شناسهٔ خبر: 22929545 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سهم سینما و تئاتر از بودجه سال آینده

بودجه‌ای که فعلا در کاغذ به سینما و تئاتر تعلق گرفت

بودحه سال 97 در دو بخش سینما و تئاتر در حالی با افزایش رقم به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است که دست کم در حوزه تئاتر هنرمندان از دریافت نکردن مطالبات خود پس از گذشت 9 ماه از سال به دلیل نبود اعتبار گله‌مند هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، لایحه بودجه سال 1397 با سقف ۱۱۹۴ تریلیون تومان صبح یکشنبه، 19 آذرماه توسط حسن روحانی رییس جمهور به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این رقم، هزار و 312 میلیارد و 539 میلیون تومان برآورد شده است.

این رقم بودجه برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 96، هزار و 32 میلیارد و 150 میلیون تومان مصوب شده بود.

طبق جداول منتشر شده، در بودجه سال 97، هزار و 185 میلیارد و 480 میلیون تومان از بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اعتبارات هزینه‌ای و حدود 126 میلیارد و 573 میلیون به بخش تملک‌ دارایی‌های سرمایه‌ای اختصاص دارد.

براین اساس با توجه به افزایش حدود 280 میلیارد تومانی بودجه‌ این وزارتخانه، سهم سینما و تئاتر هم به عنوان بخشی از زیرمجوعه‌های فرهنگ و هنر افزایش پیدا کرده است.

از میان زیرمجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان سینمایی در حالی که مصوب بودجه امسالش، 193 میلیارد تومان است، در لایحه بودجه سال 97 ، رقم  222 میلیارد و 800 میلیون تومان در دو بخش هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برآورد شده است.

در بخش سینما، برای حمایت و گسترش سینمای ملی 160 میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای برآورد شده است، همچنین برای احداث شهرک سینمایی در هشتگرد پنج میلیارد تومان، حمایت از برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر 14 میلیارد تومان، جشنواره‌های فیلم داخلی 32 میلیارد تومان، حمایت گروه هنر و تجربه یک میلیارد و 500 میلیون،حمایت توسعه صنعت انیمیشن ایران 15 میلیارد و 100 میلیون تومان و کمک‌های فنی و اعتباری به پردیس‌های سینمایی دو میلیارد و 500 میلیون تومان برآورد شده است.

همچنین بودجه هنرهای نمایشی سال آینده نیز 78 میلیارد و 400 میلیون تومان برآورد شده است که نسبت به سال گذشته با رقم 64 میلیارد و 500 میلیون تومان، بیش از 14 میلیارد تومان افزایش داشته است.

در جزئیات برنامه حمایت و گسترش هنرهای نمایشی، حمایت از برگزاری جشنواره‌ها، تولید، نمایش‌های صحنه‌ای، سنتی و آیینی ، کمک به موسسات و تشکل‌های نمایشی، خانه تئاتر، راه‌اندازی موزه تئاتر و کمک به فعالیت‌های تئاتر موزه عروسکی از جمله موارد ذکر شده است.

در این بخش بودجه برآورد شده برای حمایت از تولید، 45 میلیارد و 200 میلیون تومان مشخص شده است.

همچنین برای حمایت از خانه تئاتر و راه‌اندازی موزه تئاتر دو میلیارد و 200 میلیون تومان و کمک به فعالیت‌های موزه عروسکی یک میلیارد و 500 میلیون تومان درنظر گرفته شده است که با توجه به آنچه پیش از این توسط دست‌اندرکاران این حوزه برای راه‌اندازی و تکمیل این پروژه‌ها اعلام شده رقم زیادی به نظر نمی‌آید.

هنرمندان در مصاحبه‌های مختلفی درباره‌ی وضعیت بودجه‌ی تئاتر و انتقاد از نگرفتن مطالبات خود برای اجرای نمایش از ابتدای امسال تاکنون اظهاراتی را مطرح کردند.

ایوب آقاخانی: چاقو به استخوان رسیده است

ابراز نگرانی علی سرابی از سِیلی که تئاتری‌ها را می‌برد

انتقاد هادی مرزبان از وعده‌های عملی نشده

انتهای پیام

نظر شما