شناسهٔ خبر: 22934586 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

برنامه ناوگان ملی دریایی برای ایجاد خطوط جدید کشتیرانی

صاحب‌خبر -
ناوگان ملی دریایی ایران برای انتقال کالاهای تجاری به بنادر درحال توسعه آسیا و آفریقا خطوط جدید کشتیرانی ایجاد می کند.
این مطلب را دکتر محمد سعیدی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دیروز در مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تأسیس ناوگان مذکور اعلام کرد و گفت: در نظر داریم خطوط جدیدی به بنادر هند، آسیای جنوب شرقی و جنوب آفریقا راه اندازی کنیم.
وی افزود: دو سایت بانکرینگ (تامین سوخت و نیاز ناوگان های دریایی) با ظرفیتی معادل ۱۰۰ هزار تن در بندرعباس و قشم وجود دارد و برنامه ما این است که این دو منطقه هاب (قطب) بانکرینگ ایران شود و همچنین بتوانند به بسیاری از شناورهای خارجی سخت رسانی کنند.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در حال حاضر ۱۷ خط کشتیرانی خارجی در بنادر ایران رفت و آمد می‌کنند که اگر سوخت با کیفیت، قیمت و سرویس مناسب به آنها عرضه شود، می توان جایگزین بنادر کشورهای دیگر برای ارائه خدمات بانکرینگ شد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر شناورهای ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به تمام بنادر دنیا به صورت عادی رفت و آمد می‌کنند و نیازهای بازرگانان ایران را به طور کامل تأمین می‌کنند و آثار تحریم برداشته شده است.
سعیدی افزود: بازار ساخت کشتی در دنیا بسیار رقابتی شده و ما برای سفارش کشتی های جدید نیازمند تقویت نیروی انسانی و تجهیزات مدرن و همچنین تحویل به موقع سفارشات هستیم. به همین دلیل اخیرا ساخت چند فروند کشتی اقیانوس پیما را با صنایع کره جنوبی آغاز کرده ایم.
۴ فروند از کشتی های کانتینربر سفارش داده شده از ابتدای فروردین تا قبل از پایان سال آینده تحویل ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد و ۶ فروند بانکر هم بتدریج پس از این تاریخ به ناوگان ملحق خواهند شد.
وی گفت: سازمان بین المللی دریانوردی(IMO) مقرر کرده که از دو سال بعد تمامی کشتی ها به منظور حفظ محیط زیست باید از سوخت خاصی استفاده کنند که میزان گوگرد (سولفور) موجود در آن بسیار پایین باشد، اما خیلی از مالکان کشتی‌ها هنوز آمادگی اجرای این شرایط را ندارند، زیرا برای تأمین چنین سوختی باید پالایشگاه به حد کافی وجود داشته باشد، در حالی که در دنیا به اندازه کافی پالایشگاه وجود ندارد که بتواند سوخت با سولفور پایین را تولید کند.
محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این مراسم با تاکید بر جایگاه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در توسعه اقتصادی کشور، گفت: دولت از برنامه سفارش ساخت کشتی به صنایع داخلی حمایت می کند و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم بهتر است سفارشات آینده خود را به صنایع کشتی سازی داخلی ارائه دهد. وی افزود: توسعه ساخت داخل صنایع کشتی سازی در کشور با توجه به ظرفیت های موجود در بنادر شهید رجایی، چابهار و خزر در دستور کار دولت دوازدهم برای تبدیل ایران به مرکز حمل و نقل بین المللی قرار دارد.

نظر شما