شناسهٔ خبر: 22948424 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قائم مقام وزیر بهداشت:

10درصد مرگ های کشور در حوادث رخ می دهد

تهران-ایرنا- قائم مقام وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: 26 / 10 درصد از حدود 365 هزار مرگ سالانه در کشور در حوادث رخ می دهد یعنی از هر 10 مرگ یکی در سوانح است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا ایرج حریرچی روز دوشنبه در جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث در مرکز همایش های صدا و سیما افزود: 6 / 1 درصد از این مرگ ها در حوادث عمدی و 4 / 6 درصد آنها در حوادث ترافیکی رخ می دهد.
معاون کل وزارت بهداشت افزود: بسیاری از این مرگ ها برای افراد زیر 40 سال رخ می دهد افرادی که سرپرست خانواده هستند و چشم های گریان زیادی را به دنبال خود دارند.
وی گفت: سالانه حدود 39 میلیون دلار معادل 48 / 6 درصد تولید ناخالص ملی در حوادث و سوانح کشور از بین می رود.
حریرچی افزود: حدود 10 درصد از کل بستری های کشور، مصدومان سوانح هستند و سال 95 حدود 768 هزار مصدوم حوادث در بیمارستان بستری شدند و فاکتور هزینه بیمارستانی آنها هزار و 189 میلیارد تومان بود که به بیمه ها تحمیل شد.
حریرچی خاطرنشان کرد: باید برای حوادث مختلف در کشور آمادگی داشته باشیم، در تهران یک ساختمان پلاسکو دچار حادثه شد، کل شهر و مملکت درگیر شدند و عالی ترین مقامات کشور به محل حادثه آمدند اگر خدای نکرده حادثه در تهران رخ دهد مشکلات مهمی در کشور بروز پیدا می کند.
وی اظهار کرد: وضعیت بیمارستان های کشور برای مقاومت در برابر زلزله مناسب نیست، بررسی های وزارت بهداشت در سال 86 نشان می داد که 73 درصد بیمارستان های کشور و 87 درصد بیمارستان های تهران فرسوده است و در برابر زلزله مقاوم نیست.
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: در چهار سال گذشته با اقداماتی که برای نوسازی بیمارستان ها انجام شد از جمله ساخت 24 هزار تخت بیمارستانی جدید، میزان بیمارستان های غیر مقاوم در کشور به 45 درصد و در تهران به 75 درصد رسید.
وی افزود: در این مدت هر سال حدود 6 هزار تخت بیمارستانی جدید ساخته شده است در حالی که در دولت های قبلی حداکثر 1700 تخت بیمارستانی ساخته می شد، البته ادعایی نداریم و هنوز شاخص نسبت تخت بیمارستانی در تهران به جمعیت بسیار پایین است.
حریرچی گفت: در کشوری مثل ژاپن به ازای هر هزار نفر 13.5 تخت، در ترکیه و برخی کشورهای منطقه مدیترانه شرقی 2.5 تخت و در کشورهای اروپایی بسیار بیش از این میزان است در حالی که در ایران به ازای هر هزار نفر جمعیت هنوز کمتر از دو تخت بیمارستانی داریم.
وی افزود: برنامه وزارت بهداشت این است که تا سال 1399 میزان بیمارستان های فرسوده کشور را به 30 درصد و در تهران به 38 درصد برسانیم و برای این کار برنامه داریم؛ ضمن اینکه جایابی بیمارستان ها نیز به جای تمرکز در مرکز شهر که همین الان و در شرایط معمولی نیست دسترسی به آنها سخت است، در مناطق غیر مرکزی و اطراف و در نزدیکی بزرگراه ها خواهد بود که دسترسی به آنها آسان باشد. بیشتر این بمیارستان ها نیز مجتمع های بزرگ بالای 400 تخت نه بیمارستان های کوچک خواهد بود.
قائم مقام وزیر بهداشت ادامه داد: در کنار این همه خبرهای بد، خبرهای خوبی هم وجود دارد به عنوان مثال میزان فوتی های حوادث رانندگی در سال 85 حدود 27هزار نفر بود و اکنون به کمتر از 16 هزار نفر در سال رسیده است و نسبت این مرگ ها به صد هزار نفر جمعیت در ایران اکنون حدود 19 است که نسبت به کشورهای منطقه با 20.7 کمتر است.
خبرنگار: افشین شاعری ** انتشار: لیلا خطیب زاده
اجتمام 3063 ** 1776

انتهای پیام /*

نظر شما