شناسهٔ خبر: 22966698 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دوازدهمین نمایشگاه اقتصادی مشترک ایران و افغانستان درهرات گشایش یافت

هرات - ایرنا - دوازدهمین نمایشگاه مشترک ایران و افغانستان روز سه شنبه با حضور 50 شرکت تولیدی در شهر هرات به منظور فراهم کردن زمینه برای شروع فصل جدیدی از روابط بازرگانان دو کشور و همچنین ایجاد فرصت برای آشنایی تولیدکنندگان با ظرفیت های یکدیگر گشایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، «علیرضا صدرزاده» مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه های نمایشگاهی با اشاره به علاقه بازرگان دو کشور ایران و افغانستان برای برگزاری نمایشگاههای مشترک گفت: برای دوازدهمین بار است که نمایشگاه مشترک ایران و افغانستان در هرات برگزار می‌شود که این بار 40 شرکت از ایران و 10 شرکت از افغانستان مشارکت دارند.
وی افزود: برگزاری نمایشگاههای مشترک زمینه توسعه تجارت میان بازرگانان ایرانی و افغان را میان دو کشور ایجاد کرده است و تاثیر بسزایی در واردات و صادرات میان دو کشور دارد که این همه پیشرفت در اقتصاد دو کشور محصول برگزاری همین نمایشگاههاست.
صدرزاده همچنان اضافه کرد : در این نمایشگاه ، شرکت های ایرانی و افغانستانی تولیداتی مانند لوازم خانگی ، ماشین آلات صنعتی ، لوازم طبی ، میوه های صادراتی ، عسل و مواد غذایی را نیز به نمایش گذاشتند.
«محمود رشیدی افخمی» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات نیز در مراسم گشایش این نمایشگاه گفت که ایران در تمام عرصه ها در کنار کشور دوست و برادر خود افغانستان است و در زمینه اقتصادی و تجاری نیز تلاش دارد تا ارتباطات بین بازرگانان و صنعت کاران دو کشور مضاعف شود تا از ظرفیت های یکدیگر استفاده کنند.
وی خاطر نشان کرد: برای تسهیل هرچه بیشتر در حوزه تجاری و اقتصادی ، کمیته های اقتصادی میان استان خراسان رضوی و استان هرات تشکیل شده است که مقامات دولتی و بخش خصوصی نیز در آن به صورت مشترک برای رفع مشکلات و توسعه اقتصادی کار می کنند.
افخمی گفت :هیات بلند پایه ای از استان خراسان رضوی به هرات آمده که در راس آن مدیر کل حوزه اقتصادی خراسان رضوی نیز حضور دارد و قرار است در دو همایش دیگر پیرامون فرصت های تجاری و اقتصادی با اتاق بازرگانی و اتاق صنعت و معدن هرات به بحث و برای رفع مشکلات موجود در حوزه اقتصادی نیز به گفت و گو بپردازند.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات با توجه به شرایط خوب اقتصادی که پس از سرنگونی رژیم طالبان در افغانستان در هرات بوجود آمده است؛ هرات را بستری مناسب برای سرمایه گذاری و داد و ستد میان بازرگانان ایران و افغان دانست و با توجه به تسهیلات خوب که دولت های دوطرف ایجاد کرده اند می توانند با کار مشترک اشتغالزایی کنند که این خود سبب ایجاد امنیت و توسعه کار در افغانستان شود.
محی الدین نوری معاون استاندار هرات نیز در این مراسم گفت که برگزاری این نمایشگاهها فرصتی را فراهم می‌کند تا شهروندان هرات از نزدیک با تولیدات و شرکت های تولیدی آشنا شوند و از سوی دیگر فرصت آشنایی بیشتر و تبادل افکار تجاری میان بازرگانان دو کشور ایجاد می شود که تاثیر مستقیم بر توسعه و پیشرفت سرمایه گذاری و تجارت در افغانستان خواهد داشت .
به گفته وی ادارات محلی هرات در تلاش هستند تا در گام های بعدی مشکلات موجود در گمرکات افغانستان را برای بازرگانان دو طرف رفع کنند تا این ارتباطات به بهترین شکل ادامه پیدا کند.
همچنان علیرضا رسولیان معاون استاندار خراسان رضوی نیز در آغاز به کار این نمایشگاه گفت : برگزاری این نمایشگاههای مشترک و ارایه محصولات ایرانی سبب خواهد شد در هرات زمینه صنعتی شدن در بخش های مختلف فراهم شود .
او گفت که همچنین این ارتباطات موجب می شود تا طرح شهرک صنعتی از جانب ایران در هرات عملی شود و در تولید کالاها و تولید مشترک ، ایران در کنار کشور افغانستان توانسته تا سهم اساسی را داشته باشد.
وی تصریح کرد: توسعه و پیشرفت افغانستان ، توسعه و پیشرفت ایران است و کاهش تعرفه گمرکی برای اموال صادراتی افغانستان به ایران و تسهیل صادرات افغانستان به ایران بیانگر حس دوستی و برادری دو کشور است.
دوازدهمین نمایشگاه مشترک افغانستان و ایران در هرات به مدت چهار روز میزبان بازدید کنندگان خواهد بود.
*آساق*1104**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

انتهای پیام /*

نظر شما