شناسهٔ خبر: 23037066 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد

برنامه‌های آموزش‌ و پرورش برای کمبود معلم در پایه دوازدهم و هنرستان‌ها

R1014132/P34399/S2,22/CT11

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: سال آینده برای تامین هنر آموزان هنرستان‌ها ۱۶ هزار نفر نیرو برای پایه دوازدهم حدود ۳۰ هزار نیرو کم داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی زرافشان امروز با حضور در استودیو الفبای وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر با ورود ساختار 6.3.3 تغییراتی در دوره متوسطه ایجاد شده است، اظهار کرد: هم اکنون بیش از 3 میلیون و 200 هزار دانش‌آموز در دوره متوسطه اول داریم و سالانه 100 هزار نفر به تعداد دانش‌اموزان این دوره اضافه می‌شود همچنین در دوره دوم متوسطه 2 میلیون و100 هزار دانش‌آموز داریم که با استقرار کامل تمام پایه‌های تحصیلی تعداد دانش‌آموزان این دوره به 2 میلیون و 600 هزار نفر می‌رسد.

وی افزود: در حال در دوره اول متوسطه پوشش تحصیلی واقعی 94 درصد و پوشش گروه سنی 12 تا 14 سال 97 درصد است و سه درصد دانش‌آموزان در مدارس حضور ندارند و عمده آنها افرادی هستند که نتوانسته‌اند از فرصت‌های آموزشی استفاده کنند و دلایل آن اشتغال و ازدواج است. در دوره دوم متوسطه پوشش تحصیلی واقعی 81 درصد و پوشش گروه سنی این دوره 87 درصد است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: دسترسی به آموزش با کیفیت و عدالت آموزشی باید محقق شود و فعالیت‌های کیفیت بخشی انجام شده است به همین منظور توسعه پژوهش سراها مدنظر بود و از 720 منطقه آموزشی 640منطقه مجهز به پژوهش سرا هستند و مورد حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری قرار دارند.

زرافشان بیان کرد: در دنیا برای توجه به استعدادهای برتر راه‌های مختلفی وجود دارد و یکی از این روش‌ها برگزاری مسابقات و جشنواره‌هاست تا دانش‌آموزان دارای استعداد برتر در آن حضور یابند و صرفاً هوش ذهنی مدنظر نیست و بچه‌ها با تنوعی از استعدادها مورد توجه قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: در حوزه فنی و حرفه‌ای و کاردانش برای شناسایی استعدادهای برتر تلاش کردیم تا توانمندی دانش‌آموزان این رشته را عرضه کنیم و آنها مورد استقبال صندوق حمایت از کارافرینان قرار گرفتند به گونه ای که 160 دانش‌آموز مورد حمایت این صندوق قرار گرفته‌اند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: با همراهی دانشکده کارافرینی دانشگاه تهران موضوع کارافرینی را به دوره متوسطه اول وارد کرده و با همکاری این دانشگاه 250 مربی کارافرینی تربیت شده‌اند و به دنبال تربیت دانش‌آموزانی هستیم که خودشان شغل ایجاد کنند.

زرافشان ادامه داد: ویژگی‌هایی را که سند تحول برای یک مدرسه ترار تعریف کرده است را تبدیل به یک مدل تحت عنون برنامه تعالی مدیریت کرده‌ایم تا این فرهنگ را در درون مدارس پیاده کنیم و امسال در جایزه ملی کیفیت 10 مدرسه برتر آمورش و پرورش مورد تقدیر قرار گرفته‌اند و مدارس خود را در نهادهای بیرونی عرضه می‌کنند تا تراز مدرسه ما به تراز ملی برسد.

* مدارس استعدادهای درخشان فاقد استاندارد به مدارس عادی تبدیل می‌شوند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره گسترش بیش از حد مدارس استعدادهای درخشان گفت: به بهانه عدالت آموزشی مدارس استعدادهای درخشان را گسترش دادند و به نوعی آنها را تبدیل به مدارس عادی کردند به گونه‌ای که دانش آموزان نخبه وارد این مدارس نمی‌شوند و از هر 100 دانش‌آموز 23 نفر بی دلیل نخبه شناسایی شدند بنابراین سیاست محدودسازی این مدارس را دنبال کردیم تا واقعا طبق استانداردها که دو نفر از 100 نفر را تیزهوش می‌داند، پذیرش در این مدارس داشته باشیم.

وی افزود: مدارس استعدادهای درخشان که دارای استاندارد نیستند تبدیل به مدرسه عادی می‌شوند و ورودی به این مدارس را کنترل کرده‌ایم تا همان دو درصد تیزهوش وارد شوند.

زرافشان درباره دریافت هزینه از دانش‌آموزان در مدارس استعدادهای درخشان تاکید کرد: هزینه‌های مدارس استعدادهای درخشان جای بحث و کارشناسی دارد که باید ابعاد موضوع را سنجید تا مشخص شود در این مدارس واقعا چه مقدار هزینه می‌شود.

* جداسازی دانش‌آموزان مدارس دولتی را بی‌کیفیت کرده است

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: جداسازی دانش‌آموزان و فرستادن آنها به انواع مدارس, کیفیت را از مدارس دولتی می‌گیرد وقتی با برگزاری آزمون دانش آموزان برتر مدارس دولتی را از آنجا خارج می‌کنیم اتفاقی که برای مدارس دولتی رخ می‌دهد افت کیفیت آنهاست و مدارس دولتی از توزیع نرمال دانش‌آموزان بهره مند نمی‌شوند و باید جداسازی به ویژه در دو نوع مدرسه دولتی و استعدادهای درخشان را حذف کنیم و اجازه دهیم دانش‌آموزان در مدارس عادی درس بخوانند.

* سال آینده 16 هزار نیرو در هنرستان‌ها نیاز داریم

زرافشان در پاسخ به پرسش تسنیم درباره سه ساله شدن هنرستان‌ها و استقرار پایه دوازدهم از سال تحصیلی آینده گفت: پروژه ویژه وزارت آموزش و پرورش برای سال بعد استقرار پایه دوازدهم است و برای تامین هنرآموزان هنرستان‌ها 16 هزار نفر نیرو نیاز داریم و باید به آن استادکاران و سرپرستان بخش را اضافه کنید به وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرده‌ایم تدابیر لازم را برای تامین این نیروها در نظر بگیرند. بخشی از نیاز به نیروی انسانی از طریق ازمون استخدامی و دانشگاه رجایی و فرهنگیان تامین می‌‌شود البته نباید روش‌های دیگر را فراموش کرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد:بحث خرید خدمات با هدف استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی مدنظر است و در بودجه اعتبار آن را پیش بینی کرده‌ایم همچنین برون سپاری کاردانش 15 میلیارد تومان افزایش اعتبار داشت البته تمام این روش‌ها یکساله است و برای سال 98 ظرفیت داخل آموزش و پرورش را باید افزایش دهیم و به دنبال جذب ردیف‌های استخدامی بیشتر برای آموزش و پرورش باشیم و برای پایه دوازدهم حدود 30 هزار نیرو کم داریم و 40 هزارنفر هم بازنشسته می‌شوند که حدود 70 هزار نفرنیاز است.

وی درباره کمبود مشاور در دوره متوسطه دوم گفت: مدارس باید از دوره ابتدایی مشاور داشته باشند اما هدایت تحصیلی به دوره متوسطه اول رفت و مشاوران را به این دوره اختصاص دادیم و تعداد مشاوران ما به اندازه ای نیست که هر دو دوره را تحت پوشش قرار دهیم و در جذب نیروی انسانی باید به مشاوران اهمیت دهیم.

انتهای پیام/

نظر شما