شناسهٔ خبر: 22915302 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

نشست بررسی سراب ها و سیرآب های اندیشه دانشجویی در ارومیه برگزارشد

به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو، نشست بررسی سراب ها و سیرآب های اندیشه دانشجویی به همت جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در ارومیه برگزار

صاحب‌خبر -

به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو، نشست بررسی سراب ها و سیرآب های اندیشه دانشجویی به همت جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در ارومیه برگزار شد.

به گزارش ایسنامنطقه آذربایجان غربی ولی عاقلی، رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در این نشست ضمن تبریک روز قلم های تیز، و فکرهای خلاق به دانشجویان گفت: دانشجوی امروزی با علم خود باید پایه های اقتصاد پایدار را در کشور ایجاد کند.

وی افزود: در دوران کنونی رسالت دانشجوی امروزی به تناسب زمان تغییر کرده که با توجه به اینکه یکی از معضلات اساسی کشور مشکلات اقتصادی است دانشجوی امروزی با علم خود باید پایه های اقتصاد پایدار را در کشور ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه کلید واژه های روز دانشجو، دانش، معرفت، اعتقاد، سیاست و دانشجو است افزود: پایه و اساس توسعه کشور، علم، معرفت و دانشجویان هستند.

عاقلی با اشاره به فرمایشات معظم له در خصوص مسئولیت دانشجوی امروزی تصریح کرد: مسئولیت بزرگ دانشجویان تحلیل درست و بررسی کارشناسانه و ریشه یابی مسائل اساسی کشور با حضور بانشاط و فعالانه خود در صحنه های سیاسی، علمی و اقتصادی است.

وی 16 آذر 32 را نقطه عطفی در تاریخ انقلاب دانست و افزود: دانشجویان در آنروز با تراوش خونشان در دانشگاه تهران با اعتراض به حضور نیکسون و افتتاح سفارت انگلیس نهال انقلاب را کاشتند.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی یادآور شد: در سالهای قبل از انقلاب یکی از رسالتهای اصلی دانشجو مقابله با رژیم وابسته و خودباخته شاهنشاهی بود و بعد از انقلاب نیز در راستای حفظ این دستاورد مهم و استقلال کشور دانشجویان علاوه بر مدیریت دانشگاه، جنگ را نیز فرماندهی می کردند.

وی با اشاره به نظر دانشمندان غربی درخصوص اینکه کارویژه نظام فرهنگی کنترل و نظارت از طریق تولید دانش و اطلاعات است و ازاین مسیر میتوان چرخه های اقتصادی را ایجاد کرد افزود: سرعت بخشیدن به چرخه توسعه تکنولوژی کشور، می تواند پایه های اقتصاد پایدار را ایجاد کند.

عاقلی با بیان اینکه وظیفه دانشجو می تواند متناسب با نیازهای جامعه انعطاف داشته باشد اظهار کرد: دانشجوی امروزی باید با سرعت بخشیدن به چرخه های تکتولوژی نقش خود را به خوبی ایفاکند.

وی افزود: پایه و اساس عینیت بخشیدن به آموزه های اسلامی، حقوق اساسی مردم و کارکردهای اجتماعی دانشجوست که با پتانسیل و معرفت خود می تواند مثلث توسعه پایدار را شکل دهد.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: دانشجو پیشتاز جامعه است و باید با کارکرد ویژه خود به تولید اشتغال و فرهنگ و اقتصاد مقاومتی سرعت بخشند و در رساندن نظام اسلامی به اهداف عالی خود یعنی آرمان خواهی، استکبارستیزی و عدالت خواهی تلاش کند.

صدقی معاون علمی کاربردی استان نیز در این مراسم گفت: دانشجو محور توسعه و پیشرفت است و باید از این ظرفیت برای شکوفایی بخش های مختلف استفاده نماییم.

این مدرس دانشگاه گفت: توجه ویژه دانشگاه علمی کاربردی بر توان افزایی علمی و عملی دانشجو بر مبنای علم فراگرفته شده در دانشگاه است که با اعتقاد کامل در این راستا گام برمی دارد.

وی گفت: یکی از رسالت های دانشجویان کارآفرینی و اشتغال زایی و ایجاد فرهنگ کارآفرینی برای توسعه جامعه است که باید جنبش دانشجویی برای این مهم نیز برنامه ریزی داشته باشد.

همچنین در این نشست امین رستم زاده، رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی اظهار کرد:جنبش های دانشجویی وام خواه هیچ جریانی نبود و وابستگی به اندیشه آرمانی خود یکی از خصیصه های اصلی این جریان دانشجویی است.

وی افزود:جریان های دانشجویی زدایش شاهرگ های توسعه کشور را از رسوبات کاهنده تعالی بر عهده دارند و دغدغه فکری این جریان دانشجویی ارتقاء شعارها به مرحله شعور و عملیاتی کردن آن می باشد.

رستم زاده افزود:دانشجویان دائم التحصیل 16 آذر با رنگ شهادت خون خود آزادگی، استقلال و عدم وابستگی را در تاریخ کشور ثبت کردند که نشان دهند بصیرتی که سردمداران بعضی از کشورهای همسایه هنوز هم در توهم صداقت آمریکایی سرمست هستند، ایران اسلامی چندین دهه پیش به آن دست یازیده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت:تفکر جنبش دانشجویی به دنبال حاشیه نگاری در موضوعات و مشکلات سطحی نبوده و دغدغه اصلی این جریان خلاق و تپنده جامعه مسائل و موضوعات اساسی و اصلی جامعه و مردم و فائق آمدن به آنها با نسخه علمی کارشناسی جوهری با ابزار و گفتمان عقل و منطق بدون احساسات و نگرش سطحی است.

عضو سابق شورای مرکزی سازمان دانشجویان کشور گفت:اندیشه دانشجو با سراب ها سیراب نمی شود و صورت موضوعات سراب های کاذبی است که تفکر جنبش دانشجویی را از پرداخت محتوایی و علمی به اصل و سیرت موضوعات باز می دارد.

وی ادامه داد:پرداختن به صورت موضوعات بستر ایجاد تنزل آرمان دانشجو از جایگاه هدف به ابزار را محقق می نماید که خود آفتی بزرگ قلمداد می شود.

این استاد حقوق دانشگاه ولایت مداری را یکی از بی بدیل ترین خصیصه های جنبش دانشجویی ذکر و خاطر  نشان کرد: رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص رسالت ها و آرمان های جنبش دانشجویی با وسعت و جایگاه ارجمند و اعتقادی که همواره ایشان نسبت به این جریان تپنده و غیر وابسته داشته اند همیشه متعالی بوده که سبب شده وظیفه و رسالت این جریان دانشجویی نیز خطیر و بسیار پر اهمیت در جامعه باشد لذا جنبش دانشجویی باید این آموزه های فرمایشات مقام معظم رهبری را همیشه مد نظر داشته و از این رهنمود ها برای تعالی هرچه بیشتر جایگاه خود و عمل به ذات رسالتشان نهایت بهره برداری را نماید.

عضو سابق شورای مرکزی سازمان دانشجویان کشور گفت: ندای اندیشه دانشجو رساترین، صادقانه ترین، پر محتوا ترین، تخصصی ترین، ارزش مدار ترین و واقعی ترین و مستقل ترین پیام را در جهت پیشرفت ایران اسلامی و اعتلای آن در این آشوب بازار پرنیرنگ جهان به ارمغان دارد لذا این جنبش باید از این گوهر ناب اندیشه به خوبی صیانت و مواظبت علمی و عملی کرده و از محتوای آن  آفرینشی صورت گیرد که چنین موصوفاتی را به نحوی حفظ کند و همواره گران سنگ بودنش در جامعه برای آرامش و تعالی مردم و جامعه نیاز به اثبات نداشته باشد.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با تشریح رسالت های دانشجویی گفت: نگرش تک بعدی به این رسالت آفتی است که باید از آن دوری جست و محرومیت زدایی، طراحی مدل عملیاتی اقتصاد مقاومتی در هر رشته دانشگاهی و تدوین ابزارهای خلاقانه توسعه و پیشرفت کشور، پژوهش های کارآفرینانه، ترویج فرهنگ خلاقیت و ایده آفرینی، تحقق فرهنگ جهادگری و تلاش گری و برنامه ریزی، مدیریت کارآمد و سبک زندگی کارآمد متناسب با ارزش ها از وظایف اصلی جنبش دانشجویی است که باید در این خصوص تولید محتوا و مدل عملیاتی برای آن ترسیم نمایند.

رستم زاده با اشاره به اصلی ترین رسالت جنبش های دانشجویی گفت: محور قرار دادن قرآن در تمامی ابعاد زندگی تمامی اقشار جامعه نیازمند یک راهبرد علمی و مطالعه شده است و بدون این برنامه مطالعه شده علمی از سوی دانشگاهیان، قرآن صرفا در ظاهر زندگی مردم و جامعه خواهد بود لذا باید با ظرافت های علمی از خروجی های طرح های پژوهشی به دنبال مدل علمی کاربردی برای نهادینه کردن فرهنگ قرانی در زندگی اقشار مختلف جامعه باشیم که سعادت واقعی در آن نهفته است و به خاطر پرداخت غیر متناسب هنوز نتوانسته ایم این ظرفیت را هر چه بیشتر در جامعه متجلی نماییم لذا مراحل مختلف نهادینه کردن علمی و عملی فرهنگ قرآنی در سبک زندگی مردم و مدیریت های مختلف جامعه از وظایف اصیل جنبش دانشجویی می تواند باشد.

در ادامه برنامه با برگزاری مسابقه و اهدا جایزه به دانشجویان به پایان رسید.

 


انتهای پیام انتهای پیام