شناسهٔ خبر: 22989797 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

در اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری‌های اسلامی در استانبول رقم خورد

ایستاده در کنار فلسطین

صاحب‌خبر - روحانی: به سخره گرفتن مصوبات بین‌المللی بدون هزینه نخواهد بود اردوغان: آنچه اسرائیل با فلسطینی‌ها می‌کند، گرگ با گوسفندان نمی‌کند
محمدرضا ستاری
اجلاس فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی با هدف بررسی نحوه پاسخگویی به تصمیم دونالد ترامپ درباره قدس روز گذشته با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان و غیبت تعدادی از سران عرب (عربستان، امارات و بحرین) در استانبول ترکیه برگزار شد. در این نشست، سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی ضمن سخنرانی در دفاع از قدس، آخرین مواضع کشورهای خود را در خصوص اقدام رئیس ایالات متحده آمریکا در خصوص شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و نیز انتقال سفارت آن کشور به بیت المقدس اعلام کردند.
ماجرای ترامپ و قدس
دونالد ترامپ چهارشنبه هفته گذشته در اقدامی غیرمنتظره با استناد به مصوبه کنگره آمریکا در سال 1995 علاوه بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، دستور انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را نیز صادر کرد. ترامپ با اشاره به اینکه اجرایی شدن این مصوبه سال‌هاست که به تعویق افتاده، گفت: کشورش همچنان به راه حل ایجاد دو کشور مستقل پایبند است! سوالی که در این میان مطرح می‌شود، آن است که با توجه به واکنش‌های جهانی نسبت به این اقدام و شرایط بحرانی منطقه خاورمیانه، این اقدام تا چه حد امکان اجرایی شدن دارد؟
اقدامی مغایر با حقوق بین‌الملل
آنچه مشخص است، این تصمیم ترامپ مغایر با اصول حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است. پس از اشغال سرزمین‌های فلسطینی، شورای امنیت سازمان ملل طی قطعنامه 181 در سال 1948، ضمن تقسیم سرزمین‌های اشغالی به دو قسمت شرقی و غربی تاکید کرد که هر کدام از مسلمانان و یهودیان می‌توانند در سرزمین‌های متعلق به خودشان حکومت تشکیل داده و قدس نیز به عنوان یک مرکز مهم مذهبی به صورت مشترک میان سه دین بزرگ الهی اداره شود. در همین رابطه، پس از جنگ 1967 اعراب و اسرائیل، علیرغم پیروزی صهیونیست‌ها در این نبرد، قطعنامه 282 شورای امنیت، علاوه بر محکوم کردن اسرائیل، آنها را ملزم به رعایت قطعنامه‌های سازمان ملل و همچنین خروج از سرزمین‌های اشغال شده در زمان جنگ کرد. با پیچیده‌تر شدن معادلات فلسطین در طول دهه 1970 میلادی، صهیونیست‌ها یکبار دیگر در سال 1980 اقدام به اشغال کامل قدس کردند که اینبار نیز با مخالفت گسترده از سوی جامعه جهانی ناچار به عقب نشینی شدند. با این حال پس از تحولات صلح کمپ دیوید در اواخر دهه 1970 و پیگیری مذاکرات صلح در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون، یک سلسله گسترده از تخلف در اصول حقوق بین‌الملل و نادیده گرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به نمایش گذاشته شد.
رژیم صهیونیستی در طول سال‌های اخیر علاوه بر بی توجهی به تمام اصول حقوقی، به محکومیت‌های گسترده در قبال شهرک‌سازی‌ها نیز اعتنایی نداشته است. این امر به خودی خود بیانگر نوعی ابهام در سرنوشت مردم سرزمین‌های اشغالی است و اقدام ترامپ به عقیده کارشناسان علاوه بر دامن زدن به این ابهام می‌تواند سرآغاز دور جدیدی از درگیری‌های گسترده در منطقه باشد. به طور کلی با توجه به پیچیدگی‌های مساله قدس و حساسیت‌های منطقه خاورمیانه، در طول 60 سال گذشته علیرغم حمایت همه جانبه روسای ایالات متحده آمریکا از رژیم صهیونیستی، طرح انتقال پایتخت این کشور از تل‌آویو به قدس نوعی خط قرمز در راهبردهای ایالات متحده محسوب شده و تمامی آنها این اقدام را به تعویق انداخته‌اند. با این وجود ترامپ که از زمان روی کار آمدنش در طول یکسال گذشته، سعی وافری برای اجرای تمامی شعارهای انتخاباتی خود داشته، بدون در نظر گرفتن مصلحت‌های راهبردی آمریکا در خاورمیانه، وضعیت جدیدی را در منطقه خاورمیانه و روند صلح اعراب و اسرائیل رقم زده است.
روز ایستادگی مسلمانان در برابر اسرائیل
در همین رابطه و تا به این جای کار، واکنش‌های گسترده به این اقدام ترامپ، شمایی از وحدت کلی کشورهای مسلمان و حتی جامعه جهانی در انزجار از این تصمیم را ارائه می‌دهد. روز گذشته نیز در اجلاس فوق‌العاده استانبول، بیش از 56 کشور اسلامی با محکوم کردن این طرح، بر لزوم اتحاد مسلمانان در برابر آمریکا و اسرائیل تاکید کردند. در همین راستا، حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در روز ایستادگی تمامی مسلمانان در برابر اسرائیل، تصریح کرد: باید از همه راه‌های ممکن مانع اجرای این اقدام غیرقانونی دولت آمریکا شویم. اما جای طرح این سوال وجود دارد که چه عناصر و عواملی باعث شد رئیس جمهوری آمریکا اینچنین گستاخانه حرمت شکنی کند؟! به عقیده من آنچه بیش از هر چیز دیگری محرک و مشوق این تصمیم گیری بوده، تلاش برخی برای ایجاد ارتباط با رژیم صهیونیستی و هماهنگی و همکاری با آن رژیم است که بجای مقابله با تهدید‌های صهیونیست‌ها، در همراهی با آمریکا و رژیم صهیونیستی، نسخه‌هایی را برای آینده فلسطین تجویز می‌کنند که در صورت عملی شدن، صهیونیست‌ها برای همیشه بر فلسطین مسلط خواهند شد.
امروز دیگر همه می دانند که بزرگترین دشمن یهودیان، نه مسلمانان و اعراب بلکه پروژه خطرناک صهیونیسم است. ما مسلمانان و مسیحیان و یهودیان، صاحبان تاریخی این منطقه هستیم. این صهیونیست‌ها هستند که در این جمع غریبه‌اند و خود را بر این منطقه تحمیل کرده‌اند؛ آنهایی که بذر تروریسم و خشونت گرایی را از سال های آغازین قرن گذشته به منطقه ما آوردند، صهیونیست‌ها هستند.
آمریکا در پی منافع حداکثری صهیونیست‌ها
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در طول چند دهه گذشته رژیم صهیونیستی مسئول کشتار و آوارگی فلسطینیان و بی حرمتی به مقدسات اسلامی در فلسطین است و در تمامی این جنایات، ایالات متحده آمریکا با آن همراه، و در شورای امنیت با وتوی خود آن را حمایت کرد و در ارسال انواع سلاح مخرب برای جنگ افروزی از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و متاسفانه برخی آمریکا را در طول سال‌ها مذاکره، داور گرفتند و یا از آن حمایت خواستند و دل در گرو میانجیگری آن سپردند. ایالات متحده هیچگاه میانجی صادقی نبوده و نخواهد بود. اقدام اخیر دولت آمریکا برای کسانی که هنوز روزنه امیدی به ایفای نقش مثبت آمریکا در حل بحران فلسطین داشتند آشکارا روشن ساخت که آمریکا تنها در پی منافع حداکثری صهیونیست‌ها است، و احترامی برای خواسته های مشروع فلسطینیان قائل نیست.
پیشنهاد روحانی برای اقدام جمعی مسلمانان
رئیس جمهوری کشورمان همچنین بر لزوم اقداماتی که باید از سوی جامعه جهانی و به ویژه مسلمانان در سرلوحه اقدامات قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: ۱- ضروری است تصمیم اخیر آمریکا در اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت خود به آنجا به شدت توسط این اجلاس محکوم شود. 2- در شرایط کنونی، وحدت جهان اسلام در برابر رژیم صهیونیستی بسیار ضروری است. اگر در برخی از مسائل با هم اختلاف نظر داریم، اما در مورد دفاع از قدس و آرمان فلسطین نباید اختلافی داشته باشیم. همه معضلات جهان اسلام از طریق گفت وگو قابل حل است. تنها از طریق وحدت اسلامی است که بهتر می توان از حقوق امت اسلام و قدس حمایت کنیم.
۳ - دولت آمریکا باید متوجه این واقعیت بشود که جهان اسلام نسبت به سرنوشت فلسطین و قدس شریف بی تفاوت نبوده و به سخره گرفتن مصوبات بین المللی و نظرات اکثریت قریب به اتفاق جامعه بین المللی در موضوع فلسطین، بدون هزینه سیاسی نخواهد بود.
۴ - کشورهای اسلامی به طور یکپارچه موضع اصولی خود در مخالفت با اقدام اخیر آمریکا را در گفتگو با شرکای آمریکا به ویژه کشورهای اروپایی مطرح و بر لزوم پایداری همه کشورها در برابر تصمیم اخیر ترامپ تاکید کنند.
۵ - باید موضوع فلسطین به موضوع اول جهان اسلام برگردد. با شکست داعش در عراق و سوریه و لزوم تداوم مبارزه با دیگر گروه های تروریستی، نباید از خطرات رژیم صهیونیستی از جمله زرادخانه هسته ای این رژیم که کل جهان را مورد تهدید قرار
می دهد غافل باشیم.
۶ - سازمان ملل متحد به ویژه شورای امنیت و مجمع عمومی آن در مقطع کنونی نقش کلیدی در مخالفت با تصمیم اخیر آمریکا دارند.لازم است هیات های نمایندگی کشورهای اسلامی در سازمان ملل به طور فعال در مباحثات شرکت نمایند.
۷ - باید تحرکات رژیم صهیونیستی به طور مستمر مورد رصد قرار گیرد و سازمان همکاری اسلامی در صورت نیاز برای اتخاذ تدابیر لازم در سطح وزرا یا سران تشکیل جلسه دهد.جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با تک تک کشورهای اسلامی برای دفاع از قدس بدون هیچگونه ملاحظه و پیش شرطی همکاری نماید.
چرا اسرائیل را رژیمی اشغال‌گر می‌خوانی؟
از سوی دیگر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز به عنوان میزبان این اجلاس طی سخنانی تند، اسرائیل را حکومتی تروریست خواند و گفت: آنچه اسرائیل با فلسطینی‌ها می‌کند، گرگ با گوسفند نمی‌کند. اردوغان با بیان اینکه فلسطین خط قرمز ترکیه است، اظهار داشت: از سال 1947 تاکنون اسرائیل گام به گام به اشغال سرزمین فلسطین ادامه می دهد و این امر غیرقانونی همچنان ادامه دارد. هر کس به قدس رفته باشد، می‌داند که این شهر اشغال شده است. اکنون نیز شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی رئیس ایالات متحده آمریکا در تاریخ 6 دسامبر هیچ سنخیتی با قوانین بین المللی ندارد و فاقد اعتبار است. اردوغان تاکید کرد: بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، هیچ کشوری حق ندارد سفارتخانه‌ای در قدس داشته باشد و از تمام کشورهایی که این تصمیم آمریکا را رد و محکوم کرده اند، تشکر می‌کنم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: به من می گویند که چرا اسرائیل را رژیمی اشغالگر و تروریست می خوانی؟ در حالی که سربازان تروریست کودک 10 ساله را دستگیر کرده و در داخل قفس فلزی می اندازند، چگونه اعتراض نکنم؟ در یک سو چشم‌های کودک 14 ساله را بسته و با قنداق اسلحه ضربانی به او می‌زنند و در سویی دیگر یک دختر بچه را در آغوش مادرش گریه می‌کند، مادرش را می زنند و بچه را از دستش می‌گیرند و در چنین وضعیتی، آیا کسی که این کار را می کند، اشغالگر نیست؟ تروریست نیست؟ این وضعیت را به نوع دیگری نمی‌توان توضیح داد. اگر کسی انسان باشد و وجدان داشته باشد، باید از این تصاویر درس لازم را بگیرد.

نظر شما