شناسهٔ خبر: 22923622 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حمایت دولت دوازدهم از صنعت کشتی سازی/ ایران را به مرکز توزیع کالای منطقه‌ای تبدیل می‌کنیم

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت:قرار است دولت دوازدهم باهمکاری شرکت های کشتیرانی و نفتکش از توسعه صنعت کشتی سازی داخلی حمایت کند.

صاحب‌خبر -

حمایت دولت دوازدهم از صنعت کشتی سازیبه گزارش خبرنگار  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در مراسم گرامیداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سابقه تاریخی ایران در صنعت دریانوردی و کشتیرانی اظهار کرد: قدیمی ترین سند دریانوردی مربوط به شش هزار سال قبل از میلاد مسیح مربوط به ایرانی ها بوده و دانش صنعت کشتی سازی نیز در گذشته های دور به دانشمندان ایرانی تعلق داشته و در اشعار فردوسی از پادشاهی که صنعت دریانوردی و کشتیرانی را به دیگران آموخت، نام برده شده است.

وی ادامه داد: باید توجه کرد تا زمانی که شرکت کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش نخواهند، ایران یک کشتی ساز قدرتمند نخواهد شد. یکی از سیاست های ما در دولت دوازدهم با همکاری دو شرکت کشتیرانی و نفتکش، توسعه صنعت کشتی سازی داخلی است که با اجرای این برنامه و اصلاح مقررات بنادر می توانیم با توجه به ظرفیت های بنادر چابهار، شهیدرجایی و امام خمینی در جنوب و بنادر حاشیه دریای خزر ایران را به یک مرکز مهم تجارت کالای منطقه ای تبدیل کنیم.

شریعتمداری یادآورشد: علی رغم این پیشینه بسیار فاخر ایرانیان اما تا پیش از ۵۰ سال قبل که شرکت کشتیرانی تاسیس شد ما از پیشینه خود غافل ماندیم تا سال ۴۶ که ایران با خرید دو فروند کشتی برای تردد در خلیج فارس و چهار فروند شناور برای تردد در دریای خزر نخستین شرکت کشتیرانی در کشور تاسیس شد.

وزیر صعنت، معدن و تجارت با بیان اینکه کشتی رانی در دوره  تحریم به کشور در جهت پیشرفت اقتصادی تأثیر گذار بوده است گفت: با توجه به موقعیت ایران و اتصال دریای عمان به دریای خزر چرا نباید از پتانسیل های این بخش استفاده شود و در دولت دوازدهم به دنبال پاسخگویی این موضوع هستیم.

شریعت مداری افزود: نقش کشتی رانی در عرصه نرسیدن ایران در بخش های ریلی و دریایی باید مشخص شود و در این حیث نقش بنادر بسیار با اهمیت است.

وی در پایان تأکید کرد: باید بتوانیم قدم های محکمی در حوزه صنایع دریایی و کشتی سازی برداریم.

انتهای پیام /

باید قدم های محکمی در حوزه صنایع دریایی و کشتی سازی برداریم

نظر شما