شناسهٔ خبر: 22965236 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

«کارنامه‌ نیما پژوهی» رونمایی شد/ ثبت ۱۳۸ خطای نیماپژوهان

شیراز- کتاب «کارنامه‌ نیما پژوهی» کاووس حسن لی استاد دانشگاه شیراز رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، در همایش پژوهش‌های معاصر، از کتاب «کارنامه‌ نیما پژوهی» اثر کاووس حسن لی استاد  بخش فارسی دانشگاه شیراز رونمایی شد.

به مناسبت این رونمایی، دکتر خسرو قاسمیان، استاد زبان و ادبیات فارسی، در پیوند با کتاب کارنامه‌ نیما پژوهی و مؤلف آن، دکتر حسن لی سخنرانی کرد و برگزاری مراسم پاس‌داشت از شاعر توانمند معاصر، منصور اوجی و رونمایی از کتاب کارنامه‌ی نیما پژوهی دکتر حسن لی را بایسته‌ترین و مناسب‌ترین کار در آغاز این همایش بیان کرد و  گفت: اوجی یکی از شاعران بزرگ معاصر است و کتاب دکتر حسن لی نیز درباره‌ بنیان‌گذار شعر آزاد، یعنی نیما یوشیج است.

دکتر قاسمیان، عمده‌ترین کوشش علمی استادان دانشگاه‌ را در دو حوزه‌ آموزش و پژوهش بیان کرد و گفت:  البته برخی از استادان دانشگاه‌ها، در یکی از این دو مقوله و یا در هر دو، توفیق‌هایی را به دست می‌آورند که البته دکتر حسن لی، از معدود استادانی است که نه تنها در هر دو حوزه‌ آموزش و پژوهش، بسیار موفق و سربلند هستند، ب‌که در حوزه‌های فرادانشگاهی نیز، حضوری قاطع و چشمگیر دارند که یکی از این‌ها، شعر و شاعری است و یکی دیگر، مدیریت و حضور پررنگ در مجامع علمی و ادبی داخل و خارج از ایران است.

وی گفت:  مدیریت سالیان دراز دکتر حسن لی در مرکز حافظ‌شناسی با برگزاری کلاس‌های حافظ‌شناسی و حضور بیش از ۱۳ هزار نفر از آحاد مختلف جامعه در کلاس‌های مرکز حافظ‌شناسی و بهره‌مندی از محضر استادان حافظ‌شناس از یک سو و برگزاری یادروز حافظ با حضور اندیشمندان و حافظ‌پژوهان در مهر ماه هر سال از سویی دیگر، و اهدای نشان درجه‌ یک حافظ‌شناسی به پنج تن از حافظ‌پژوهان خارجی و داخلی از سویی دیگر و هم‌چنین اعطای کرسی پژوهشی حافظ به شخص دکتر حسن لی برای نخستین بار در حوزه‌ ادبیات، همه و همه از همت والا و ستودنی دکتر حسن لی حکایت دارند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: دکتر حسن لی، علاوه‌بر داخل کشور و حضور در مجامع و انجمن‌های ادبی،‌ در کشورهای مختلف از جمله فرانسه، استرالیا، هند، تونس، تاجیکستان، آذربایجان، ارمنستان و ترکیه نیز، برای سخنرانی و برگزاری دوره‌های آموزش زبان و ادبیات فارسی به استادان زبان و ادبیات فارسی، تلاش قابل توجه و قابل تقدیری داشته‌اند. هم‌چنین، ترجمه‌ مجموعه‌ای از شعرهای ایشان به زبان ترکی نیز، برگ زرین دیگری در کارنامه‌ی ادبی ایشان است.

دکتر قاسمیان در ادامه گفت: در کارنامه‌ پژوهشی دکتر حسن‌ لی که بیش از ۲۰۰ مقاله و ۳۶ کتاب ثبت است، سه‌گانه‌ای نیز وجود دارد که از اهمیت ویژه‌ای برخورداند. این سه گانه که در حقیقت هر سه کتاب‌شناسی توصیفی هستند و با فرهنگ سعدی‌پژوهی شروع می‌شود و با کارنامه‌ی خیام پژوهی به همکاری دکتر سعید حسام پور ادامه می‌یابد و به کارنامه‌ نیما پژوهی، یعنی ضلع  سوم آن می‌رسد، هر سه از کارهای ماندگار و ارزشمند روزگار ما هستند.

قاسمیان اضافه کرد که تاکنون، کتاب‌شناسی‌های مختلفی تهیه شده ولی کتاب‌شناسی توصیفی و تحلیلی، کاری است که آغازگر آن دکتر حسن لی است. در کتاب‌شناسی مورد بحث ما یعنی کارنامه‌ نیما پژوهی، که ده‌ سالی زمان برده است و به دستیاری خانم الهام کرمی تدوین شده، و در نوع خود کاری است کارستان و هیچ نیما پژوهی از آن بی‌نیاز نخواهد بود، کارهای قابل توجهی صورت گرفته است.

وی گفت: این کتاب‌شناسی که به سبک دو کتاب‌شناسی دیگر ایشان تدوین شده است،‌ بسیاری از خطاهای دو کتاب‌شناسی دیگر در حوزه‌ نیما پژوهی را نیز نشان می‌دهد. در این کتاب‌شناسی دکتر حسن لی، ۱۳۸ مورد از خطاهای نویسندگان و نیما پژوهان نیم قرن اخیر نشان داده شده است. به بیان دیگر ۱۱.۵ درصد از کل نوشته‌های مربوط به نیما در نیم قرن اخیر، اشتباه‌های بی‌ربطی است که در کارنامه‌ نیما پژوهی مشخص شده است. عظمت این‌گونه کارها، وقتی بیش‌تر معلوم است که بخواهی در بایگانی‌های فرسوده کتاب‌خانه‌های این دیار به دنبال مقاله‌ای بگردی.

این کتاب‌شناسی که به همت ستودنی نشر مطرح هرمس در شمارگان ۱۰۰۰ و در ۱۱۰۵ صفحه به چاپ رسیده است و اخیراً راهی بازار کتاب شده است، با یک مقدمه‌ ۴۳ صفحه‌ای- که خود گزارشی فشرده از سیر نیما پژوهی است- پیش روی ما قرار دارد. این کتاب‌شناسی در سه بخش مقاله‌ها با ۱۰۰۰ مقاله و در ۸۴۲ صفحه و بخش کتاب‌ها با ۴۰ کتاب و در ۱۵۴ صفحه و بخش نمایه‌ها (پدید آورندگان، کتاب‌ها و مقاله‌ها، موضوعات) در ۵۸ صفحه، مدون شده است.

نظر شما