شناسهٔ خبر: 23038674 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حوزه و دانشگاه وحدت در مبنا ایجاد کنند

گروه معارف: مسئول دفتر نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا عنوان کرد: حوزه و دانشگاه باید وحدت در مبنا ایجاد کنند که مبانی دین در همه امور قابل لمس باشد آن زمان که مبنای امور الهی شود علوم انسانی نیز باید به علوم اسلامی مبدل شود و محور همه علوم و امور خدا باشد نه انسان.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی محمد عباسی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از همدان اظهار کرد: در سال‌های قبل از انقلاب استعمار یکی از بزرگترین موانع پیشروی خود جهت فتح کشور‌های اسلامی در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و ... ایمان ملت‌های مسلمان و آزاده می‌دانست لذا نقشه های شوم متعددی جهت تزلزل اسلام راستین مردم کشید.

بررسی نگاه علم‌گریزی در اروپا
وی افزود: تا قبل از رنسانس کلیسا‌ها در اروپا با نگاه‌های محدود و نادرست علم‌گریزی را ترویج داده و برخورد خشنی با دانشمندان و علم آموزان داشتند تا جایی که روشنفکران دین را عامل جهل و نادانی مردم و جامعه معرفی می‌کردند در صورتی که دین اسلام عامل رشد و بالندگی مردم و جامعه را علم آموزی می‌دانست و توصیه به فراگیری علم و دانش حتی در صورت هجرت نیز داشت.
حجت‌الاسلام عباسی اضافه کرد: برخی از تحصیل کنندگان غرب و دانش آموختگان آن دیار به دلیل منفعت‌های شخصی، تبلیغاتی منفی علیه دین به راه انداخته بودند و به نوعی باعث جدایی و بی اعتمادی بین دو قشر علم آموز شده بودند اما در این بین عالمان و دانشمندان روشن ضمیری بودند که پی به نقشه شوم دشمن برده بودند و سعی در نزدیکی دو منبع علم و دین به یکدیگر داشتند.
مسئول نهاد رهبری دانشگاه بوعلی سینا ادامه داد: این علما روشن فکر علاوه بر تحصیل و ارتقا در حوزه علوم دینی و اسلامی در فضای آکادمیک دانشگاه مشغول به تحصیل و تدریس شدند که اینان همان شهیدان والا مقام ایران،دکتر مفتح، بهشتی، باهنر، مطهری و ...بودند.
وی عنوان کرد: در ادامه همان کوتاه نظران و بی خردان و دشمنان اسلام ناب محمدی(ص) دکتر مفتح این عالم حوزه و دانشگاه را که به عنوان مدرس دانشکده الهیات دانشگاه تهران انتخاب شده بود و موجبات علاقمندی جمع زیادی از دانشگاهیان به اسلام و مکتب اهل بیت(ع) و پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی و علمی آنان را برعهده داشت در 27 آذر ماه سال 58 مظلومانه به شهادت رساندند.
حجت‌الاسلام عباسی عنوان کرد: امام خمینی(ره) که با تیز بینی و دور اندیشی پی به نقشه شوم دشمن جهت جدایی این دو نهاد بزرگ علمی یرده بود سالروز شهادت این عالم و شهید گرانقدر را به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه اعلام فرمود.

هدف از وحدت حوزه و دانشگاه یکی شدن و ادغام یکی در دیگری نیست
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه هدف اصلی از وحدت حوزه و دانشگاه یکی شدن و ادغام یکی در دیگری نیست گفت: با توجه به اختلاف موجود در خاستگاه این دو نهاد باید هدف حوزه و دانشگاه یکی شود و هر دو مجموعه، نقش موثری در ایجاد تمدن اسلامی و استقلال اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه داشته باشند و ایران عزیز را تبدیل به ایران اسلامی پیشرفته و مستقل از هر حیثی کنند.
وی یادآور شد: حوزه و دانشگاه باید وحدت در مبنا ایجاد کنند که مبانی دین در همه امور قابل لمس باشد آن زمان که مبنای امور الهی شود علوم انسانی نیز باید به علوم اسلامی مبدل شود و محور همه علوم و امور خدا باشد نه انسان چرا که ما مدعی آن هستیم که اسلام هم به بعد مادی و هم به بعد معنوی توجه دارد لذا باید مبنای ما در امور دنیا، الهی بوده باشد.
حجت‌الاسلام عباسی ابراز کرد: دشمن با تمام وجود به فکر نهادینه کردن تئوری جدایی دین از سیاست است و برای تحقق این هدف شوم خود برنامه‌های دیگری دارد که یکی از آنها ایجاد فضای بی اعتمادی بین دو جایگاه علم و دین است که در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب توانست به هدف خود دست یابد.
این مقام مسئول اظهار کرد: دشمن از یک سو حوزویان را انسان‌هایی متحجر، به دور از تمدن و سنت گرایی به دانشگاهیان معرفی کرده بودند که هیچ علقه ای به پیشرفت و توسعه و آبادانی کشور ندارند و فضایی برای حوزویان ایجاد شده بود که دانشگاهیان نیز دور از دین و مبانی دینی و انسان‌های ماده گرا هستند.
وی افزود: لذا در اولین قدم با تبیین و شناخت جایگاه این دو نهاد علمی نسبت به یکدیگر باید فضای نامأنوس و بی اعتمادی ایجاد شده بین این دو قشر که بعضا هنوز هم رگه‌هایی از آن در جامعه قابل مشاهده است کنار گذاشته شود، عامل دوم در ایجاد وحدت بین این دو نهاد، فراهم نمودن مشاهده انواع تفکر‌ها و نگرش‌ها است چرا که در مسائل علمی آنچه که مایه پیشرفت را در پی خواهد داشت توجه به تفکر‌ها و پذیرش نگاه احسن است نه یک نگاه و تفکر خاص.
حجت‌الاسلام عباسی اضافه کرد: باید بدانیم که دانشگاه به عنوان موتور محرکه پیشرفت کشور و حوزه به عنوان منبع ارتقاء معنوی جامعه با الهام از معارف دینی، قرآن وسنت اهل بیت(ع) شکل می‌گیرد لذا این دو در کنار یکدیگر می‌توانند نقش موثر و سازنده ای ایفا کنند.

با ظهور انقلاب اسلامی گام‌های مهمی برای وحدت حوزه و دانشگاه برداشته شد
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی سینا گفت: با ظهور انقلاب اسلامی و دور اندیشی امام راحل و حمایت‌ها و پشتیبانی مقام معظم رهبری خوشبختانه گام‌های مهم و بزرگی جهت وحدت حوزه و دانشگاه برداشته شده است که در عصر حاضر بیشتر حوزویان و دانشگاهیان به نقش مهم خود در ایجاد تمدن اسلامی پی برده و در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گرفته اند.
وی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه عصر حاضر با این دو مجوعه در قبل از انقلاب بسیار فرق کرده است ادامه داد: این دو نهاد علمی هر دو متحمل پیشرفت‌های بسیاری شده اند، حوزویان در فضای دانشگاه به عنوان اساتید گروه‌های معارف به تدریس سرفصل‌های معارف دینی می‌پردازند که این خود منشا برکات بسیاری در فضای دانشگاه و دانشجویان است.
حجت‌الاسلام عباسی عنوان کرد: همچنین دفاتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به عنوان متولیان تبیین و تعمیق معارف دینی و اسلامی، برگزاری همایش‌ها و فعالیت‌های علمی مشترک بین حوزه و دانشگاه همگی نشان از اتحاد این دو مجموعه دارد اما هنوز باید مشارکت‌ها جهت فعال شدن این دو نهاد جهت ارتقا مادی و معنوی جامه ادامه داشته باشد.
این مقام مسئول اظهار کرد: فعالیت‌های موثر و خوبی در راستای وحدت بین حوزه و دانشگاه در حال انجام است اما از اقداماتی که نیاز به تمرکز بیشتر بروی آن است تحول در علوم انسانی است، علم و دین در فضای دانشگاه و جامعه باید نمود بیشتری داشته باشد و این علم دینی است که مایه پیشرفت جامعه اسلامی است نه علمی به اصطلاح علم حوزوی.
وی افزود: آنچه که در این میان مهم است نگرش دینی است که باید در علوم ایجاد شود، حوزه و دانشگاه به عنوان دو بال پرواز توأمان باید همراه هم باشند، دانشگاه بدون حضور دین باعث ایجاد جامعه‌ای اومانیسمی و مادی گرا خواهد شد و حوزه بدون نوآوری و خلاقیت دینی، مطمئنا تجدد و واپس گرایی را در پیش دارد لذا باید در مقابل نفوذ افکار منحرف سکولاریستی ایستاد و این مهم باید توسط خود حوزه و دانشگاه صورت گیرد.
حجت‌الاسلام عباسی با بیان اینکه امروز باید خروجی دانشگاه‌ها، انسان‌های مومن، متدین و متخصص ارزشی و آرمان گرا باشد ادامه داد: باید بین دانشجو ایرانی و غربی تفاوت‌ها قابل روئیت باشد علم به تنهایی اگر باشد در غرب هم هست لذا باید دانشگاه‌ها نگاه انسان سازی داشته باشند و اساتید نقش تربیتی خود را بارز ببینند و این امر از منبع عظیم دینی محقق می‌شود.
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه حوزه و دانشگاه در ارتقاء فرهنگ اسلامی جامعه نقش داشته و اثر گذار بوده‌اند گفت: هر زمان ایران اسلامی پیشرفت و توسعه‌ای را تجربه کرده است همراه با ارتقا معنویت بوده است و آن زمانی بوده که به معنای واقعی وحدت بین حوزه و دانشگاه اتفاق افتاده است.
وی یادآور شد: به قول امام خمینی (ره) «اگر ما یک دانشگاه صحیح داشته باشیم یا یک جبهه روحانی به تمام معنا روحانی، اجازه نخواهد داد به اجانب که همه حیثیت یک مملکت را از بین ببرند» همه باید کمک کنیم که این نظام و انقلابی که از خون هزاران دانشگاهی و حوزوی به ثمر رسیده است پاسداری شود و آرمان‌های امام و شهدا و رهبری جهت ارتقا جامعه اسلامی همواره زنده بماند.

نظر شما