شناسهٔ خبر: 22930101 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

متوسط بارش‌های کشور به ۲۷.۵ میلی‌متر/کاهش ۸۹ درصدی بارش در تهران

متوسط بارش‌های کشور تا پایان هفته سوم آذر به ۲۷.۵ میلیمتر رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش شما نیوز ، به نقل از وزارت نیرو، شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد، با گذشت ۷۷ روز از سال آبی جدید یعنی از ابتدای مهر امسال تا پایان روز جمعه ۱۷ آذرماه جاری، متوسط بارش های کشور به ۲۷.۵ میلیمتر رسیده است.

بر اساس این گزارش، این میزان بارش در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته (۳۲.۹ میلیمتر) ۱۶.۴ درصد و در مقایسه با متوسط بلندمدت ( ۴۶.۵ میلیمتر) ۴۰.۹ درصد کاهش داشته است.
بر همین اساس، بیشترین بارش ها در حوضه های آبریز اصلی، دریای خزر با ۲۵.۷ میلیمتر، دریاچه ارومیه با ۲۴ میلیمتر، خلیج فارس و دریای عمان ۲۵.۲ میلیمتر، فلات مرکزی ۴.۵ میلیمتر، مرزی شرق با یک میلیمتر و قره قوم با ۸.۷ میلیمتر به ثبت رسیده است. ایستگاه رامسر- صفارود در استان مازندران شاهد حداکثر بارندگی به میزان ۶۲۷.۵ میلیمتر بوده و برای ایستگاه قوچان در استان خراسان رضوی حداقل بارندگی به میزان ۲۲.۷۵ میلیمتر گزارش شده است.  حجم بارش های اول مهر تا ۱۷ آذر معادل ۴۵ میلیارد و ۳۲۱ میلیون متر مکعب گزارش شده است.


حسن برنا، مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت گفت: حجم ریزش‌های جوی در آذر امسال نسبت به سال آبی گذشته کاهش ۸۹ درصدی را نشان می دهد. با بارش اولین برف سال جاری در ۱۷ آذر متوسط بارش آذر ماه در محدوده عملکرد استان تهران به ۳.۵ میلیمتر رسید که نسبت به بارندگی ۳۲ میلیمتر سال گذشته و ۲۱.۸ میلیمتر متوسط بلند مدت به ترتیب با کاهش ۸۹ و ۸۴ درصدی مواجه بودیم.

وی ادامه داد: بیشترین بارش مربوط به ایستگاه باران‌سنجی امامزاده داود با مقدار ۹.۵ میلیمتر و کمترین بارش مربوط به ایستگاه باران سنجی باقرآباد ورامین با مقدار یک میلیمتر است.
مدیر دفتر مطالعات شرکت آب منطقه ای تهران با بیان اینکه مقادیر بارش از ابتدای امسال تا امروز در محدوده عملکرد استان تهران ۲۷.۳ میلیمتر است، تصریح کرد: این میزان در مقایسه با مقدار ۵۱.۸ میلیمتر سال گذشته ومقدار ۶۲.۲ میلیمتر متوسط بلند مدت به ترتیب کاهش ۴۷ و ۵۸ درصد را نشان می دهد.

برنا با اشاره به اینکه وقوع بارش ها در مورخ ۱۷ آذرماه به جز در محدوده جنوب شهر تهران ودشت ورامین که به صورت باران بوده، در بقیه مناطق استان به صورت بارش برف بوده است، یادآور شد: به‌رغم شدت برودت هوا بارش برف قابل چشمگیر نبوده است وبا توجه به بررسی های انجام شده و اطلاعات به‌دست آمده ریزش‌های جوی چه از نظر میزان و چه از نظر توزیع در اغلب نواحی متغیر است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به تمرکز جمعیتی در استان تهران و لزوم تامین منابع آب پایدار و مطمئن برای شرب، صنعت و کشاورزی، دشت‌های استان وضعیت نامناسبی دارند که هموطنان باید نسبت به مصرف بهینه آب توجه لازم را داشته باشند؛ چرا که با وقوع بارش های مقطعی وضعیت منابع آب بهبود نمی‌یابد.

میانگین بارش در ۲۲ استان نسبت به پارسال منفی است این در حالی است که میانگین بارش در ۲۲ استان کشور نسبت به زمان مشابه پارسال منفی و در ۹ استان مثبت است. از سویی دیگر میانگین بارش در ۹ استان ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس، کرمانشاه، گلستان، مازندران و هرمزگان نسبت به زمان مشابه پارسال مثبت گزارش شده است و بارش در سایر استانها نسبت به همین زمان منفی است.براین اساس بیشترین بارش در استان گیلان به میزان ۲۹۸ میلی متر و در استان قم بارش صفر ثبت شده است.

نظر شما