شناسهٔ خبر: 22992574 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی:

«طنز» مشکلات و دغدغه ها را با لطافت بیان می کند

خبرگزاری شبستان: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه نوشتن شعر طنز، بسیار دشوارتر از شعر معمولی است، گفت: با شعر طنز، بسیاری از موضوعات اجتماعی مثل مشکلات و دغدغه ها با لطافت بیان می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، احمد محبی شامگاه (۲۲ آذر) در اختتامیه جشنواره شعر طنز خراسان جنوبی که در سالن علامه فرزان برگزار شد،‌ اظهار داشت: طنز هر از گاهی به شعر در می آمیزد تا در آن حال و هوای مطبوعی ایجاد کند.

 

وی با تاکید بر اینکه طنز، تفکر برانگیز است و ماهیتی پیچیده و چند لایه دارد،‌ افزود: شعر طنز اگرچه در ظاهر می خنداند اما در پس این خنده،‌ واقعیتی تلخ وجود دارد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه نوشتن شعر طنز، بسیار دشوارتر از شعر معمولی است، گفت: با شعر طنز، بسیاری از موضوعات اجتماعی مثل مشکلات و دغدغه ها با لطافت بیان می شود.

 

وی افزود: این دیدگاه که فردی که به دنبال شعر طنز می رود،‌ شاعر خوبی نیست، دیدگاه درستی نیست بلکه باید اقرار کنیم که شاعر طنزپرداز،‌ علاوه بر مفاهیم شعری، یک هنر مضاعف هم دارد و آن بیان مشکلات و دغدغه ها،‌در قالب طنز است.

 

محبی با بیان اینکه عجیب است که برخی شعر طنز را به معنای تیغ جراحی می دانند در صورتی که هدف تیغ جراحی نیز، اصلاح و بهبود زحم های بدخیم است، گفت: اتفاقا همین موضوع فاصله «هجو- طنز» را مشخص می کند زیرا که هجو قصد تخریب و آسیب رساندن دارد ولی طنز به دنبال اصلاح است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه طنز، صرف خندیدن نیست بلکه طنز واقعی در کنار فضای بانشاط، مخاطب را به تامل و درنگ وادار می کند، گفت: طنز در اشعار شاعران برجسته و بزرگی همچون حافظ، عبیدزاکانی، دهخدا، نسیم شمال،‌ ایرج میرزا، عشقی، اشرف الدین گیلانی، گل آقا به خوبی دیده می شود.

 

وی با بیان اینکه در الهی نامه عطار هم،‌ جنبه های شعر طنز را مشاهده می کنیم، افزود: امروز شعر طنز از کلیشه فاصله گرفته است و جایگاه بهتری یافته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما