شناسهٔ خبر: 23043219 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

گفت‌وگوی «فرهیختگان» با سخنگوی پزشکان بدون مرز

فریادی که خیلی زود ساکت شد

نکته تکان‌دهنده‌ای که «هانا» به آن اشاره می‌کند شیوه وحشتناکی است که برای کشتن مسلمانان مورد استفاده قرار می‌گیرد و نکته دیگر این است که اغلب بازماندگان یک یا چند عضو از خانواده خود را در خشونت‌های خون‌بار از دست داده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، حصول نتیجه مناسب در رویدادهای مهم عرصه داخلی و بین‌المللی نیاز به پیگیری‌های مستمر دارد و اغلب متاسفانه بعد از سپری شدن یک بازه زمانی معین، التهاب ماجرا فروکش می‌کند و مساله موضوعیت خود را از دست می‌دهد، حال اینکه صورت مساله بر جای مانده و رسالت رسانه این است که موضوع را تا حصول نتیجه شایسته پیگیری کند.

مناقشه میانمار و وضعیت مسلمانان روهینگیا یکی از موضوعات مهم است که این روزها کمتر به آن پرداخته می‌شود، هرچند مساله هنوز بدون رسیدن به نتیجه مشخص باقی است. «فرهیختگان» در مصاحبه‌ای کوتاه با مسئول رسانه‌ای «پزشکان بدون مرز» آخرین وضعیت مسلمانان روهینگیا را مورد بررسی قرار داده است.

جدیدترین آمارکشته‌شد‌گان مسلمانان روهینگیایی

به گفته «هانا ویتکم»، نظرسنجی‌های انجام‌شده در اردوگاه‌های پناهندگی در بنگلادش حاکی است حداقل 9 هزار روهینگیایی در نسل‌کشی اخیر جان خود را از دست داده‌اند. این کشتار توسط دولت میانمار و در منطقه راخین، بین 25 آگوست و 24 سپتامبر رخ داده است که دست‌کم 730 کودک زیر پنج سال نیز در میان کشته‌شدگان هستند.

شیوه‌های کشتار مسلمانان روهینگیا وحشتناک است

نکته تکان‌دهنده‌ای که «هانا» به آن اشاره می‌کند شیوه وحشتناکی است که برای کشتن مسلمانان مورد استفاده قرار می‌گیرد و نکته دیگر این است که اغلب بازماندگان یک یا چند عضو از خانواده خود را در خشونت‌های خون‌بار از دست داده‌اند. به گفته وی، اوج کشتارها در میانمار با راه‌اندازی جوخه‌های ویژه توسط نیروهای امنیتی میانمار در هفته آخر آگوست اتفاق افتاده است.

«سیدنی وونگ»، از گروه پزشکان بدون مرز می‌گوید نزدیک به 13 هزار و 759 نفر طی 31 روز اول آغاز خشونت‌ها کشته شده‌اند که دست‌کم هزار کودک زیر پنج سال هم در میان آنان بوده‌اند. «سیدنی وانگ» افزود: «خشونت‌ها علیه مردم روهینگیا همچنان ادامه دارد.» نکته دیگری که «وانگ» به آن اشاره می‌کند در رابطه با منطقه «مونگدا» است؛ جایی که گروه‌های حمایتی مستقل کمتر توانسته‌اند به آن دسترسی داشته باشند و از سرنوشت مردم روهینگیای ساکن در آن منطقه اطلاعات بسیار کمی موجود است. وی در پایان با اشاره به این نکته که هرگونه امضای توافقنامه برای بازگشت پناهندگان بین دولت میانمار و بنگلادش سهل‌انگارانه است، افزود: «مردم روهینگیا نباید قبل از اینکه برنامه‌های جدی برای حفظ امنیت و رعایت حقوق شهروندی آنها توسط دولت میانمار در نظر گرفته شود، مجبور به بازگشت شوند.»

 

* نویسنده : مصطفی افضل‌زاده دبیر گروه بین‌الملل

نظر شما