بازارها طی دو هفته اخیر حاکی از آن است که موضوع طلا برای نقدینگی های سرگردان جذاب تر شده و تنش قیمت در بخش طلا محسوس تر بود.

با رفتن به سراغ صرافی ها اغلب آن ها معتقدند ارز در بازار به ثبات بیشتری رسیده است و امید می رود که با همین روند تعطیلات عید را هم پشت سر بگذارد.

یکی از صراف های خیابان فردوسی، در خصوص آخرین وضعیت بازار ارز می گوید: برنامه ریزی تخصیص ارز توسط بانک مرکزی جریان بازار را به روال طبیعی برگردانده است. به نظر می رسد وقتش رسیده است که برای کم شدن اختلاف قیمت ارزی که دولت برای مبادله کالا می دهد و قیمت در بازار آزاد فکری شود.

او ادامه می دهد که بانک مرکزی هرچند در برنامه اش برای مدیریت ارز در این یکی دوماه خوب عمل کرد، اما اگر برای اختلاف قیمت بازارها چاره اندیشی نشود و از طرفی هم بانک مرکزی در شناخت دلال ها اقدامی نکند باز شاهد نوسان گیری قیمتی ارز خواهیم بود.

این کارشناس فروش ارز صحبتش را این طور تمام می کند که بهتر است بانک مرکزی این اقدام را برای سایر ارزها تعمیم دهد تا صرافی های مجاز در تامین ارز مورد نیاز مسافران و یا فعالان اقتصادی با مشکل مواجه نشوند.

بازار ارز منتظر رونق مسکن

آقای رضوی مدیر یک صرافی در خصوص وضعیت پیش آمده در بازار ارز این طور می گوید: از آرامشی که در بازار ایجاد شده راضی هستیم. مدیریت بانک مرکزی جلوی تنش را گرفت. اما در بازار آرامش دیگری هم هست که خیلی برای فعالان بازار دلچسب نیست. این آرامش ناشی از رکود در بازار است، با وجودی که کمتر از یک ماه تا پایان سال باقی مانده است اما ملاحظه می شود که حجم خرید و فروش در بازار ارز کمتر از حد انتظار است.

این فعال بازار ارز اضافه می کند: پیش بینی سال آینده بازار ارز حکایت از این دارد که بازار بدون رونق سایر بخش ها نمی تواند شاهد رخداد خاصی باشد. اگر در میان بازارهای اقتصادی بخواهیم اولویت بندی کنیم به نظر بخش ساختمان از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. با ایجاد رونق در بخش ساختمان بدون شک در فضای اقتصادی هم تحرکی ایجاد می شود که تاثیر آن بر بازار ارز هم قابل لمس خواهد بود.

دلالان در کمین بازار ارز

آقای جوادی از فروشندگان ارز در یک صرافی واقع در بلوار کشاورز وضعیت بازار روزهای نزدیک به پایان سال را برای فعالان بازار غیردلچسب می داند و در توضیح وضعیت بازار می گوید: با وجود کاهش قیمت ملموس ارز که ناشی از مدیریت بازار توسط بانک مرکزی است شاهد هستیم که رونق در بازار ایجاد نشده است. اما این وضعیت یک حسن دارد که خرید و فروش نقدی افزایش یافته است.

وی با مقایسه ای پیرامون واردات و صادرات در کشور، پایین آمدن نرخ ارز را به نفع وارد کننده ها ارزیابی می کند و تاکید می کند: با وجود تمایل صادر کننده ها به افزایش نرخ ارز باید دقت داشت که در کشور ما نسبت واردات اهمیت بیشتری داشته است و اگر بخواهیم نرخ گذاری ارز را در شرایط کنونی بسنجیم باید توجه کنیم که پایین آمدن نرخ دلار فعالیت های اقتصادی بیشتری را به تحرک در می آورد.

جوادی از حضور دلالان در بازار ارز که در صدد کسب فرصت هستند ابراز نگرانی کرد و این طور ادامه داد: دلاری که بانک مرکزی جهت مدیریت بازار ارز به صرافی ها اختصاص داده است یک منبع بی پایان نیست و تمام خواهد شد. بنابراین بعد از این شرایط مجدد بازار از تعادل خارج می شود و قدرت صرافی های مجاز کاهش خواهد یافت. بهتر است که بانک مرکزی برای پیشگیری از چنین ضعیتی از هم اکنون زمینه مدیریت بازار توسط صرافی ها در دستور کار قرار دهد و قیمت هایی که اعلام می کند در بازار کنترل شود تا فضا برای فعالیت های دلالی مهیا نشود.

بازار غیرقابل پیش بینی ارز

در یکی از صرافی های تهران خانم اکرمی، فروشنده ارز در خصوص وضعیت بازار ارز می گوید: بازار ارز همیشه غیر قابل پیش بینی است. حتی بعد از تخصیص ارز توسط دولت به صرافی های مجاز این وضعیت غیر قابل پیش بینی بودن تغییری نداشت. در طول این یک ماه ارز هم بالارفت و هم پایین آمد.

وی سخن خود را این طور پی می گیرد: در بازار ارز بعد از تخصیص ارز بانکی به صرافی ها وضعیت کمی ثبات یافته تر شد،  اما این وضعیت به حدی نبود که بگوییم می توان بازار ارز را در سال 96 پیش بینی کرد. تنها چیزی که در خصوص این وضع می توان گفت این است که خریدار این روزها بیشتر شده اند و بازار تحت تاثیر حضور خریداران قرار دارد و به نظر می آید این وضعیت به دلیل مسافران نوروزی ادامه داشته باشد.

نظر شما