شناسهٔ خبر: 23029141 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

مدیرکل محیط زیست استان تهران به پانا خبر داد

رایزنی محیط‌زیست برای استقرار دانشگاه‌ها در پالایشگاه‌های تهران

تهران (پانا) - مدیرکل محیط زیست استان تهران از رایزنی سازمان محیط‌زیست برای طرح استقرار دانشگاه‌ها در پالایشگاه‌های تهران به منظور پایش سوخت تولیدی خبر داد.

صاحب‌خبر -

کیومرث کلانتری در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به سهم 20 درصدی نیروگاه‌ها در آلودگی هوای تهران گفت:‌ بر اساس مطالعات انجام شده، بیش از 80 درصد آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک از جمله خودرو و موتورسیکلت و 20 درصد این آلایندگی مربوط به منابع ثابت ازجمله کارخانجات، نیروگاه‌ها، منابع تجاری و خانگی است.

مدیرکل محیط زیست استان تهران درخصوص استفاده نیروگاه‌ها از سوخت نفت کوره گفت: نیروگاه‌ها در سنوات گذشته از نفت کوره استفاده می‌کردند اما اکنون تمام نیروگاه‌هایی که در تهران هستند از سوخت گاز استفاده می‌کنند و اگر از سوخت نفت کوره استفاده کنند میزان آلایندگی افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به هماهنگی سازمان محیط زیست و وزارت نفت در توزیع سوخت گاز نیروگاه‌ها افزود: با هماهنگی‌های سازمان محیط زیست و وزارت نفت اتفاقات خوبی در راستای کاهش آلایندگی نیروگاه‌ها صورت گرفته به طوری که تمام نیروگاه‌های تهران از سوخت گاز استفاده می‌کنند. در حالی که در گذشته، ایامی از سال به خصوص در فصول سرد گاز نیروگاه‌ها قطع می‌شد و از سوخت نفت کوره استفاده می‌کردند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران در ادامه با اشاره به شناسایی واحدهای آلاینده در سطح تهران نیز گفت: درمجموع تعداد ‌424 واحد آلاینده در تهران شناسایی شده و با 133 واحد آلاینده نیز برخورد شده است که این واحدهای آلاینده مشمول پرداخت عوارض آلایندگی هستند و موظفند یک درصد از فروش خود را به شهرداری‌ها پرداخت کنند.

وی تأکید کرد: ‌شهرداری‌ها موظف هستند عوارض آلایندگی واحدهای آلاینده را صرف اقداماتی برای کاهش آلودگی هوا کنند و اصلا قابل توجیه نیست که این عوارض صرف هزینه‌هایی غیر از اقدامات محیط زیستی شود. البته مکانیزمی برای نظارت بر این موضوع وجود ندارد ولی شهرداری‌ها باید طبق قانون عوارض آلایندگی را صرف اقداماتی برای بهبود محیط زیست کنند.

کلانتری همچنین درباره مذاکره سازمان محیط زیست با برخی دانشگاه‌ها درباره پایش سوخت نیروگاه‌ها گفت: بر اساس قانون هوای پاک، سازمان محیط زیست و موسسه ملی استاندارد موظف هستند سوخت تحویلی را تست کنند و این سوخت باید استاندارد قابل قبولی را داشته باشد. از آنجا که دانشگاه‌ها بخش علمی و تخصصی هستند قرار است در قالب قراردادی با دانشگاه‌های هدف، این موضوع را عملیاتی کنیم تا نیروهای دانشگاهی در پالایشگاه‌ها مستقر شوند و از سوخت تولیدی آزمایش بگیرند و در نهایت سوخت نهایی استاندارد باشد.

وی در پاسخ به اینکه چه دانشگاه‌هایی در طرح استقرار در پالایشگاه‌ها انتخاب شده‌اند، توضیح داد: هنوز دانشگاهی برای همکاری در این طرح انتخاب نشده است اما اولویت با دانشگاه‌هایی است که به صورت تخصصی در زمینه محیط زیست و نفت و مشتقات آن فعالیت می‌کنند.

نظر شما