شناسهٔ خبر: 22935233 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

نماینده ولی‌ فقیه در قزوین:

محروم شدن انسان از درجات ایمان زمینه‌ساز تسلط اشرار است

نماینده ولی‌ فقیه در قزوین محروم شدن انسان از درجات ایمان را زمینه‌ساز تسلط اشرار دانست و گفت: وقتی که انسان به فسق می‌رسد یعنی خودش را از پوشش ایمان محروم می‌کند آن موقع لیاقتش فرعون می‌شود فرعونی که مردم را آنقدر تحقیر کرده بود که خودش را آفریدگار آنها قلمداد می‌کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی‌ فقیه و امام جمعه قزوین امشب در جلسه تفسیر قرآن کریم که درحسینیه امامزاده اسماعیل قزوین برگزار شد، با اشاره به آیه چهل و چهار سوره اسراء گفت: «آسمان‌های هفتگانه و زمین و هر کس که در آنها است او را تسبیح می‌گویند و هیچ چیز نیست مگر اینکه در حال ستایش تسبیح او می‌گوید اما شما تسبیح آنها را درنمی‌یابید به راستی که او همواره بردبار و آمرزنده است».

وی در ادامه افزود: حضرت موسی(ع) در خطاب به فرعون فرمودند همه عالم در حال تسبیح پروردگار من هستند اگر تو هیچ شعوری برای درک این حقیقت نداری این گونه نیست که عالم را با تو هماهنگ کنند تو باید با عالم هماهنگ شوی.

این استاد تفسیر در ادامه با اشاره به آیه چهل و پنج سوره اسرا پیرامون فریبکاری فرعون نسبت به قوم خود اظهار کرد: خداوند متعال در این آیه می‌فرماید «پس قوم خود را سبک مغز یافت و آنها را فریفت و اطاعتش کردند چرا که آنها مردمی منحرف بودند اگر قوم فرعون فاسق نشده بودند که فرعون را نمی‌گرفتند».

وی در ادامه محروم شدن انسان از درجات ایمان را زمینه‌ساز تسلط اشرار دانست و ابراز کرد: وقتی که انسان به فسق می‌رسد یعنی خودش را از پوشش ایمان محروم می‌کند آن موقع لیاقتش فرعون می‌شود فرعونی که مردم را آنقدر تحقیر کرده بود که خودش را آفریدگار آنها قلمداد می‌کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه با بیان اینکه فرعون می‌خواست بزرگانی چون موسی و هارون را به بندگی خود بخواند افزود: بیان فرعون این بود که منی که بزرگ هستم و با شما فرق می‌کنم و از شما بهترم من غیر از خودم برای شما معبودی نمی‌بینم و نمی‌شناسم طوری هم جا انداخته بود که وقتی می‌گفت نظر من این است دیگر کسی جرات نمی‌کرد غیر از آن بگوید.

وی در ادامه با اشاره به بلندپروازی‌های فرعون گفت: فرعون دستور داد زمینه‌هایی را فراهم کنند که به غیر از زمین به آسمان‌ها برود و آنجا را هم جستجو کند یعنی می‌خواست بگوید من زمین را دیدم آسمان‌ها را هم گشتم هر جایی هم که دست شما نمی‌رسد مشاهده کردم آن خدا را نیافتم و من موسی را از کاذبین می‌دانم.

این استاد تفسیر در ادامه با اشاره به آیه‌ای از قرآن پیرامون سرکشی فرعون و سپاهیانش گفت: و او و سپاهیانش در آن سرزمین به ناحق سرکشی کردند و پنداشتند که به سوی ما بازگردانیده نمی‌شوند در حقیقت فرعون و لشکریانش به ناحق در زمین استکبار ورزیدند و جزو مستکبرین شده و در نهایت با ذلت و خواری به سوی پروردگار عالمیان بازگردانده شدند.

وی در ادامه با اشاره به مفهوم مستکبر افزود: مستکبر یعنی کسی که روی خودش خیلی حساب می‌کند یعنی کسی که خدا را نمی‌بیند و برای بندگان خداوند متعال ارزش قائل نمی‌شود مستکبر کسی است که اگر میدان پیدا کند خودش را رب و معبود و همه چیز مردم جا می‌زند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه با بیان اینکه فرعون لشکریانش را طوری تربیت کرده بود که آنها هم مستکبر بودند تصریح کرد: قاعده عالم مستکبرها این است که نسبت به زیردستان خود ظالم و ستمگر و زورگو و زیاده‌خواه هستند و نسبت به هر کسی که به آنها سیطره دارند ذلیل و خار و مطیع و فرمانبر هستند این قاعده و قانون است از این رو جنود فرعون هم اینطور بودند.

وی در پایان گفت: در عصر و نسل ما گاهی روحیات استکباری در برخی از انسان‌ها به وضوح دیده می‌شود به عنوان نمونه وقتی که انسان موقعیتی پیدا می‌کند مست می‌شود و به دنبال آن بی‌خبری و غفلت به او دست می‌دهد به همین جهت انسان باید همواره آگاه باشد و بداند که روزی در پیشگاه خداوند متعال باید پاسخگوی اعمال خود باشد./۸۷۳/پ۲۰۲/ب۱

نظر شما