شناسهٔ خبر: 23026483 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌های آذربایجان‌‌شرقی؛

دیرینه شناسی حوادث 58 موجب اثر در آینده حوزه و دانشگاه می‌شود/ پیش از انقلاب روشنفکران غرب زده از تقابل حوزه و دانشگاه سوءاستفاده می‌کردند

حجت الاسلام خدیوی گفت: امروزه گمان نکنم که دانشگاهیان به حوزه و برعکس بدبین باشند زیرا دیگر نگرش عوض شده است و البته هر دو در راستای هم حرکت می‌کنند و با یکدیگر کارها و نشست‌های مشترک برپا می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش آناج، حجت الاسلام علی خدیوی امروز در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تبریز در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز با اشاره به سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در ۲۷ آذرماه اظهار داشت: ۲۷ آذرماه سالروز شهید مفتح در دانشکده الهیات به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه انتخاب شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 58 مرحوم مفتح به شهادت رسید و سپس امام (ره) این روز را به عنوان وحدت حوزه و دانشگاه انتخاب کردند، افزود: باید در این روز دیرینه شناسی انجام داد که چه اتفاقات و عواملی باعث شد که این روز به عنوان وحدت دانشگاه و حوزه نامیده شود تا در آینده حوزه و دانشگاه موثر واقع شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌های استان با بیان اینکه روزی تنها متولی آموزش و پژوهش در جامعه فقط حوزه‌های علمیه بودند، خاطرنشان ساخت: حوزه‌های علمیه هزاران سال قدمت دارند و در جهان اسلام تمدن‌های مختلفی شکل داده شده و حوزه‌های تمدن براساس دانش دینی و اسلامی در جهان اسلام تشکیل شد.

وی افزود: در دنیای غربی که در حال اضمحلال بود، دنیای اسلام دارای ارتقا بود و بزرگ‌ترین علما را در خود تربیت کرد.

خدیوی با بیان اینکه دوره صفوی تنها نهاد علمی حوزه علمیه در آن دوران بود، یادآور شد: استبداد و استعمار به دنبال راه اندازی علم جدید در ایران بود که در ۲۰۰ سال پیش مدارس جدید، دانشسراها و دانشگاه‌ها در ایران راه اندازی شدند ولی همه آنها در کنار حوزه علمیه بود.

وی تصریح کرد: برای نمونه مدرسه رشدیه الگوبرداری از مدرسه فرانسوی‌ها در لبنان بود و دارالفنون نیز از دانشسرای کلمبیا الگوبرداری شد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان با ابراز اینکه قبل از انقلاب با گذشت زمان حوزه نسبت به دانشگاه بدبین شد، گفت: دانشگاه نسبت به حوزه متکبرانه برخورد کرد و فقط دانش جدید را دانش دانست و این باعث بدبینی و اختلاف شد.

وی اضافه کرد: روشنفکران غرب زده از این تقابل دانشگاه و حوزه سوءاستفاده کردند و آتش بیار معرکه شدند و از طرف دیگر افراد فریب خوردند.

حجت الاسلام خدیوی با تاکید بر نقش شهید بهشتی، شهید مفتح،رهبر کبیر انقلاب،مقام معظم رهبری و جمع کثیری از علما بیان کرد: این افراد توانستند بین علم و دین، متدینین و دانشمندان وحدت ایجاد کنند و البته از دانشمندانی چون شریعتی نیز باید یاد کرد.

وی اذعان داشت: چه کسی می‌تواند مفتح را بی‌سواد بداند وقتی که با دانشمندان جهان در حال مناظره بود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها عنوان کرد: آیا شعار وحدت حوزه و دانشگاه یک هدف است و یا راهبردی برای رسیدن به یک هدف مشخص؟

وی ادامه داد: امروزه گمان نکنم که دانشگاهیان به حوزه و برعکس بدبین باشند زیرا دیگر نگرش عوض شده است و البته هر دو در راستای هم حرکت می‌کنند و با یکدیگر کارها و نشست‌های مشترک برپا می‌کنند.

خدیوی تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه هدف نیست بلکه یک راهبرد است و اگر تقابلی بین آنها نباشد، می‌توانند آینده جمهوری اسلامی را به سوی دانش رهبری کنند.

وی افزود: همه یادمان هست که طرفداران امام و اندیشه‌های ایشان از هر دو نهاد دانشگاه و حوزه بوده و دوشادوش هم دفاع مقدس را مدیریت کردند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی ابراز کرد: در دفاع مقدس روحانیان زیادی شهید شدند و البته برای نمونه شهید باکری هم فرزندی از دانشگاه بود که فرماندهی با درایت در هشت سال دفاع مقدس بود.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به مرجعیت ایران اسلامی باید وحدت حوزه و دانشگاه افزایش یابد، گفت: اقتصاد اسلامی، بانکداری بدون ربا، فرهنگ اسلامی، دانشگاه اسلامی، حوزه با دانش و سایر موارد بدون وحدت حوزه و دانشگاه ایجاد نمی‌شود. 

خدیوی بیان کرد: اندیشه برخی افراد روحانی در فضای مجازی برای برخی‌ ابزار سوءاستفاده شده که باید دقت کرد. 

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان متذکر شد:دانشجویی که در علم پیشرفت می‌کند نباید هسته دین شناسی‌اش تغییر کند بلکه باید تقویت نیز یابد. 

وی با اشاره به اینکه نگاه وارداتی شکافی در ساختارهای اجتماعی کشور ایجاد کرد،گفت: عرصه فکر و علم نیاز به وحدت حوزه و دانشگاه دارد.

حجت الاسلام خدیوی در پایان عنوان کرد: دنیا پر از اندیشه‌های انحرافی است و مهم آن است که اندیشه‌های درست و الگویی از علم، اندیشه و معنویت معرفی شود.

نظر شما