شناسهٔ خبر: 23058493 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

گزارش یورونیوز از نقش مخرب رژیم صهیونیستی در آفریقا

صاحب‌خبر -
خرداد: رژیم صهیونیستی در چارچوب تلاش برای خارج شدن از انزوای بین المللی ، به بهانه های مختلف تلاش می کند جای پایی در آفریقا پیدا نموده و در این راه با روش های مختلف خود را دوست کشورهای منطقه نشان می دهد در حالی که پیوسته در حال توطئه کردن است.

به گزارش خرداد به نقل از ایرنا، پایگاه خبری 'یورونیوز' عربی روز یکشنبه در گزارشی در این خصوص نوشت: 'اسراییل' به روش های گوناگون سعی در نفوذ در کشورها و دولت های آفریقایی دارد ، به عنوان مثال با کشورهای سرچشمه رود نیل از در دوستی وارد می شود و آن ها را تحریک می کند سهم مساوی از رود نیل طلب کنند و از مصر و سودان نیز بخواهند بهای آب رود نیل را پرداخت کنند . 
یورو نیوز در ادامه نوشت: تاریخ طمع ورزی های 'اسراییل' در این خصوص به سال 1974 باز می گردد که قصد داشت سالانه حدود یک میلیارد مترمکعب آب رود نیل را از طریق 6 کانال از زیر کانال سوئز به صحرای نقب منتقل کند و حتی مهندسان آن، طرحی برای این کار آماده کردند، آن ها بارها خواستار سهم 10 درصدی از آب رود نیل شدند تا مشکل کم آبی خود را (در اراضی اشغالی ) حل کنند و همچنین از سال ها پیش نیز تلاش می کند در کشورهایی که سرچشمه رود نیل محسوب می شوند مانند تانزانیا، کنیا، اوگاندا و اتیوپی نفوذ کند. 
یورو نیوز در ادامه نوشت: در سال 2009میلادی «آویگدور لیبرمن» که در حال دیداری رسمی از کشورهای آفریقایی بود، این دیدار خود را برای تقویت جایگاه «اسراییل» در جامعه بین الملل بسیار مهم توصیف کرد و این در حالی است که دستگاه اطلاعاتی آفریقای جنوبی در گزارشی تاکید کرد ': در حالی که لیبرمن با مقام های آفریقایی در مورد منافع مشترک سخن می راند و از قحطی و گرسنگی مردم ، کمبود آب و سوء تغذیه و گسترش بیماری های واگیردار سخن می گوید، این وعده های تل آویو به این کشورها در حقیقت در چارچوب سیاست فریب و تمسخر است. 
گزارش دستگاه اطلاعاتی آفریقای جنوبی حاکی از آن است که توطئه های نظامی ، اقتصادی ، امنیتی و سیاسی با پوشش کارهای خیریه و سازمان های فعال در حوزه کمک های بشردوستانه ، همه مناطق آفریقا را در نوردیده است و بنیامین نتانیاهو نیز جنگی دیپلماتیک برای پیدا کردن دوستانی در آفریقا آغاز کرده است. 
یورونیوز در ادامه نوشت: نتانیاهو برای شرکت در مراسم تحلیف «اوهورو کینیاتا» رئیس جمهوری این کشور به کنیا رفت اما در ورزشگاه محل برگزاری حاضر نشد . او پس از آن خواستار همکاری برای مقابله با گروه های تندرو مانند بوکوحرام، الشباب و افراد مسلح در سینا شد و گفت این گروه ها همه را تهدید می کنند و برای مقابله با آن ها، همه باید همکاری کنند. 
این گزارش ادامه داد: 'اسراییل' با روش ها و بهانه های مختلف سعی در دخالت در امور داخلی کشورهای آفریقایی در سطوح مختلف دارد و سعی می کند در جهت منافع عالی خود، کنترل شریان های حیاتی اقتصادی این کشور را در دست داشته باشند و از نظر اجتماعی و سیاسی نیز بر آن ها نفوذ داشته باشد. 
در پایان این گزارش امده است: رژیم صهیونیستی به سران برخی از این کشورهای آفریقایی تجهیزات جاسوسی می دهد تا مقام ها از آن برای کنترل مخالفان خود استفاده کنند. 

نظر شما