شناسهٔ خبر: 23130000 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کلانتری در حاشیه نشست هیأت دولت:

ممنوعیت ورود خودروهای آلوده‌کننده به شهرهای بزرگ بررسی می‌شود/ علت آلودگی ذرات حاصل از نارسایی سوخت خودروها

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه علت آلودگی ذرات زیر 2/5 میکرون حاصل از نارسایی سوخت خودروها است، گفت: نمی‌توان با فناوری ۲۰ سال قبل به مردم خودرو ارائه داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست امروز(چهارشنبه 29 آذر) در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تهران آلوده‌ترین شهر کشور نیست، اظهارداشت: تبریز، ارومیه، اهواز و همدان از تهران آلوده‌تر هستند.

وی، تنها علّت آلودگی هوا را، ذرّات زیر دو و نیم میکرون حاصل از سوخت خودروها عنوان کرد و تصریح کرد: نه «اکسید ازت» نه «اکسید گوگرد» و نه هیچ کدام از مواد دیگر، آلوده کننده هوا نیستند بلکه عامل مهمّ، ذرّات زیر دو و نیم میکرون است.

کلانتری با بیان اینکه اکنون در هیچ جای کشور ریزگرد نداریم، فناوری خودروها و نوع سوخت را در آلودگی هوا مهمّ ارزیابی کرد و اظهار داشت: مسئله‌ی بدتر از بنزین، گازوییل خودروهای سنگین است. کامیون‌های فرسوده و اتوبوس‌ها شب‌ها وارد شهرها می‌شوند و منجر به آلودگی هوا می‌شوند.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه خود سوخت نیز مشکل اصلی نیست اظهار داشت: نحوه سوزندان مهمّ است که به موتورها برمی‌گردد.

کلانتری ادامه داد: در جلسه امروز دولت تصمیم گرفته شد که از هفته آینده، ممنوعیت ورود خودروهای آلوده‌کننده به شهرهای بزرگ را بررسی کنیم. این تصمیمات، تصمیمات سختی است و از آن طرف ممکن است شما بگویید مصالح ساختمانی به موقع نمی‌رسد.

وی، لزوم تحوّل در صنعت خودروسازی را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: نمی‌توان با تکنولوژی بیست سی سال پیش به مردم خودرو ارائه داد.

کلانتری در پاسخ به این سؤال که آیا دستگاه‌های مختلف، گزارش اقدامات خود در مورد کاهش آلودگی هوا را به سازمان محیط زیست ارائه کرده‌اند اظهار داشت: گزارش ارائه می‌شود ولی گزارش مشکلی را حل نمی‌کند. وقتص صنعت خودرو یک شبه نمی‌تواند ساخت موتور خود را عوض کند، یا باید تولید خودرو متوقف شود یا با همین وضع موجود ادامه دهد.

وی افزود: ما می‌توانیم کل حمل و نقل را بخوابانیم ولی شما به عنوان مصرف کننده مشکل پیدا خواهید کرد.

انتهای پیام/

نظر شما