شناسهٔ خبر: 23095171 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر کل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش :

هر گونه اصلاح ساختاری شاخه کار دانش و فنی و حرفه ای باید متناسب با نیاز جامعه باشد

تهران- ایرنا- مدیر کل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: شاخه های فنی و حرفه ای و کار دانش به لحاظ ساختاری و محتوایی با هم متفاوت هستند و هر گونه تغییر و اصلاح در این نظام آموزشی جزء سیاست های کلان است که باید متناسب با پیشرفت تکنولوژی و نیازهای جامعه اعمال شود.

صاحب‌خبر -

سید مصطفی آذرکیش روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا عملکرد شاخه کار دانش را به دلیل پوشش صد در صدی مهارت آموزی در نقاط مختلف کشور به ویژه مناطق محروم مطلوب ارزیابی کرد و افزود: آموزش های کار دانش توانسته است با تعدد و تنوع رشته ها به نیازهای ملی، منطقه ای و بومی پاسخ داده و با مشارکت دستگاه های اجرایی، استانداردهای مهارت های به روز را تدوین کند.
وی خاطرنشان کرد: هر گونه تغییر در محتوای برنامه درسی شاخه فنی و حرفه ای توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی انجام می شود و در شاخه کار دانش نیز استانداردهای مهارتی توسط دستگاه های مهارتی خارج از آموزش و پرورش طراحی می شود و متناسب بودن رشته ها با نیاز بازار کار در اولویت قرار دارد.
مدیر کل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در نظام فنی و حرفه ای، آموزش ها عمومی تر و در شاخه کار دانش، آموزش ها تخصصی تر است، تصریح کرد: به عنوان مثال در شاخه فنی و حرفه ای رشته الکترونیک داریم اما در شاخه کار دانش، رشته هایی در زمینه برق همچون برق صنعتی، برق ساختمان و نصب آسانسور تعریف شده است یا در فنی و حرفه ای رشته مکانیک خودرو و در شاخه کار دانش، برق خودرو داریم.
آذرکیش ادامه داد: در شاخه فنی و حرفه ای از آنجا که بر آموزش نظری تاکید می شود، تجهیزات خاص رشته ای تعریف شده و در هر هنرستانی که امکان استفاده تجهیزات مشترک برای شاخه کار دانش وجود داشته باشد، این کار انجام می شود.
وی در خصوص انتقاداتی که نسبت به موازی کاری فعالیت های کاردانش و فنی و حرفه ای می شود، نیز گفت: هر آنچه اکنون در زمینه آموزش های مهارتی رسمی در آموزش و پرورش در حال انجام است منطبق با مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و دستگاه های اجرایی مختلف است که پس از امضای ریاست جمهوری ابلاغ شده و قابلیت عملیاتی شدن پیدا می کند.
مدیر کل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: شاخه کار دانش علاوه بر مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، دارای آیین نامه همکاری دستگاه های اجرایی با موسسات تولیدی و خدماتی است که در سال 1371 در هیات وزیران تصویب شد.
آذرکیش به ویژگی های شاخه کار دانش اشاره کرد و با بیان اینکه دستگاه های اجرایی متولی مهارت، در فرآیند آموزشی مشارکت دارند، گفت: فرآیند آموزشی شامل تدوین استاندارد مهارت، اجرای آموزش، برگزاری آزمون و صدور گواهینامه است به این معنا که هنرجویان کار دانش علاوه بر دیپلم رسمی آموزش و پرورش، گواهینامه مهارت دریافت می کنند.
مدیر کل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: بر اساس قانون صنفی کشور مصوب مجلس شورای اسلامی، هنرجویان پس از پایان آموزش در بیش از 110 رشته مهارتی کار دانش برای دریافت پروانه کسب نیاز به آزمون ندارند و استاندارد و مهارت های شاخه کار دانش توسط دستگاه های متولی ارائه شده و یا مورد تایید قرار می گیرد به همین دلیل به بازار کار و اشتغال نزدیک تر است.
آذرکیش اضافه کرد: در برنامه درسی ملی، سه گروه دانش آموزان تعریف شده است؛ گروه اول دانش آموزانی هستند که پس از پایان دوره متوسطه وارد بازار کار می شوند بر همین اساس مراکز یادگیری در این آموزش ها می تواند خارج از مدرسه و با مشارکت بخش دولتی و غیردولتی تشکیل شود و نیازهای منطقه ای نیز در تدوین برنامه ها لحاظ شود این دانش آموزان در سطح یک و دو مهارتی، توانایی ورود به بازار کار را بیشتر و زودتر دارند.
وی ادامه داد: گروه دوم، دانش آموزان فنی و حرفه ای سطح دو یا سه مهارتی را شامل می شود که قادر خواهند بود پس از دوره کاردانی جذب بازار کار شوند که برنامه ریزی درسی در این گروه با مشارکت آموزش و پرورش و وزارت علوم انجام می شود.
مدیر کل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: گروه سوم، دانش آموزان متوسطه در رشته های نظری هستند که باید برنامه ریزی درسی به گونه ای طراحی شود که در پایان دوره متوسطه دوم یک مهارت را یاد بگیرند و ورود این افراد به بازار کار بعد از گذراندن دوره کارشناسی و بالاتر است.
آذرکیش اظهار کرد: در بندهای پنجم و ششم برنامه درسی ملی اشاره شده که دوره متوسطه دارای سه شاخه نظری، فنی و حرفه ای و کار دانش است و هر یک از شاخه های این دوره دارای رشته هایی خواهند بود که تنوع آنها بر اساس نیاز جامعه، اقتضای زمان و امکان اجرا تعیین می شود.
وی ادامه داد: در شاخه نظری چهار رشته، فنی و حرفه ای 41 رشته و در کار دانش 160 رشته داریم و برای هر کدام از شاخه ها اهدافی تعیین و سیاست هایی طراحی شده که مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است و این اهداف و سیاست ها با امضای رئیس جمهوری ابلاغ شده است.
وی با اشاره به اینکه اکنون 55 هزار هنرجوی شاخه کار دانش در خارج از آموزش و پرورش، آموزش های مهارتی را فرا می گیرند و با کارخانجات، موسسات تولیدی و خدماتی همکاری می کنند، گفت: بر اساس آخرین آمار 199 هزار و 800 نفر معادل 21.25 درصد دانش آموزان در شاخه کار دانش و 146 هزار و 750 نفر معادل 15.72 در شاخه فنی و حرفه ای و در پایه دهم مشغول به تحصیل هستند که این آمار نشان می دهد در شاخه کار دانش نسبت به سال گذشته رشد چهار و دو دهم درصدی و توسعه کمی بیش از 50 هزار نفر داشته ایم.
در مجموع 646 هزار نفر در پایه های دهم و یازدهم در چهار هزار و 400 هنرستان شاخه کار دانش و دو هزار و 700 هنرستان شاخه فنی و حرفه ای کشور مشغول به تحصیل هستند.
فراهنگ**1883**1055
خبرنگار: مریم جلوداران**انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*

نظر شما