شناسهٔ خبر: 18033473 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شکست های قبلی برای یکسان سازی نرخ ارز آسیب شناسی شود

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد و دارایی و استاد دانشگاه تاکید کرد : شکست های قبلی برای یکسان سازی نرخ ارز باید آسیب شناسی شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ دکتر حسین صمصامی گفت : یکسان سازی نرخ ارز را در دو مقطع انجام داده ایم یعنی در سال های 71 تا 74 که به دلیل سررسید بدهی ها و مسائل دیگر، یکسان سازی نرخ ارز با شکست مواجه شد.

وی افزود : یک بار دیگر نیز یکسان سازی نرخ ارز را در سال 81 تا مقطع 90 انجام دادیم که بخاطر تحریم بانک مرکزی در همان سال و شوک ارزی در اقتصاد، مجبور شدیم این سیاست یکسان را رها کنیم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه ضرورت یکسان سازی نرخ برای اقتصاد حقیقتی است که نمی توان آن را انکار کرد، گفت : سوال دقیق این است که زمان اکنون مناسب است یا خیر. ابتدا باید شکست های قبلی برای یکسان سازی نرخ ارز آسیب شناسی شود تا اگر این سیاست را اجرا کردیم، دوباره از آن سوراخ گزیده نشویم.

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد و دارایی در بیان دلایل شکست یکسان سازی اظهار داشت: یکی از دلایل ، ماهیت بازار ارز است و بازار ارز منسجم به مفهوم واقعی خودش نداریم ، بازار ارزی که داریم، بازار مختل شده است زیرا بخش قابل توجهی از درآمدهای ارزی را دولت تامین می کند.

وی افزود: پارسال به دلیل اینکه 40 درصد درآمدهای نفتی مان کم شد، درآمدهای ارزی، 50 درصد از درآمدهای نفتی کشور را شامل شد و وقتی نیمی از درآمدهای ارزی در اختیار دولت است، پس نمی توان اسم بازار را روی آن نهاد.

نظر شما