شناسهٔ خبر: 23015231 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

یک فیلمساز مستند در گفت و گو با پانا:

​سینماحقیقت باعث فاصله گرفتن سینماگران مستند ازقالبهای تلویزیونی شده است

تهران(پانا) - کارگردان فیلم مستند بلند «نشان» جشنواره سینماحقیقت باعث شده است بسیاری از سینماگران این عرصه از قالب های غیرحرفه ای و تلویزیونی مستند فاصله بگیرند.

صاحب‌خبر -

الهام اسدی کارگردان و تدوینگر فیلم «نشان» که در یازدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت حضور دارد، درباره این اثر مستند توضیح داد: «نشان» درباره آیین های در حال فراموشی ایرانی است. در این مستند، آیین هایی انتخاب شده اند که اصالت و بکر بودن خود را حفظ کرده اند اما بسیاری از آن ها رو به انقراض هستند و همچنان می توان به این آیین ها استناد کرد. البته مشاوره این فیلم را آقای محمدرضا درویشی که قدیمی ترین تاریخ نگار موسیقی ایرانند، برعهده داشتند. 
وی درباره تغییر دسته بندی فیلم ها به کمتر و بیش از ۴۵ دقیقه به عنوان فیلم های کوتاه و بلند در این دوره از جشنواره بیان کرد: به نظرم این تغییر بسیار خوب است. در دوره قبلی که درجشنواره حضور داشتم، فیلمی ۴۲ دقیقه ای داشتم که زمان و هزینه زیادی صرف آن شده بود و گمان می کردم در گروه فیلم های مستند بلند قرار بگیرد. به ویژه این که مخاطبان فیلم کوتاه مخاطبان خاصی هستند که معمولا ۱۰ تا ۲۰ انتظار یک فیلم را دارند و فیلم من با تصورشان همخوان نبود. بنابراین حضور فیلم من در بخش کوتاه چندان مناسب نبود. به نظرم این تغییر در دوره جدید جشنواره برای آن هایی که فیلم های ۴۵ دقیقه ای دارند، مطلوب است. 
کارگردان «نان و نور» ادامه داد: خاطرات خوبی از جشنواره سینماحقیقت دارم. اولین فیلمی که ساختم سال ۸۸ در این جشنواره نمایش داده شد. فیلمی به نام «پوت» که درباره فرش های دستباف بود و آن سال جشنواره سینماحقیقت، بخش ویژه ای درباره فرش داشت. 
وی همچنین خاطر نشان کرد: فضای خوب جشنواره با تمام کم و کاستی هایش باعث شد بسیاری از سینماگران سینمای مستند را جدی تر بگیرند و از قالب تلویزیونی بودن فاصله بگیرند. از آن سال تاکنون این جشنواره رشد بیشتری داشته است. اگرچه من در این سال ها به دلیل سفرهای زیادم برای ساخت فیلم «نشان» بیشتر به عنوان مخاطب جشنواره را دنبال کرده ام و فیلم نداشته ام، اما همچنان از حضور در جشنواره لذت می بردم. البته درباره جزئیات و بخش های مختلف جشنواره باید منتظر ماند و نتایج را بررسی کرد. 
«نشان» روایت و پژوهشی است از ده‌ها آیین باستانی و اصیل که در میان اقوام و مردمان ایرانی بازی می‌شده است و امروزه این آیین‌های قدیم و ایرانی به تمثیل دگرگون شده و صورت‌های مثالی قدیم دچار انقراض شده‌اند.

نظر شما