شناسهٔ خبر: 22943941 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

75 درصد کشفیات مواد مخدر جهان در ایران

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران گفت: 75 درصد کشفیات جهانی تریاک با تلاش جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، ­سردار مویدی در اجلاس گروه کاری میثاق پاریس درباره همکاری های بین مرزی، گزارشی از عملکرد ایران در مبارزه با مواد مخدر ارائه کرد و افزود : 61 درصد کشفیات جهانی مرفین، 17 درصد هرویین و همچنین بیشترین موارد  کشف پیش سازهای شیمیایی مواد مخدر توسط جمهوری اسلامی ایران انجام می شود.
او همچنین به نشست تهران (امروز) اشاره کرد و گفت: این نشست به لحاظ زمان و مکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است که امیدواریم با درک شرایط حاضر بتوانیم در روند بحث ها به منظور مهار مسئله مواد مخدر اقدام موثر کنیم.
سردار مویدی افزود : آنچه درباره گسترش سطح و منطقه کشت خشخاش و افزایش تولید مواد مخدر افغانستان در گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم ملل متحد آمده تصویری بسیار نگران کننده از موج مخرب ناشی از افزایش کشت و تولید است که بزودی منطقه را در می نوردد و به اروپا و ماورای آن خواهد رسید.
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران گفت: این نشست نخستین صحنه مواجهه با شرایط جدید است که کارشناسان و متخصصان منطقه ای و بین المللی گردهم آمده اند تا  آن را ارزیابی و راهکارهای مناسب را تبیین کنند و به همین دلیل طبیعی است توقعات از نشست تهران در شرایط فعلی بیشتر از نشست های پیشین میثاق پاریس باشد.
او در ادامه به نقش نشست های میثاق پاریس به ویژه نشست های گروه کارشناسی همکاری های مرزی در مبارزه با کشت و تولید و قاچاق مواد مخدر افغانستان اشاره کرد و افزود: گرچه ارزیابی امکانات و ساز و کارهای پلیسی و امنیتی  با هدف بهبود مبارزه در دستور جلسه پیش بینی شده است اما انتظار می رود که این مباحث با در نظر داشتن عوامل افزایش کشت و تولید و اثرات مخرب اقتصادی، اجتماعی و امنیتی ناشی از آن مطرح شود.
سردار مویدی گفت: همه ما در بحث مواد مخدر با یک سوال اساسی روبرو هستیم که چرا برغم وجود اسناد جامع و متوازن مصوبات بین المللی به ویژه بیانیه های سیاسی و برنامه های اقدام کمیسیون مواد مخدر و همچنین سند نهایی سی امین نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای کنترل و مهار معضل جهانی مواد مخدر و تلاش بی وقفه و اقدامات اثرگذار دستگاه های مقابله ای کشورها در تقویت کنترل مرزهای مشترک و بهبود زیرساخت های مبادله اطلاعات منطقه ای و گسترش همکاری های بین المللی متاسفانه تهدیدات امنیتی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از جریان تولید و قاچاق مواد مخدر در سراسر جهان و بخصوص منطقه ما هنوز ادامه دارد.
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران گفت: هدف اصلی میثاق پاریس جلوگیری از قاچاق مواد مخدر افغانستان به اروپا تعریف شده در حالی که هیچ نوع نقشه راه یا برنامه اقدام عملی برای توقف کشت و تولید ارائه نشده است و اگر چنین چیزی وجود دارد اثر آن در میدان عمل مشاهده نمی شود.
او افزود : عامل دیگری که باعث کاهش کشت و تولید انواع مواد مخدر می شود نبود تقاضا و بازار سود آور است که باید در کشور های مقصد (متقاضی) برنامه کاهش تقاضا به شکلی تدوین و اجرا شود که انگیزه ای برای سوداگران مرگ باقی نگذارد.
سردار مویدی گفت: در اسناد و متون بین المللی مرتبط با مواد مخدر بارها  از عبارت مسئولیت مشترک و تعهد بین المللی استفاده می شود در حالی که هیچ نمونه عینی مجسم  و مستند از ایفای این تعهد حداقل در کمک به کشور مبدا و کشورهای مسیر دیده نمی شود.
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران افزود: در اکثر قریب به اتفاق نشست های میثاق پاریس هیئت های شرکت کننده از نبود ساز و کار کارآمد برای تبادل اطلاعات یا عدم دریافت اطلاعات بموقع برای انجام عملیات شکایت دارند در حالی که دستیابی به چنین امری منوط به تصمیمات مسئولین مرزی و دستگاه های مقابله ای کشورهای هم مرز است.
او گفت: برغم وجود ساز و کارهای منطقه ای موثر در ارتقاء همکاری های مرزی و مقابله با قاچاق مواد مخدر نظیر ابتکار سه جانبه میان جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و پاکستان با ساز و کار شبکه تحلیلی مشترک افسران کشوری و دفاتر رابط مرزی که عملکرد بسیار محقق و موثری دارد این ساز و کار ها آنچنان که باید از سوی میثاق پاریس حمایت نمی شود.

نظر شما