شناسهٔ خبر: 22981391 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قصه روشندلان برای همکلاسی ها

تبریز - ایرنا - دانش آموزان روشندل تبریزی در نشست کتابخوان، قصه های کتاب های خوانده شده شان را برای همکلاسی ها روایت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سلسله نشست های کتابخوان، کاری است فرهنگی که به همت کتابخانه مرکزی تبریز در محل کتابخانه به صورت ماهانه برای اقشار مختلف برگزار می شود و این بار با همکاری آموزش و پرورش نشست های کتابخوانی در مدارس آذربایجان شرقی برگزار می شود.
انتخاب اولین مدرسه نشست کتابخوانی از طرف کتابخانه مرکزی تبریز در نوع خود علاوه بر کار فرهنگی شایسته، از نظر محل مدرسه نیز بدیع و قابل ستایش است؛ مجتمع آموزشی نابینایان به عنوان اولین نشست کتابخوان مدرسه ای برای دانش آموزان نابینا در تبریز انتخاب شده است.
در این نشست که ویژه دانش آموزان مقطع ابتدایی بود، چهار دانش آموز کتاب های خوانده شده را با معرفی مشخصات کامل کتاب، برای همکلاسی ها و معلمان خود به زبان شیرین کودکانه شان شرح دادند.
دانش آموزی، قصه ای ساده شده از منطق الطیر عطار را خواند، دیگری داستانی از پیامبر، آن یکی بهترین بابای بچه ها را معرفی کرد و دانش آموز دیگری داستانی از پیرزن را با بیانی شیوا و قصه گویانه برای حاضران خواندند.

** کتابخانه مرکزی تبریز؛ مشوق نشست کتابخوانی
مسئول بخش نابینایان کتابخانه مرکزی تبریز که خود از بانیان و حامیان نشست های کتابخوانی است، هدف از اجرای نشست کتابخوانی را انس بیشتر دانش آموزان نابینا با کتاب دانست و گفت: بنا داریم این نشست ها را در مدارس سایر شهرستان نیز برای دانش آموزان نابینا برگزار کنیم.
روح الله ساعی از راه اندازی بخش چاپ و صحافی کتاب های نابینایان در این مرکز خبر داد و گفت: هم اکنون به 52 مرکز کتابخانه ای کشور، کتاب های بریل چاپ این بخش ارسال می شود.
وی یکی از بهترین خدمات نهاد کتابخانه های عمومی کشور را راه اندازی بخش نابینایان در کشور اعلام کرد و افزود: حدود 456 عضو نابینا و کم بینا در این بخش داریم که عموما افراد تحصیل کرده دانشگاهی هستند و این آمار منجر به افزایش مطالعه در بین جامعه نابینایان و به تبع آن باعث بالا رفتن نرخ مطالعه در کشور شده است.
اسما رنجبری، دانش آموز کلاس دوم دبستان، که یکی از علاقمندان به کتابخوانی و از جمله کتابخوانان حاضر در این نشست است، به گفته مسئولان کتابخانه مرکزی تبریز و معلمان مدرسه اش عاشق کتابخوانی است و تقریبا هیچ کتابی در حوزه سنی اش نمانده که مطالعه نکرده باشد.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از علاقه شدیدش به کتاب های داستانی و علمی گفت و افزود: تاکنون 100 جلد کتاب را مطالعه کرده ام.
اسما با توصیه به هم سن و سالان و همکلاسی هایش برای مطالعه کتاب های غیر درسی، از علاقه خود به داستان نویسی خبر داد و گفت: تاکنون چند داستان کوتاه نوشته ام و تلاش می کنم در آینده حتما کتاب داستانی چاپ کنم.

** چاپ کتاب بریل برای نابینایان کار دلی است
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی نیز که در نشست کتابخوان نابینایان حضور داشت، در گفت و گو با ایرنا در مورد چاپ کتاب بریل و ادامه آن در کتابخانه مرکزی تبریز اظهار کرد: چاپ کتاب بریل برای بنده و همکاران به عنوان کار کارمندی و موظفی نیست، بلکه به عنوان یک کار دلی است که برای روشندلان این کار را به عنوان وظیفه انسانی پیگیری می کنیم.
شهرام خدایی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم چاپ کتب بریل را ادامه بدهیم چرا که هر قدر بیشتر بتوانیم کتاب بریل چاپ کنیم، دستگیری از این قشر توانمند است و وظیفه حکم می کند که این روند ادامه یابد.
وی ادامه داد: تلاش می کنیم که چاپ کتاب بریل ادامه یابد؛ هزینه مالی در زمینه چاپ کتاب بریل در اولویت نیست، بلکه صرف کار فرهنگی و توسعه امر مطالعه در درجه اهمیت قرار دارد.
خدایی با اشاره به برگزاری نشست های کتابخوان خاطرنشان کرد: سلسله نشست های کتابخوان از جمله کارهای مهم و مورد توجه کتابخانه مرکزی تبریز است که نشست کتابخوان نابینایان نیز در این راستا قرار دارد و تلاش می کنیم هم در تبریز و هم در سایر شهرستان ها برگزار کنیم.
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان از برگزاری نشست کتابخوانی در همه کتابخانه ها برای گروه های مختلف در استان خبر داد و گفت: به تازگی تفاهم نامه ای با آموزش و پرورش استان امضا کرده ایم که 'کتابخوان ماه مدرسه ای' برگزار کنیم.
خدایی اظهار کرد: بر اساس این تفاهم نامه هر کتابخانه ای در نزدیک ترین مدرسه نشست کتابخوانی را در همان مدرسه برگزار و دانش آموزان را تشویق به کتابخوانی می کند.
رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز نیز که از کتابخوانی نابینایان برای همدیگر به وجد آمده بود، به خبرنگار ایرنا گفت: با مشاهده علاقه و اشتیاق افراد نابینا به کتاب و کتاخوانی، بسیار متاسف می شوم که چرا سایر افرادی که به سهولت دسترسی به کتاب دارند از این موهبت فرهنگی خود و جامعه را بی بهره می کنند.
جواد لطف الله پور با بیان اینکه در دین مبین اسلام پیشینه کتاب و علم آموزی بر هر امری مقدم و موکد است، اقدام نابینایان در کتابخوانی را قابل ستایش دانست و از اهدای 100 جلد کتاب بریل به نابینایان برای تشویق و ترویج آنان به مطالعه خبر داد.
وی گفت: شهردار منطقه هم قول اعطای کمک به مدرسه نابینایان اعم از کتاب و سایر ملزومات را داده است.
لطف الله پور از تداوم نشست کتابخوانی هم برای نابینایان و هم سایر دانش آموزان در مدارس استان خبر داد و افزود: کتابخوانی در مدارس مورد تاکید مدیرکل آموزش و پرورش استان است و ما با جدیت این کار را پیگیری می کنیم.
گزارش: نعمت مرادپور ** انتشار: رستگار
6132/6183

انتهای پیام /*

نظر شما