شناسهٔ خبر: 22990848 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

از ترور هفتم تیر1360تا وقایع خانه سینما

بفرمایید حقیقت

اگرچه سیطره سینمای داستانی در سینمای جهان، کمتر مجالی برای تنفس به سینمای مستند در مواجهه با مخاطب عام می‌دهد، اما هر زمان که فرصت تماشای مستند برای تماشاگران فراهم می‌شود، احتمال ناامیدی و لذت نبردن بندرت خواهد بود. چه بسا سینمای مستند و واقعگرا و واقع‌نما به دلیل تعدد و تنوع موضوع و حقیقت بی‌پیرایه یا کمتر آراسته شده، ظرفیت بیشتری برای جذب مخاطبان دارد و در عین حال می‌تواند درصورت برخوردی خلاقانه و هنرمندانه توسط هنرمند و فیلمساز، بجز سرگرمی تماشاگران را به آگاهی و شناختی پیرامون یک موضوع برساند یا دست‌کم این علاقه‌مندی را برای تحقیق و مطالعه بیشتر در آنها ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران (سینماحقیقت) که با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» (از بیانات حضرت علی علیه‌السلام) و با دبیری سید‌محمد مهدی طباطبایی‌نژاد از یکشنبه در پردیس چارسو آغاز شده و تا یکشنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت، بهترین فرصت برای علاقه‌مندان سینمای مستند و تماشاگران سینماست تا به‌طور رایگان به تماشای بعضی از بهترین فیلم‌های مستند سینمای ایران و جهان بنشینند و در این ضیافت چند روزه نقد و نظرات و دستاوردهای خود درباره این آثار را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

 هیات داوران

منوچهر طیاب، محمدعلی فارسی، رامین حیدری فاروقی، مستانه مهاجر، امیر تاجیک، معین کریم‌الدینی و علیرضا زرین‌دست اعضای هیات داوران مسابقه ملی سینمای ایران در یازدهمین جشنواره سینماحقیقت هستند.

چهره‌های سرشناس

بجز حضور چهره‌های موفق و شناخته‌شده عرصه سینمای مستند همچون فرهاد ورهرام در این دوره از جشنواره سینماحقیقت، باید به حضور چهره‌های دیگری که در سینمای داستانی فعال و برای مخاطب عام هم شناخته شده هستند در این رویداد سینمایی اشاره کرد. محمدحسین مهدویان، کارگردان فیلم‌های «ماجرای نیمروز» و «ایستاده در غبار» که تجربه‌هایی هم در ساخت فیلم مستند دارد، امسال با فیلم «ترور سرچشمه» در بخش مسابقه ملی این جشنواره حضور دارد؛ فیلمی با موضوع ترور 7 تیر ماه 1360.

پگاه آهنگرانی، بازیگر سینما که سابقه ساخت آثار مستند را دارد هم با فیلم «وقایع خانه سینما» در جشنواره سینماحقیقت شرکت کرده است. همین‌طور باید از مونا زندی حقیقی، سازنده فیلم داستانی «عصر جمعه» نام برد که در این رویداد با فیلم «یک لقمه خواب» حضور دارد؛ اثری که تهیه‌کنندگی آن به‌عهده علیرضا شجاع‌نوری (بازیگر آثاری چون روز واقعه و محمد رسول‌الله) است. یک لقمه خواب به موضوع مهاجرت می‌پردازد.

وحید موسائیان، از دیگر چهره‌های شناخته شده جشنواره است که سابقه‌ای قابل اعتنا در عرصه فیلم کوتاه و مستند دارد. موسائیان با مستند «سمفونی ایران» در این رویداد حاضر است. فریدون شهبازیان، آهنگساز بنام ایرانی در این فیلم برای یافتن ریشه‌های موسیقی مقامی به سفری طولانی می‌رود. موسائیان همچنین این روزها فیلم سینمایی «وقتی برگشتم» را با بازی رضا کیانیان بر پرده سینماها دارد.

بجز این افراد، چهره‌های مشهور دیگری هم در یازدهمین جشنواره سینماحقیقت مشارکت داشته‌اند؛ پرویز پرستویی، بهزاد فراهانی، ژاله علو، ثریا قاسمی، فریدون شهبازیان، ایرج راد، امین تارخ، پرویز تناولی، قطب‌الدین صادقی، محمود عزیزی، فاطمه معتمد‌آریا، مهتاب کرامتی، پگاه آهنگرانی، شقایق فراهانی، همایون ارشادی، محمدرضا هدایتی، بهناز جعفری، امیرحسین رستمی و محمد بحرانی نیز هنرمندانی هستند که راوی یا گوینده گفتار متن برخی فیلم‌های مستند متقاضی حضور در یازدهمین جشنواره سینماحقیقت بوده‌اند. همچنین باید به هنرمندان فقیدی چون عباس کیارستمی، خسرو شکیبایی و شهید سیدمرتضی آوینی هم اشاره کرد که از صدای آنها به عنوان راوی در سه فیلم استفاده شده است.

امروز و فردا چه فیلم‌هایی ببینید؟

با مراجعه به سایت یازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت و البته حضور در مجموعه سینمایی پردیس چارسو می‌توانید آثار دلخواه ایرانی و خارجی خود را برای تماشا انتخاب کنید، اما عجالتا برای امروز و فردا برنامه نمایش این چند فیلم را در اختیار شما قرار می‌دهیم. امروز و در ساعت 19 و 15 دقیقه می‌توانید «ترور سرچشمه» ساخته محمدحسین مهدویان را در سالن یک چارسو ببینید. در همین سالن و در سئانس بعدی و ساعت 21 هم به تماشای فیلم «سمفونی ایران» ساخته وحید موسائیان بنشینید. «وادی خاموشان» ساخته شهراب میراب اقدم را ساعت 19 در سالن شماره2 ببینید و «محیط‌بان و پلنگ» ساخته فتح‌الله امیری و نیما عسگری را هم در ساعت
20 و 45 دقیقه در همین سالن.

در بخش جایزه شهید آوینی هم آثار خوبی به نمایش درمی‌آید که نام اثر و کارگردان و ساعت و محل نمایش آنها از این قرار است: «بومرنگ» ساخته محسن نقی‌زاده و «قصر قند» ساخته محسن اسلام‌زاده از ساعت 21 و 30 دقیقه در سالن شماره 3 چارسو، «آقای دادستان» ساخته محسن اسلام‌زاده ساعت 17 و 15 دقیقه در سالن شماره5.

در روز جمعه هم می‌توانید «وقایع خانه سینما» ساخته پگاه آهنگرانی را ساعت
15 و 45 دقیقه در سالن شماره یک چارسو ببینید. «در گرداب انقراض» ساخته فتح‌الله امیری را ساعت 17 و 30 دقیقه در همین سالن به تماشا بنشینید. «یک لقمه خواب» ساخته مونا زندی حقیقی ساعت 20 و 45 دقیقه و در سالن شماره2 به نمایش در می‌آید و ««داستان فیکا و فیدان» ساخته دلاور دوستانیان هم ساعت 14 و 30 دقیقه و در سالن شماره3.

آثار بخش جایزه شهید آوینی در روز جمعه هم از این قرار است: «گیسوان حلب» ساخته میثم صبوحی، «همشهری جنگ» ساخته احمد زایری و «بهار را تو روایت کن» ساخته علیرضا آل‌یمین همگی در سئانس ساعت 21 و 30 دقیقه تا 23 و در سالن شماره3 چارسو. «بابایی» ساخته مظفر حسینخانی هزاوه و «تک روز دهم» ساخته مصطفی سیفی هر دو در سئانس ساعت 19 تا ساعت 20 و 30دقیقه در سالن شماره5.

تعداد آثار جشنواره

در یازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت 97 فیلم در بخش خارج از مسابقه، 103 فیلم در بخش نکوداشت سینمای مستند آذربایجان شرقی، 123 فیلم در بخش نگاهی دیگر، 133 فیلم مستند حیات وحش، 141 مستند قوم‌شناسی، 147 فیلم در بخش نمایش‌های ویژه، 157 مستند پرتره، 165 فیلم در بخش روزگار ما (مستندهای سیاسی)، 181 فیلم در بخش مرور یک کشور (دانمارک) و 175 فیلم در بخش آیینه یک جشنواره (جشنواره مستند سینما دورئل فرانسه) به نمایش در می‌آیند. همچنین در بخش مسابقه بین‌الملل مستندهای بلند و بالای 60 دقیقه، 189 فیلم، در بخش مسابقه بین‌الملل مستندهای نیمه‌بلند و بین 30 تا 60 دقیقه، 199 فیلم و در بخش مسابقه بین‌الملل مستندهای کوتاه زیر 30 دقیقه هم 207 فیلم حضور دارند.

نظر شما