شناسهٔ خبر: 22953677 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

سیطره تل آویو بر بیت‌المقدس در اروپا به چالش کشیده شد

نتانیاهو در مخمصه ترامپ

صاحب‌خبر -

کشورهای عربی و غربی همچنان صحنه تظاهرات گسترده علیه اقدام ترامپ درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل هستند. هلال احمر فلسطین از زخمی شدن ۱۵۷ فلسطینی در پنجمین روز تظاهرات علیه تصمیم اخیر دولت آمریکا درباره قدس در مناطق مختلف نوار غزه، قدس و کرانه باختری و زخمی شدن ۱۰ تن از آنها در پی تیراندازی سربازان اسرائیلی خبر داد. همچنین یک دختربچه فلسطینی توسط خودروی نظامیان اسرائیلی زیرگفته و زخمی شد. سه نوجوان ۱۵ ساله فلسطینی نیز در غرب الخلیل بازداشت شدند. جمعیت هلال احمر فلسطین با انتشار بیانیه کوتاهی اعلام کرد، دختربچه پنج ساله‌ای که توسط خودروی نظامیان اسرائیلی در شهرک قدیمی الخلیل زیر گرفته شده بود، به شدت زخمی شده و برای مداوا به بیمارستان الاهلی در الخلیل در جنوب کرانه باختری منتقل شده است.
طبق گزارش هلال احمر فلسطین در طول چند روز گذشته تعداد فلسطینی‌های زخمی شده در اعتراضات به بیش از ۱۴۰۰ تن رسیده است و علاوه بر این چهار فلسطینی نیز به شهادت رسیده‌اند.یک منبع مسؤول در جنبش جهاد اسلامی اعلام کرد که نیروهای ارتش اسرائیل صبح دیروز (دوشنبه) با یورش به منزل شیخ خضر عدنان، یکی از رهبران این جنبش در کرانه باختری پس از ضرب وشتم او و اعضای خانواده‌اش عدنان را بازداشت کردند.
عدنان پیش از اینکه سربازان اسرائیلی او را به مکانی نامعلوم منتقل کنند، به خانواده‌اش اعلام کرد که در اعتراض به این اقدام دشمن صهیونیستی دست به اعتصاب غذا می‌زند.عدنان شروع کننده طرح اعتصاب غذاست، وی پیشتر نیز با اعتصاب غذا برای چند هفته در اعتراض به سیاست بازداشت‌های اداری، مسؤولان اسرائیلی را مجبور کرد که به خواسته‌هایش تن داده و او را آزاد کنند.
برخی منابع امنیتی فلسطینی در شهر الخلیل گزارش دادند، نیروهای اشغالگر اسرائیلی سه نوجوان ۱۵ ساله را در جریان درگیری‌هایی در ورودی شهرک بیت کاحل در غرب این شهر بازداشت کردند.
مجادلات سیاسی
نخست‌وزیر اسرائیل که برای گفت‌وگو و مذاکره با وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرده است، از کشورهای اروپایی درخواست نمود مطابق سیاست رئیس جمهور آمریکا، بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسند.بی بی تاکنون واکنش مثبتی از اروپایی‌ها مشاهده نکرده است. فدریکا موگرینی، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در برابر اظهارات بنیامین نتانیاهو گفت پذیرش بیت‌المقدس به‌مثابه پایتخت اسرائیل با سیاست خارجی این اتحادیه ناسازگار است. بنا بر اظهارات موگرینی، اتحادیه اروپا به توافق‌های بین‌المللی بر سر اورشلیم پایبند است و به باور او، مناقشه خاورمیانه تنها از طریق گفت‌وگو و مذاکره نیروهای متخاصم قابل حل است.
موگرینی بار دیگر بر پایبندی اتحادیه اروپا به «راه‌حل دو کشور» تاکید ورزید و گفت از این‌رو، اورشلیم می‌باید پایتخت هر دو دولت باشد. اتحادیه اروپا منتقد سیاست‌های اسرائیل در مناطق فلسطینی است و از جمله با سیاست شهرک‌سازی دولت اسرائیل مخالفت می‌کند. از همین رو، این اتحادیه عملا از گسترش دامنه همکاری‌های خود با دولت اسرائیل خودداری ورزیده است. آخرین دیدار شورای هماهنگی اتحادیه اروپا و اسرائیل در سال ۲۰۱۲ برگزار شد. ولی دیدار نتانیاهو از بروکسل اولین دیدار یک نخست‌وزیر اسرائیل پس از ۲۲ سال از مقر اتحادیه اروپا بود.
فدریکا موگرینی در عین حال اعلام کرده است که وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از دیدار و گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو، با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.
 از سوی دیگر و در پی اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر اعلام اسرائیل به عنوان یک دولت «تروریستی» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اردوغان را فردی اعلام کرد که کردها را کشته و خبرنگاران را زندانی می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پی تصمیم اخیر آمریکا مبنی بر شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در اظهاراتی انتقادی در استانبول اعلام کرد: اسرائیل یک دولت تروریستی است که کودکان را می‌کشد.
در پی این اظهارات بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر رژیم صهیونیستی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه را به عنوان کسی که روستاهای کردنشین کشورش را بمباران می‌کند، معرفی کرد.
اردوغان در سخنرانی خود در شهر سیواس اعلام کرد: «فلسطین یک قربانی بی‌گناه است و اسرائیل یک دولت تروریستی.»
پس از ساعاتی نتانیاهو در واکنش به این اظهارات اعلام کرد: «من از کسی که روستاهای کردتبار در ترکیه را بمباران کرده، خبرنگاران را زندانی کرده و به ایران کمک می‌کند و تحریم‌های بین‌المللی را دور زده و به تروریست‌ها کمک می‌کند از جمله «تروریست‌های موجود در غزه» که مردم بی‌گناه را می‌کشند درس اخلاق نمی‌آموزم. این مرد کسی نیست که ما از او درس بیاموزیم.»
وعده بازگشت فلسطینی ها به خانه
سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: من از شما به دلیل این حضور گسترده و این همبستگی وسیع قدردانی می‌کنم، شما اهل مقاومت و وفاداری هستید.
وی تصریح کرد: در وهله نخست، به مردم فلسطین در اراضی اشغالی در غزه، کرانه باختری، قدس، اراضی 48 و بیت‌المقدس به دلیل ایستادگی تاریخی‌شان و تحرکات سریع‌شان از نخستین ساعات تصمیم خصمانه آمریکا درود می‌فرستم.
سیدحسن نصرالله خاطرنشان کرد: ترامپ تصور کرد زمانی که با نهایت استکبار و قلدری، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد، تمامی جهان تسلیم فرمان او می‌شوند.
دبیرکل حزب‌الله لبنان خاطرنشان کرد: ترامپ تصور می‌کرد که کشورهای جهان از اروپا و همچنین جهان عرب و اسلامی برای ایستادن در کنار او از هم پیشی خواهند گرفت اما وی تنها ماند و فقط اسرائیل در کنار او مانده است. این مساله بسیار مهم است و دولت‌های عربی و اسلامی باید رویکردها برای مخالفت با این اقدام آمریکا را تحکیم بخشند.
وی تصریح کرد: باید قدردان رویکردهای تاریخی تمامی مراجع دینی اسلامی از اهل تسنن و تشیع باشیم. همچنین مراجع دینی مسیحی باید قدردان آنها باشیم. باید تمامی تحرکات مردمی، رسانه‌ای، تحصن‌ها و تظاهرات‌ها را بستاییم.
سیدحسن نصرالله گفت: در حال حاضر تظاهرات‌ها برگزار می‌شود و مردم موضع خود را در مخالفت با این تعدی آمریکا و همبستگی‌شان را با فلسطین اعلام می‌کنند و از مهمترین وظایف رسانه‌ای و روحی این است که بر رویکردها در سال‌های گذشته غلبه کنیم. من کسانی را که در ضاحیه بیروت و تمام کسانی که از کشورهای عربی و اسلامی و کشورهای جهان تظاهرات کردند خطاب قرار داده و می‌گویم که تظاهرات امروز شما در سطح بالایی از آگاهی‌ها در رویارویی با این تعدی است و شما باید ارزش حضور خودتان را در میدان‌ها و خیابان‌ها و در پایگاه‌های اجتماعی بدانید چرا که دشمنان گمان می‌کردند که شما مساله فلسطین را فراموش کرده و خسته شده‌اید.
دبیرکل حزب‌الله افزود: هر تظاهراتی که در هر جایی از جهان برگزار می‌شود قدرت ما را بیشتر می‌کند و این احساس را به ما می‌دهد که ما تنها نیستیم. مردم فلسطین نیازمند این حضور مردمی هستند. تظاهرات‌هایی که در حال حاضر برگزار می‌شود خاستگاهی را در رویارویی با تعدی‌ها شکل می‌دهد.
وی گفت: این تظاهرات‌ها به نحوی نوعی مقابله است. در حال حاضر ما شاهد برخی از نقض‌ها هستیم همانطور که در اعزام یک هیات بحرینی به اراضی اشغالی رخ داد، این هیات نماینده مردم بحرین و اراده بحرینی‌ها نیست بلکه نماینده نظام ظالمی است که آن را اعزام کرده است و پیام پادشاه بحرین را پیرامون صلح و تسامح و همزیستی مشترک با کسانی داده است که در حال یهودی‌سازی قدس هستند، این اقدام بیانگر اراده مردم بحرین نیست. مردم برای بیان همبستگی خود با قدس تظاهرات کردند و به روی آنها گلوله شلیک شد و سرکوب گشتند. این رسوایی آن نظامی است که مردم را سرکوب کرده و اجازه تظاهرات را به آنها به خاطر فلسطین نمی‌دهد و هیاتی را برای عادی‌سازی روابط با دشمن اعزام می‌کند.
دبیرکل حزب الله تصریح کرد: فلسطینی‌هایی که در خارج سرزمین خود هستند، همچنان بر حق بازگشت تاکید دارند و رویای آنها برای بازگشت به سرزمینشان بسیار زود محقق می‌شود.
 

نظر شما