شناسهٔ خبر: 22930883 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

سهم سینما و تئاتر از بودجه سال آینده

- همشهری آنلاین: بودحه سال ۹۷ در دو بخش سینما و تئاتر در حالی با افزایش رقم به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است که دست کم در حوزه تئاتر هنرمندان از دریافت نکردن مطالبات خود پس از گذشت ۹ ماه از سال به دلیل نبود اعتبار گله‌مند هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، لایحه بودجه سال 1397 با سقف ۱۱۹۴ تریلیون تومان صبح یکشنبه، 19 آذرماه توسط حسن روحانی رییس جمهور به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این رقم، هزار و 312 میلیارد و 539 میلیون تومان برآورد شده است.

این رقم بودجه برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 96، هزار و 32 میلیارد و 150 میلیون تومان مصوب شده بود.

طبق جداول منتشر شده، در بودجه سال 97، هزار و 185 میلیارد و 480 میلیون تومان از بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اعتبارات هزینه‌ای و حدود 126 میلیارد و 573 میلیون به بخش تملک‌ دارایی‌های سرمایه‌ای اختصاص دارد.

براین اساس با توجه به افزایش حدود 280 میلیارد تومانی بودجه‌ این وزارتخانه، سهم سینما و تئاتر هم به عنوان بخشی از زیرمجوعه‌های فرهنگ و هنر افزایش پیدا کرده است.

از میان زیرمجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان سینمایی در حالی که مصوب بودجه امسالش، 193 میلیارد تومان است، در لایحه بودجه سال 97 ، رقم  222 میلیارد و 800 میلیون تومان در دو بخش هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برآورد شده است.

در بخش سینما، برای توسعه و گسترش سینمای ملی هفت میلیارد و 800 میلیون تومان، احداث شهرک سینمایی در هشتگرد پنج میلیارد تومان و کمک‌های فنی و اعتباری به پردیس‌های سینمایی دو میلیارد و 500 میلیون تومان برآورد شده است.

همچنین بودجه هنرهای نمایشی سال آینده نیز 78 میلیارد و 400 میلیون تومان برآورد شده است که نسبت به سال گذشته با رقم 64 میلیارد و 500 میلیون تومان، بیش از 14 میلیارد تومان افزایش داشته است.

در جزئیات برنامه حمایت و گسترش هنرهای نمایشی، حمایت از برگزاری جشنواره‌ها، تولید، نمایش‌های صحنه‌ای، سنتی و آیینی ، کمک به موسسات و تشکل‌های نمایشی، خانه تئاتر، راه‌اندازی موزه تئاتر و کمک به فعالیت‌های تئاتر موزه عروسکی از جمله موارد ذکر شده است.

در این بخش بودجه برآورد شده برای حمایت از تولید، 45 میلیارد و 200 میلیون تومان مشخص شده است.

همچنین برای حمایت از خانه تئاتر و راه‌اندازی موزه تئاتر دو میلیارد و 200 میلیون تومان و کمک به فعالیت‌های موزه عروسکی یک میلیارد و 500 میلیون تومان درنظر گرفته شده است که با توجه به آنچه پیش از این توسط دست‌اندرکاران این حوزه برای راه‌اندازی و تکمیل این پروژه‌ها اعلام شده رقم زیادی به نظر نمی‌آید.

هنرمندان در مصاحبه‌های مختلفی درباره‌ی وضعیت بودجه‌ی تئاتر و انتقاد از نگرفتن مطالبات خود برای اجرای نمایش از ابتدای امسال تاکنون اظهاراتی را مطرح کردند.

برچسب‌ها:

نظر شما