شناسهٔ خبر: 22949736 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در میزگرد تخصصی ایرنا مطرح شد؛

پردیس ها و سنوات تحصیلی دو مشکل اصلی دانشجویان

تهران - ایرنا - دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در جهان امروز قلب و قطب تولید علم و دانش در هر کشوری در زمینه های مختلف به شمار می روند.

صاحب‌خبر -

افزایش کیفیت دانشگاه ها و پرورش استعدادهای درخشان هر جامعه ای در چنین مراکز علمی موجب می شود تا یک کشور آینده ای درخشان و شکوفا داشته باشد.
هرچه این کیفیت افزایش یابد نتیجه آن در فرداهای جامعه روشن تر خواهد بود و بدون شک در سال های آینده کسی حرفی برای گفتن در جهان خواهد داشت که در این عرصه بتواند دستاوردهای مختلفی به خصوص در زمینه دانش های روز و پیشرفت های سریع علمی داشته باشد.
شانزدهم آذر هر سال در تقویم رسمی کشور به عنوان روز دانشجو نامگذاری شده است.
ریشه نامگذاری این روز تاریخی، به اقدام اعتراضی دانشجویان در سال 1332 به سفر ریچارد نیکسون رییس جمهوری وقت آمریکا به تهران باز می گردد، در این حرکت ضد آمریکایی، سه تن از دانشجویان به نام های احمد قندچی، مهدی شریعت رضوی و مصطفی بزرگ نیا به شهادت رسیدند.
به همین مناسبت میزدگردی با موضوع ' مسائل و مشکلات صنفی دانشجویان' با حضور دو تن از دانشجویان عضو تشکل های دانشجویی در ایرنا برگزار شد.
در این میزگرد مهدی پرنیانچی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی مواد دانشگاه امیرکبیر و محمود عاملی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران دیدگاه های خود را در خصوص جایگاه امروز دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، سنوات تحصیلی، رفاهیات، سطح علمی استادان و دانشجویان و وضعیت کتابخانه ها و آزمایشگاه های موجود در دانشگاه ها مطرح کردند.

** نگرش جدید به دانشگاه ها در کشور

در ابتدای این میزگرد پرنیانچی عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری با بیان مقدمه ای به تشریح نگاه های مختلف ادوار تاریخی در ایران به دانشگاه و مراکز آموزش عالی پرداخت و گفت: دانشگاه ها در دورانی به مثابه یک سازمان و یا نهاد دولتی بودند و مانند دیگر سازمان های دولتی با آن رفتار می شد ولی رفته رفته این نگاه تغییر کرد و به آن به چشم یک موسسه اقتصادی یا بهتر بگوئیم بنگاه اقتصادی نگاه می شود.
این دانشجوی رشته مهندسی مواد دانشگاه امیرکبیر با اشاره به اینکه امروز با مفهوم جدیدی از دانشگاه مواجه هستیم و نگاه به دانشگاه ها در کشور دستخوش تغییر است، گفت: همه مسئولان آموزش عالی بر تجاری سازی علم و پولی سازی داشگاه تاکید دارند و لازم است تا تشکل های دانشجویی بدون توجه به نگاه سیاسی این موضوع را به عنوان یکی از مطالبات خود مطرح کنند.
پرنیانچی تصریح کرد: تغییرات در دانشگاه ها به نوعی موجب تنزل پیشرفت علمی شده و بیشتر نگاه درآمدزایی به مراکز آموزشی و دانشگاهی وجود دارد.

** نگاه کالا، خریدار و فروشنده به دانشگاه

وی با اشاره به نگاه ها و تقسیم بندی دانشگاه ها در ادوار گذشته، اظهار داشت: امروز همچنین نگاه دوم یعنی ' موسسه وار بودن دانشگاه' مطرح است و می توان گفت که علم و آموزش را به صورت کالا، دانشجو به مثابه خریدار و دانشگاه نیز به مثابه فروشنده مطرح است.
عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم خاطر نشان کرد: بعد از نگاه های فوق حتی نگاه چهارمی هم بر دانشگاه ها وجود دارد که به چشم کارآفرینی به آن نگریسته می شود.
وی با رد این دیدگاه که دانشگاه ها می توانند تامین کننده خرج و مخارج خود باشند، تاکید کرد: زمانی که نگاه موجود به دانشگاه ها سود محورانه باشد، نمی توان مدیریت دانشگاه ها را به دست دولت سپرد.

** نگاه به دانشگاه ها پول محوری شده است

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که دانشگاه باید در جهت تربیت و تعلیم دانشجو گام بردارد، اظهار داشت: متاسفانه نه تنها امروز این مهم در این راستا حرکت نمی کند بلکه همگان بر پولی سازی دانشگاه ها تاکید دارند.
پرنیانچی همچنین گفت: با پولی سازی آموزش عالی در واقع با این سیاست اجازه به عده ای ضعیف و کم درآمد داده نمی شود که بتوانند وارد دانشگاه ها شوند اما در مقابل جاده ورود به دانشگاه ها را برای افراد سرمایه دار و پولدار مانند موضوع پردیس ها هموار می شود.
وی با اشاره به این که امروز کمتر از 15درصد ظرفیت دانشگاه ها دولتی است و مابقی به صورت غیردولتی اداره می شود، افزود، این رقم در سال92 و 80 شمسی به ترتیب 22 و 40 درصد بود و این برخلاف اصل 30 قانون اساسی است که بر آموزش رایگان تاکید دارد.
به گفته عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با بومی سازی و این که 65 درصد ظرفیت دانشگاه های معتبر مربوط به همان شهر باشند، مانعی ایجاد شده است تا زمینه بیشتر حضور دانشجویان مستعد شهرستانی در دانشگاه ها بزرگ و مطرح کشور مانند تهران از بین برود.

عاملی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی هم با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران آرمان و اهدافی والا و خاصی داشت،تصریح کرد:خصوصی سازی برای خروج دانشگاه از بدنه دولت تا حدی که بخش هایی از دانشگاه مانند روزانه و شبانه رایگان باشد، قابل قبول است و مقام های عالی رتبه نظام همواره به آموزش رایگان تاکید دارند و در اصل نظام و قانونی اساسی نیز آمده است.
وی با بیان اینکه اگر آموزش رایگان نباشد، آسیب بسیاری را به آموزش به خصوص آموزش عالی در کشور وارد می کند، خاطر نشان کرد: این موضوع در ساختار اجتماعی تاثیرگذار است زیرا دانشگاه در طول تاریخ، مکانی برای تحصیل محسوب شده است تا پس از علم آموزی فارغ التحصیلان بتوانند به پیشرفت جامعه از نظر فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و فنی کمک کنند و خود آنها نیز در این مسیر رشد یابند.
وی با بیان اینکه موافق خروج دانشگاه ها از بدنه دولت هستم تا بار کمتری به این نهاد وارد شود و فرصت رسیدگی به مسائل مهم تر در کشور از سوی دولت پیدا شود، تصریح کرد: نسبت به از بین رفتن آموزش رایگان نظر مثبتی ندارم زیرا موجب وارد شدن آسیب به برخی اقشار جامعه می شود که از توان مالی کمتری برخوردار هستند.


** 16 آذر هر سال متفاوت با سال های گذشته

پرنیانچی در ادامه این میزگرد در ارتباط با روز 16 آذر نیز اظهار داشت: ماهیت وجودی روز دانشجو متفاوت با روز سایر اصناف چون معلمان و پرستاران و غیره است چرا که مبدا اثر و اینکه چگونه این روز تشکیل شده است با بقیه متفاوت است.
وی گفت: ماهیت روز دانشجو صرفا صنفی نیست بلکه یک هویت آزادیخواهانه و ضداستکباری دارد و بر همین اساس هم برنامه هایی که برای این روز تعریف می شود، نیازمند داشتن چنین محتواهایی است.
عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم افزود: هم اکنون بسیاری از دانشگاه ها چنین تعریفی را دیگر ندارند و باعث تاسف است که گاهی مشاهده می شود که برخی تشکل های دانشجویی اقدام به برگزاری برنامه هایی می کنند که نمونه اخیر آن در دانشگاه نجف آباد بود.
وی گفت : وقتی یک تشکل دانشگاهی که ماهیت آن استکبارستیزی تعریف شده است به خاطر تغییر نگاه ها اقدام به برگزاری برنامه های شاد و مفرح با حضور خوانندگان و یا کمدین ها برای روز دانشجو می کند، نشان می دهد که از فلسفه نامگذاری روز دانشجو دور شده ایم.
پرنیانچی یادآور شد: باید پذیرفت که 16 آذر یک جشن صرف نیست بلکه بزرگداشت و احترام به خون شهیدانی است که در چنین روزی به سبب استکبارستیزی و آزادیخواهی جانششان را فدا کردند.
وی خاطر نشان کرد : بر همین اساس برنامه هایی هم که برای چنین روزی برگزار می شود بایستی دارای چنین محتواهای آزادیخواهانه و شاخصه های ضداستکباری باشد.
عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم تصریح کرد: اکنون با وجود تلاش های برخی برای سیاست زدایی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و زدودن ماهیت ضداستکباری مراسم روز دانشجو ما شاهد هستیم که هنوز این افراد به هدف خود نرسیده اند.
وی با اشاره به این که اخیرا در مراسم روز دانشجو، تحصن هایی در حدود 30 دانشگاه در سراسر کشور برگزار شد و به این نگاه اعتراض کردند، گفت: البته خوشبختانه هنوز به طور کامل هویت زدایی نشده و شاهد حضور شخصیت های و چهره های سیاسی، ادبی، فرهنگی و غیره برای سخنرانی در دانشگاه ها به مناسبت روز دانشجو هستیم ولی باید گفت که در این خصوص زنگ های خطر به صدا در آمده است.
این دانشجوی رشته مواد دانشگاه امیر کبیر در ادامه به بزرگداشت سالروز 16 آذر در سال های قبل اشاره کرد و گفت: قرار گرفتن این روز در میان تعطیلات در سال جاری از یک طرف و سفر مقامات و مسئولان به استان های دیگر باعث شد که گرامیداشت این روز متفاوت و کم رنگ تر از سال های گذشته برگزار شود.
پرنیانچی تاکید کرد: ما به عنوان دانشجو انتظار داریم که مسئولان کشور به دانشگاه و دانشجویان توجه بیشتری کرده و این قشر را دریابند.


** تنزل وظایف شوراهای صنفی به اموری مانند واگذاری کمد

پرنیانچی در ادامه میزگرد ایرنا در خصوص شوراهای صنفی در دانشگاه ها و جایگاه آن نیز گفت : اکنون شاهد هویت زدایی در شوراهای صنفی دانشجویان هستیم و دیگر کار اصلی و عمده آنان پیگیری برای کمد دانشجویان و یا مسائل اغذیه و غیره است.
وی ادامه داد : وقتی مسائل در این حد روبنایی باشد؛ باید اعتراف کرد که دیگر چیزی برای شوراهای صنفی دانشجویان باقی نمانده است.
عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجددا از مسئولان آموزش عالی و به ویژه دولت خواست در خصوص تشکیل اتحادیه جامع تشکل های های دانشجویی به جای شورای صنفی مساعدت کنند.
به گفته وی با توجه به گذشت حدود یک سال و نیم از درخواست هنوز وزارت علوم با این موضوع موافقت نکرده است.

عاملی عضو انجمن اسلامی دانشگاه تهران هم در این خصوص با بیان اینکه در دوره ای شوراهای صنفی حذف شدند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر استقبال در میان دانشجویان نیست زیرا بیشتر دانشجویان جدید اطلاعی از این موضوع و وظایف شوراها ندارند.
وی با تاکید بر اینکه در اساسنامه دانشگاه تهران تشکیل شورای صنفی لازم است، تصریح کرد: از سوی دیگر مسئولان نیز از این شوراها حمایت نمی کنند و برای درخواست یک ملاقات ساده با مدیران برای طرح مطالبات باید ماه ها در نوبت ماند.
عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با بیان اینکه پیش از شروع فعالیت در این انجمن عضو شوراهای صنفی و به دنبال احیای این بخش بودیم ، گفت: مسئولان دانشگاه به احیای این شورا علاقه ندارند البته در گفتار حرف دیگری بیان می شود اما در عمل حمایتی از این ساختار ها نمی شود.


** سنوات تحصیلی دانشگاه را به دبیرستان تبدیل کرده است

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه در خصوص تعیین سنوات تحصیلی برای دانشجویان مقاطع مختلف در دانشگاه ها هم گفت ، این که برای دانشجویان کارشناسی 8 ترم ، کارشناسی ارشد و دکتری 4 ترم تحصیلی رایگان در دانشگاه های دولتی تعریف شده است ، منطقی و قابل قبول نیست.
پرنیانچی با اشاره به این که باید بررسی شود که این سنوات تا چه حد استاندارد و چقدر به دانشجویان اجازه فعالیت های جانبی در خصوص تحصیلات خود را می دهد ، گفت، باید بررسی شود که آیا این سنوات برای رشته های فنی و انسانی مطلوب است یا خیر و در صورت نامطلوب بودن اصلاح شود.
وی افزود ، این که یک دانشجوی کارشناسی فنی بعد از 8 ترم باید هزینه های خود را پرداخت کند موجب شده است تا دانشگاه به دبیرستان تبدیل شود و همه تلاش ها در مسیر تمام شدن زودتر تحصیلات صرف شده و دانشجویان نتوانند فعالیت های جانبی و تحقیقات بنیادین به خصوص در مقاطع بالاتر داشته باشند چون هزینه های سنوات در مقاطع بالاتر سنگین تر است.

عاملی عضو انجمن اسلامی دانشگاه تهران نیز با اشاره به قانون سنوات اظهار کرد: مخالف این موضوع هستم زیرا بسیاری از رشته ها در مدت چهار سال تمام نمی شود یا به دلیل چارت درسی ارائه شده از سوی دانشگاه به خاطر کمبود برخی استادان دانشجو به دلایلی مجبور به حذف درس پیش نیاز می شود و باید دو نیمسال برای برگزاری دوباره آن صبر کند و این مشکل باعث تاخیر در تحصیل می شود و سنوات دانشجو گاهی وابسته به یک درس باقیمانده است.
وی افزود: بعضی از چارت های درسی فنی، ریاضی و رایانه در هشت نیمسال تمام نمی شوند پس باید زیر ساخت ها فراهم شود که با بررسی و تفویض اختیار به دانشکده ها این مسئله قابل حل است.
وی با اشاره به اینکه در حالت قدیم برخی از دانشجویان به عمد با اتلاف وقت به تحصیل ادامه می دادند، تاکید کرد: با تدوین قانون بهتری از سنوات چهار ساله می توانیم این موضوع را مدیریت کنیم که تعیین پنج سال برای اتمام تحصیل بسیار قابل قبول است.
وی افزود: در دوره های قبل دانشجویان برای افزایش نیمسال باید به کمیسیون می رفتند تا برای آنها تصمیم گیری شود اما اکنون باید برای تحصیل خود هزینه پرداخت کنند که این نگرش منطقی نیست.


** تهیه مواد برای پروژه های تحقیقاتی از سوی دانشجویان

پرنیانچی در ادامه در خصوص وضعیت آزمایشگاه ها و کتابخانه های دانشگاه ها هم گفت: وقتی دانشجو پروژه ای را برای کارش تعریف می کند؛ باید تمام مواد اولیه اش را از بازار تهیه کند چرا که تجهیزات و دستگاه های دانشگاه اندک و گاهی مواد موجود در آنها مربوط به چند سال قبل است.
وی افزود: همچنین ظرفیت هایی که دانشگاه ها برای جذب دانشجویان دارند؛ بیشتر از ظرفیت آزمایشگاه های و دیگر مراکز تحقیقاتی این مراکز علمی است.
عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم ادامه داد: حتی سایت دانشگاه ها که محل بهره مندی از رایانه ها است؛ گاهی برای انتخاب واحد دانشجویان آنچنان شلوغ می شود که شاید نوبت به 70 درصد افراد نرسد.
پرنیانچی اظهار داشت: گاهی شاهدیم که یک دانشکده ای که بیش از 200 دانشجو دارد فقط 40 دستگاه رایانه برای کار آنان دارد و این نشان دهنده توجه نکردن مسوولان به مسایل و مشکلات دانشجویان است؛ افزایش ظرفیت کلاس ها نیز یکی دیگر از علل بروز این مشکلات به شمار می رود.
وی گفت: در زمینه کتابخانه های دانشگاه ها هم باید اقرار کرد که ظرفیت سالن های مطالعه زیاد نیست البته این امر در دانشگاه صنعتی امیرکبیر پررنگ نیست و در زمینه اساتید دانشگاهی نیز این مرکز علمی با مشکلی مواجه نیست.

عاملی نیز در خصوص وضعیت آزمایشگاه ها در دانشگاه تهران با بیان اینکه مبلغی که بابت هر دانشجو در اختیار استاد قرار می گیرد، بسیار ناچیز است، خاطر نشان کرد: اگر اعتقاد داریم که پیشرفت اقتصادی ما در گرو پیشرفت علمی است باید به آزمایشگاه های موجود در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی توجه ویژه ای کنیم.
وی افزود: اگر پژوهش کاملی نیاز باشد دانشجو باید هزینه های آن را خود پرداخت کند که با چنین هزینه ای با وضعیت مالی برخی دانشجویان سازگار نیست.
وی با بیان اینکه با وجود نوسازی آزمایشگاه ها در دانشگاه تهران هنوز مشکلاتی وجود دارد، خاطر نشان کرد: ظرفیت آزمایشگاه ها برای پذیرش دانشجویان مناسب نیست و باید به صورت گروهی آزمایش ها را انجام دهند در صورتی که این فضا برای تجربه شخصی فراهم شده است.
عضو انجمن اسلامی با تاکید بر اینکه کتابخانه از ملزومات مهم دوران دانشجویی است، گفت: یکی از اعتراض های دانشجویان ظرفیت کم کتابخانه ها نسبت به تعداد افراد ساکن در خوابگاه ها است و به همین خاطر زمینه برای استفاده بیشتر دانشجویان فراهم نیست.
وی با تاکید بر اینکه کتابخانه مرکزی دانشگاه نیز به صورت 24 ساعته فعال نیست، تصریح کرد: بسیاری از افراد به دلیل شرایط سخت نیمه شب به مطالعه می پردازند که حداقل برای ایام امتحانات این امکان وجود دارد که با برخی هماهنگی ها کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران به صورت شبانه روزی اداره شود.


** استفاده برخی استادان از دانشجویان برای جمع آوری مقاله

وی در خصوص سطح علمی استادان و دانشجویان در دانشگاه ها نیز اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر در زمینه اساتید با آن درگیر هستند این است که اغلب اعضای هیات علمی چون در بیرون شرکت و یا موسسه دارند و به دنبال پروژه های خود هستند و دیگر کلاس های دانشگاه آنچنان دارای اهمیت برای آنان نیست.
عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم گفت: برخی استادان فقط در هفته 2 ساعت برای تدریس به دانشگاه می آیند. آنان هر ترم یک پروژه ای مربوط به خود را برای دانشجویان تعریف و مقاله های مرتبط با آن را با کمک دانشجویان جمع آوری و استفاده می کنند.
وی افزود: این امر سبب می شود که اگر تمام دانشجویان نیز در نظرسنجی اساتید به یکی از آنان کمترین نمره را هم بدهند؛ چون استاد مربوطه توانسته یک پروژه برای دانشگاه تعریف کند؛ هیچ توجهی به این ارزیابی برای ماندن یا رفتن استاد مربوطه نمی شود و ترم بعد هم، همان استاد به تدریس ادامه می دهد.

عاملی هم در این ارتباط با بیان اینکه اساتید دانشگاه شامل مجموعه ای از افراد با تجربه و مجموعه ای از جوانان نخبه است، تاکید کرد: استاد بودن وابسته به سن نیست بلکه باید کیفیت تدریس و کارهای پژوهشی هر فردی مورد تایید قرار گیرد.
وی با بیان اینکه بیشتر در رشته های انسانی از اساتید کم کیفیت استفاده می شود، اظهار کرد: در رشته های فنی برخی از اساتید سن بالایی دارند و توانایی حضور در کلاس برای دو ساعت آموزش را ندارند یا دانش آنها مربوط با مباحث قدیمی است و امروز در هر زمینه علمی پیشرفت های زیادی شده است.
وی با تاکید بر اینکه علم روز پیشرفته تر است، خاطر نشان کرد: شورای نظارت هر دانشکده بر وضعیت علمی و تدریس هیات علمی آن نظارت می کند که چنین نظارتی جامع نیست و اگر این نظارت خارج از دانشکده ها صورت می گرفت شاید صلاحیت استادان بهتر مورد ارزیابی قرار می گرفت.
عضو انجمن اسلامی دانشگاه تهران با بیان اینکه در مفهوم تولید علم در کشور دچار اشتباه شده ایم، اظهار کرد: علم در کشور به معنای تعداد مقالات چاپ شده نیست بلکه باید میزان پژوهشی را که منجر به تغییر و تحول می شود ، قبول کرد . علم مورد قبول علمی است که بتواند در چرخه اقتصاد تاثیر گذار باشد و منجر به توسعه و تحول شود.
به گفته وی، سنجش یک دانشجو بر اساس شمار مقالاتش یک ضعف محسوب می شود و نباید منجر به انتخاب وی به عنوان استاد شود که فاقد علم روز است.


** پردیس و حضور دانشجویان با رتبه چند هزار در دانشگاه معتبر

پرنیانچی در ادامه میزگرد ایرنا با تاکید بر اینکه یکی دیگر از مشکلات اصلی که در سیستم پولی سازی دانشگاه ها ایجاد شده، راه اندازی پردیس ها است، خاطر نشان کرد: وقتی مدرک علمی در حد یک کالا تقلیل پیدا کند؛ دیگر ارزشی برای جامعه نخواهد داشت.
وی اظهار کرد: هم اکنون در دانشگاه های برتر شاهد حضور دانشجویانی در کلاس های درس هستیم که رتبه کنکور آنان شاید چند هزار باشد اما چون در پردیس ها ثبت نام کرده و در اصل پول داده است؛ می تواند به این مراکز علمی معتبر ورود پیدا کند.
عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم گفت: اینگونه مسایل نه تنها سبب افت سطح و فضای علمی دانشگاه ها می شود بلکه سبب تغییر فضای فرهنگی دانشگاه ها نیز خواهد شد.
وی افزود: دانشجویی که یک دهم دانشجویان دیگر تلاشی در کنکور نکرده است به راحتی به خاطر برخورداری از توان مالی در کنار سایر دانشجویانی که زحمت کشیده اند سرکلاس های درسی حضور می یابد و وقتی هم اعتراضی صورت می گیرد؛ جواب این است که آنان شهریه پرداخت کرده اند و منع قانونی ندارند.
پرنیانچی خاطر نشان کرد: واقعیت این است که هم اکنون در دانشگاه ها، مناسبات را پول و سرمایه افراد تعریف می کند و حضور این دانشجویان پردیسی در کلاس های درسی در هر سال سبب لطمه خوردن به جایگاه علمی و رنکینگ های دانشگاه ها می شود چرا که آنان کمتر می توانند مقالات علمی معتبر ارایه کرده و بر اعتبار دانشگاه بیفزایند.

عاملی هم در ادامه در خصوص وجود پردیس های مختلف برای دانشگاه های معتبر با بیان اینکه اولین تاثیر پردیس های خودگردان در دفترچه های انتخاب رشته است، گفت: برای افزایش دانشجویان این پردیس ها از ظرفیت های دانشکده های روزانه و شبانه کم شده است و این درست نیست که از آموزش عالی رایگان کاسته شده و به ظرفیت پردیس ها اضافه شود.
وی با بیان اینکه پردیس های خودگردان هزینه بسیار سنگینی دارد، خاطر نشان کرد: در گروه شبانه دانشجویان می توانستند هزینه ها را با کار پاره وقت پرداخت کنند اما با وجود پردیس ها تعداد دانشجویان دولتی کاهش پیدا کرده است.
دانشجوی دانشگاه تهران با بیان اینکه اصل سیاست ایجاد پردیس خودگردان خوب است، تاکید کرد: در خصوص کاهش ظرفیت روزانه و شبانه به خاطر پردیس ها مخالف هستم اما در مورد ایجاد زیرساخت ها و افزایش ظرفیت انتخاب دانشجویی مشکلی وجود ندارد.
عاملی افزود: حضور قبولی های پردیس در کلاس های گروه های روزانه و شبانه سطح علمی به خصوص در مباحث کلاسی را پایین می آورد و این روند آینده خوبی ندارد.
وی با بیان اینکه عده ای صرفا به دلیل توانایی های مالی می توانند در کلاس ها حضور پیدا کنند و در کنار افرادی بنشینند که رتبه های خوبی در کنکور کسب کرده اند، تاکید کرد: چنین سیاستی موجب ایجاد احساس بی عدالتی در بین دانشجویان می شود و اساتید نیز میان این دو گروه دانشجویی تفاوت قائل می شوند چرا که در اولین جلسه دانشگاه استادان اقدام به سوال از رتبه دانشجویان می کنند.


** نبود امنیت در اطراف خوابگاه های دانشجویی

پرنیانچی در خصوص وضعیت رفاهی دانشجویان گفت : خوابگاه های دانشجویی نیز به هیچ وجه مناسب و مطلوب نیست و گاهی در یک اتاق هشت دانشجو زندگی می کنند.
عاملی هم با بیان اینکه در زمینه رفاه دانشجویی اعتراضات به صورت مداوم وجود داشته و دارد، گفت: در زمینه غذای دانشجویی روند کیفیتی مثبتی را طی کرده ایم اما هنوز مشکلات بزرگی وجود دارد.
وی با بیان اینکه در زمینه خوابگاه ها مشکلات جدی است ، تاکید کرد: جدای از نبود خوابگاه در تابستان برای دانشجویان و حشرات موذی، امنیت نیز وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه تنها 10 درصد از مجموعه ساختمان های دانشگاهی جدید است و باقی بالای سی سال بدون نوسازی هستند، اظهار کرد: در اطراف برخی خوابگاه ها خفت گیری وجود داشته و سرقت گوشی یا رایانه قابل حمل دانشجویان نیز اتفاق می افتد که این امر مشکلاتی را برای ادامه تحصیل آنان فراهم می کند.
وی با بیان اینکه اعتراضات بی نتیجه باقی مانده است ، گفت: در نهایت به تازگی چراغ هایی برای روشنایی جهت جلوگیری از خفت گیری در اطراف خوابگاه ایجاد شده که کافی نیست.
عاملی تاکید کرد: مشکل دیگر این است که در دفترچه های کنکور وجود خوابگاه ذکر می شود اما به ناگهان دانشگاه تصمیم به عدم واگذاری خوابگاه برای دانشجویان می گیرد که این روند درست نیست.


** عدم استفاده از توانایی استادان و دانشجویان در دانشگاه ها

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم در ادامه گفت: در اجرای پروژه های عمرانی در دانشگاه امیر کبیر نیز وضعیت مطلوبی نداریم به گونه ای که هم اکنون حدود پنج سال است که می خواهند دانشکده ای برای رشته متالوژی ایجاد کنند اما هنوز هم با دانشجویان رشته های معدن در یک دانشکده هستیم و این در حالی است که هیچ کجای دنیا چنین چیزی را نمی توان دید چرا که اصلا این دو رشته بهم ربطی ندارند.

عاملی عضو انجمن اسلامی دانشگاه تهران هم با اشاره به اینکه دانشگاه می تواند از ظرفیت علمی و توانایی دانشجویان برای حل مشکلات خود نظیر اجرای طرح ها استفاده کند، تصریح کرد: پیشتر سایت دانشگاه برای دانشجویان فقط بر روی رایانه ها و نرم افزارهای قدیمی قابل استفاده بود اما بعد از سه سال تلاش و دریافت مجوز دانشجویان کامپیوتر توانستند این مشکل را حل کنند.

** مقاله گرایی کاذب به رشد علمی ما کمک نمی کند

عاملی عضو انجمن اسلامی دانشگاه تهران در پایان با اشاره به اینکه کیفیت پایین دانشگاه ناشی از چندین مورد است، اظهار کرد: در سیستم های رتبه بندی دانشگاه های معتبر جهان همه موارد از جمله ورزشی، فرهنگی، تفریحی و خوابگاهی در نظر گرفته می شود.
وی با بیان اینکه به لحاظ علمی از نظر تهیه مقاله وضعیت بهتری داریم، خاطر نشان کرد: مقاله گرایی کاذب به رشد علمی ما کمک نمی کند و در ایران مانند دانشگاه های دنیا خط تولید برای ابداعات جدید وجود ندارد.
این دانشجوی دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشگاه ها باید جامع باشند، اظهار کرد: پتانسیل مجموعه های ورزشی در میان دانشجویان خوب است اما به لحاظ اجرایی و مدیریتی ضعیف است و حتی گاهی فضاهای ورزشی دانشگاه ها برای کسب درآمد به دیگران اجاره داده می شود.
به گفته وی علاقه میان دانشجویان به رشته های مختلف ورزشی وجود دارد اما مسئولان هماهنگی لازم را برای حضور دانشجویان در مسابقات ورزشی انجام نمی دهند و دانشجویان از هر فرصتی مانند اندک زمان فراغت بعد از کلاس تا کلاس بعدی برای ورزش استفاده می کنند.

فراهنگ*1355*9187*7561* خبرنگاران: علی اکبر قزوینیان، حمید بازگشا و سارا کریمیان*انتشار: داود پورصحت*

انتهای پیام /*

نظر شما