شناسهٔ خبر: 23061839 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

توصیه‌های استاد نمونه دانشگاه آزاد اسلامی به داوطلبان آزمون دکتری 97

یکی از مسائلی که دانشجویان دکتری باید به آن بیش از پیش توجه داشته باشند، توان علمی و توان انجام تحلیل‌های علمی‌شان است؛ در حقیقت آنها باید با مدنظر قرار دادن این مباحث گرایش خود را در مقطع دکتری انتخاب کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، دانشجویانی که قرار است در آزمون دکتری 97 شرکت کنند، به هیچ وجه نباید در یک ماه باقی‌مانده به برگزاری آزمون به سراغ خواندن مبحث جدید درسی بروند؛ چراکه باید همان مطالب خوانده‌شده را مورد بازخوانی قرار دهند. همچنین باید تمرین‌های زیادی انجام دهند تا در سر جلسه آزمون دچار استرس نشوند. معتقدم که همه مطالب را همه افراد می‌دانند، از این رو هیچ کس نیست که همه مطالب را بداند و متقاضیان نیز باید این مهم را مدنظر قرار دهند که اگر از مساله‌ای اطلاعی ندارند یا برخی مباحث را فراموش می‌کنند، اشکالی ندارد و این مساله نباید باعث استرس و نگرانی آنها شود و باید در کمال آرامش مباحث خوانده‌شده را دوره کنند. از سوی دیگر رعایت خواب کافی، تغذیه مناسب و انجام ورزش در این زمان باقیمانده می‌تواند به آمادگی متقاضیان کمک شایانی کند.

یکی دیگر از مسائلی که دانشجویان دکتری باید به آن بیش از پیش توجه داشته باشند، توان علمی و توان انجام تحلیل‌های علمی‌شان است؛ در حقیقت آنها باید با مدنظر قرار دادن این مباحث گرایش خود را در مقطع دکتری انتخاب کنند، چراکه مقطع دکتری با سایر مقاطع تحصیلی بسیار متفاوت است و بیشترین فعالیت‌های دانشجویان دکتری حول محور پژوهش و انجام کارهای پژوهشی می‌چرخد که این نیازمند داشتن قدرت تحلیل مسائل است تا بتوانند یک کار را هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی انجام دهند. یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه شود، بحث رساله دکتری است؛ در حقیقت ماهیت رساله با پایان‌نامه کاملا متفاوت است و کسی که می‌خواهد از رساله دکتری دفاع کند، باید خود صاحب نظر و اندیشه باشد و بداند که هدفش از شرکت در آزمون دکتری چیست؟ یعنی صرفا به خاطر مسائل شغلی خواهان شرکت در مقطع دکتری است یا مباحث علمی برای او مهم است. توصیه‌ام به دانشجویان دکتری این است که آنها پیش از اینکه وارد جلسه آزمون شوند، خودشان را برای این مسائل نیز آماده کنند.

علاوه‌بر همه این مسائل، در کلاس‌های درس مقطع دکتری بیشتر مباحثی که از سوی اساتید مطرح می‌شوند، مباحث تحلیلی است و این‌گونه نیست که یک استادی مبحثی را ارائه کند و دانشجویان نیز با خواندن آن مبحث، بتوانند امتحان دهند. دانشجویان مقطع دکتری خودشان باید از قدرت تجزیه و تحلیل برخوردار باشند و اصلا نباید در مقطع دکتری، دروس مانند سایر مقاطع ارائه شود و به همین دلیل است که بیشتر امتحاناتی که از سوی دانشجویان دکتری گرفته می‌شود، به صورت کتاب‌باز و جزوه‌باز است و تمامی متقاضیانی که می‌خواهند در آزمون دکتری 97 شرکت کنند، باید همه این مسائل را مدنظر قرار دهند و بعد وارد جلسه امتحان شوند.

 

* نویسنده: فائزه درمان، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

نظر شما