شناسهٔ خبر: 22967635 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

جشن جهانی ثبت روستای سفال کلپورگان برگزار شد

باز هم پای زنان در میان است

زنان بلوچ برای اولین بار یک روستا را در آسیا و اقیانوسیه ثبت جهانی کردند. مردم سیستان و بلوچستان خواستار ثبت جهانی «سوزن دوزی» شدند. آنها هشدار دارند که ممکن است این هنر توسط کشورهای همسایه ثبت جهانی شود.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /زنان بلوچ روستای «کلپورگان» را جهانی کردند. جشن جهانی سفال کلپورگان دیروز با حضور« غدا هیجاوی» رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی در سیستان و بلوچستان برگزار شد. زنی که در همان بار نخستی که پایش به کلپورگان رسید اعتراف کرد که نمی توان چنین دست ساخته ای را ثبت جهانی نکرد. به گزارش روزنامه ایران، سفال کلپورگان 7 هزار سال قدمت دارد و توسط زنان روستای ساخته می شود. هجاوی می گوید:« جایگاه مهم زنان برای ساخت سفال نظر من را در این منطقه جلب کرد. این که این فرهنگ از مادر به دختر نسل به نسل در خانه‌ها منتقل می شود. هیچ شکی نیست که دولت و سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری باید وظیفه خود را  جهت توسعه صنایع دستی در این زمینه انجام دهند .» به گفته او زنان کلپورگان ثابت کردند که  جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد خانواده دارند و این عنوان جهانی به واسطه زنان کلپور‌گان  کسب شده است . همانطور که خودم یک زن هستم افتخار می‌کنم که زنان این منطقه برای توسعه محلی که در آن زندگی می‌کنند تمام تلاش خود را به کار می‌برند.

این سفال مشتری های دست به نقدی هم در اروپا دارد. کلپورگان آنطور که غدا هجاوی می گوید درحالی به عنوان نخستین روستای آسیا و اقیانوسه در فهرست جهانی قرار می گیرد که تنها هزار نفر جمعیت دارد:«به جز این روستا دو شهر در آمریکای لاتین بودند که ثبت شده‌اند. این هزار نفر به گفته هجاوی آنقدر همکاری داشتند که شورای جهانی صنایع دستی تنها راه پیش رو را در ثبت جهانی آن دید.  پیش از این، شهر لالجین به عنوان شهر سفال در ایران ثبت شده است  اما  به گفته او کلپورگان نخستین  روستایی است که ثبت می‌شود. بین سفالگری لالجین و کلپورگان یک تفاوت دیگر هم وجود دارد. لالجین با چرخ انجام می شود اما زنان روستای کلپورگان این سفال بدوی را با دست درست می کنند. همین بدوی بودن هم باعث شده تا مخاطبان خوبی در اروپا پیدا کند.

«علی اصغر جمشید نژاد» معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان هم ثبت جهانی کلپورگان را شروع یک حرکت می داند و می گوید:« تولید صنایع دستی لالجین با حفظ سنت‌ها موجب رشد و گستردگی این شهر شده است و ما امیدواریم که کلپورگان بهتر از لالجین شکوفا شود و مردم برای عملی شدن این امر تلاش کنند.» او همکاری مستمر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نیروی انتظامی و راه و ترابری را مستلزم موفقیت اقتصادی روستای کلپورگان می داند.

درویش نارویی، فرماندار سراوان  هم اظهار امیداوری می کند که در آینده به شرط همکاری تمام نهادهای حاکمیت، بسترسازی برای رونق اقتصادی این منطقه صورت بگیرد. در مراسم جشن جهانی، مسئولان استانی سیستان وبلوچستان از زحمات «علی اوسط هاشمی» استاندار سابق استان برای ثبت جهانی کلپورگان تشکر می کنند. در ثبت جهانی روستای کلپورگان سوای معاونت صنایع دستی کشور، سه نفر دیگر هم تاثیر داشتند که هیچ کدام الان در آن سمت ها نیستند. گذشته از علی اوسط هاشمی، «کابیز مشتاق گوهری» مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان و «زهرا احمدی پور» رئیس سابق میراث فرهنگی کشور هم در جهانی شدن جمعیت هزارنفری کلپورگان نقش بسزایی داشتند. هرچند مشتاق گوهری اعتقاد دارد که مردم روستا مهمترین نقش را در ثبت جهانی این روستا بازی کردند.  او می گوید:« ‌پرونده ثبت  جهانی شهر جالق در شرف عرضه به سازمان جهانی یونسکو قرار دارد. در کنار آن دره‌نگاران،قنات ناهوک، مسجد دزک و قلعه سب از جمله آثاری قابل توجه هستند که می‌توانند برای ثبت به یونسکو معرفی شوند. همه این آثار منظومه بی‌نظیری را در سراوان ایجاد کرده است که نمونه آن را در کشور نداریم.» هنرمندان صنایع دستی استان از جمله

محمد صدیق دهواری از فعالان صنایع دستی و میراث فرهنگی از معاون صنایع دستی و غدا هجاوی خواستند تا مقدمات ثبت جهانی «سوزن دوزی» و «حصیربافی» سیستان وبلوچستان را فراهم کنند. فعالان این استان پیشتر هم در فضای مجازی خواستار ثبت جهانی سوزن دوزی شده بودند. با توجه به فعالیت های کشورهای همسایه آنها این دلنگرانی را دارند که سوزن دوزی سیستان وبلوچستان توسط افغانستان یا پاکستان ثبت جهانی شود. ترس آنها بی راه نیست. سوزن دوزی افغانستان تا حدودی روی بازار بلوچ دوزی ایرانی سایه افکنده و با قیمت پایین تر به اسم سوزن دوزی بلوچ ایرانی به فروش می رود. در این جشن بنیاد برکت اعلام می کند که تمام سفالگران کلپورگانی را بیمه می کند. بیمه یکی از مشکلات طیف گسترده هنرمندان صنایع دستی کشور است.

 

 

 

 

 

 

نظر شما